Ezúttal a divat és a filmművészet kapcsolata lesz a zenei és táncos produkciókkal tarkított divatbemutatók fókuszában, így várhatóan számos híres jelmez is megjelenik majd a kifutón. A Condé Nast kiadó bejelentette továbbá, hogy lemond a jegybevételről, hogy a városban nagy kárt tett januári tűzvész filmiparban dolgozó károsultjait segítse vele.
Komoly károkat okozott a tűzvész
Március 26-án a Los Angeles-i Chateau Marmont luxusszállodában rendezett sajtótájékoztatón bemutatták az október 26-án a legrégibb hollywoodi filmstúdió, a Paramount Pictures területén megrendezendő, idei VOGUE World koncepcióját. Az eseményre olyan hírességek jelenlétében került sor, mint Kendall Jenner, Hailey Bieber vagy Cara Delevingne, de megjelent a hotelben a híres divattervező, Nicolas Ghesquière, a Louis Vuitton női vonalának kreatívigazgatója, valamint Gavin Newsom, Kalifornia állam kormányzója is.
A sajtótájékoztatón felszólalt a VOGUE amerikai kiadásának főszerkesztője, egyúttal a magazin globális lapigazgatója, valamint a lapot tulajdonló Condé Nast kiadó globális tartalomigazgatója, Anna Wintour is:
Egy olyan időszakban, amikor a városokat egyre gyakrabban érik támadások – legyen szó világjárványokról, klímaváltozásról vagy a könyörtelen politikáról –, a bemutatóink az emberi ellenállóképességet ünneplik, és ez az esemény ennek a nagyszerű városnak az ellenállását fogja szimbolizálni.
Az idei VOGUE World jegybevétele teljes egészében az Entertainment Community Fund (Szórakoztatóipari Közösségi Alap) számára kerül felajánlásra, a magazin továbbá együttműködik a Costume Designers Guilddel (Jelmeztervezők Szövetségével) is, hogy azonosítsák azokat a jelmezes szakembereket, akiket a leginkább sújtottak a januári Los Angeles-i erdőtüzek.

Wintour elmondta, hogy a VOGUE World olyan elismert filmes jelmeztervezőket nevezett ki „múzsáinak és kreatív motorjainak”, mint a négyszeres Oscar-jelölt Arianne Phillips (Kingsman, Egy egyedülálló férfi, Joker, stb.), a négyszeres Oscar-díjas Colleen Atwood (Egy gésa emlékiratai, Chicago, Alíz Csodaországban, stb.) és a kétszeres Oscar-díjas Ruth E. Carter (Fekete Párduc, A komornyik, stb.). Beszédében Carter felhívta a figyelmet rá, milyen pusztítást éltek át a hollywoodi jelmeztervezők:
A műhelyek hamuvá váltak, ruhatárak és emlékek vesztek el egy szempillantás alatt.
Ugyanakkor Carter és a többi felszólaló is hangsúlyozta a város és a filmipar kitartását, és kiemelték, mennyire fontosak az ilyen kulturális események a gazdaság fellendítésében, különösen most, hogy az erdőtüzek újabb csapást mértek a sztrájkok és a világjárvány miatt már amúgy is nehéz helyzetbe került szakmára.
A VOGUE World: Hollywood egy egyszeri, egyéjszakás show lesz hatalmas szereplőgárdával, a modellek és a színészek együtt mutatják majd be a lenyűgöző divatkollekciókat és az ikonikus filmjelmezeket azon a helyszínen, ahol az Indiana Jones-szériát vagy az Álom luxuskivitelbent (Breakfast at Tiffany's) is forgatták, az esemény így a film és a divat műfaja közti párbeszédet ünnepli majd a filmtörténelem leginspirálóbb alakjaira helyezve a fókuszt. A VOGUE csapata együttműködik a Kaliforniai Egyetem Színház-, Film- és Televízió Intézetének Jelmeztervező Tanszékével is, hogy jelenlegi és leendő hallgatókat is bevonjanak a rendezvény lebonyolításába.
A tavalyi esemény az olimpiáról szólt
A VOGUE World eseménysorozat 2022-ben indult New Yorkban a városban tartott divathét alatt a magazin amerikai kiadásának 130. születésnapja előtt is tisztelegve, tavalyelőtt Londonban, tavaly meg Párizsban rendezték meg. A Business of Fashion divatipari szaklap úgy fogalmazott, hogy
itt többről van szó, mint a brandet a világplénum előtt promózó sima eseménymarketing eszközről,
jól látszik ugyanis, hogy a Condé Nast az elmúlt években növelte a rendezvényekbe és élményekbe történő befektetéseinek mértékét, hogy diverzifikálja üzleti modelljét a médiapiacon tapasztalható, így az amerikai VOGUE-ot is érintő hirdetési bevételcsökkenés közepette.

A VOGUE World emellett már a kezdetektől fogva támogatja a helyi közösségeket is, eddig több mint 3 millió dollárt adományozott jótékony célokra a kiadó a rendezvények profitjából. A New York-i esemény egy szabadtéri divatfelvonulás formájában valósult meg, ahol a divatvilág legnagyobb modelljei sétáltak végig egy macskaköves utcán Manhattan Meatpacking negyedében. A show-t Lil Nas X élő fellépése koronázta meg a Howard Egyetem táncos növendékeinek segítségével.
A 2023-as londoni eseményt – amely a Theatre Royal Drury Lane színházba költözött, ahol Annie Lennox énekelt a közönségnek – a brit nemzetiségű Anna Wintour maga vezényelte le, a nyereségből a város több előadóművészeti intézményét, többek között a National Theatre-t, a Royal Opera House-t, a Rambert tánctársulatot és a Royal Ballet-t is támogatták. Tavaly pedig a Condé Nast Párizsba, az elegáns Place Vendôme-ra vitte a VOGUE Worldöt.
A közelgő olimpia kapcsán a több mint 600 szettet felvonultató bemutató a divat és a sportok közti szimbiózist helyezte a fókuszba, a tematikája pedig a francia divat volt évtizedekre lebontva az 1924-es párizsi olimpiától napjainkig, szupermodellek és világsztár sportolók által megjelenítve. Az esemény bevételéből a kiadó 1 millió eurót adományozott a Secours Populaire Français humanitárius szervezetnek, amely többek közt fiatal francia sportolókat támogat.
Elitizmus-e ilyen rendezvényeket tartani?
A VOGUE World eddig csak kevés kritikát kapott, ha viszont igen, az ellenben mindig arról szólt, hogy a sztárok felhasználásával próbálja a Condé Nast kiimádkozni a pénzt az eseményre jegyet váltó gazdagok zsebéből. (Valójában azonban a New York-i bemutatóra volt állójegy is 130 dollárért, egy ülőhelyért a harmadik sorban 750 dollárt, a másodikban 1800 dollárt, míg az első sorban 3000 dollárt kértek. A „teltházas” párizsi eseményre is 3000 dollár volt a belépés, mint megírta a WWD divatipari szaklap.)
Ennél azonban nagyobb hullámokat szokott vetni a másik, szintúgy globális figyelmet és publicitást kapó divatrendezvény, amely szintén a magazinhoz is köthető abból kifolyólag, hogy 1995 óta Anna Wintour diszponál felette elnökként, bevonva a VOGUE munkatársait is a szervezésbe - és szemmel láthatóan jelentős médiatámogatást biztosít a kiadó azért, hogy indirekten összekössék a lappal az eseményt, még ha ez természetesen nem is egy branded rendezvény, hivatalosan nincs köze a Condé Nasthoz. Ez a New York-i Metropolitan Museum divattörténeti részlegének (Costume Institute) megsegítésére irányuló, minden év májusának első hétfő estéjén megvalósuló Met-gála, amelynek a célja, hogy a múzeum bevételeit növelje. A divat Oscar-gálájának is nevezik az adott év reprezentatív divatkiállításának nyitópartiját, ahol minden magára valamit is adó divatház vesz asztalt, ahova a ruhakölteményeikbe bújtatott világsztárokat ültetik, akik a fotósok vakuinak kereszttüzében lépkednek fel a múzeum lépcsőjén.
A belépőjegyek ára itt 30 000 dollártól indul, de meghaladhatja a 75 000 dollárt is. Tavaly Haley Kalil influenszer Tik-Tok videója volt az utolsó csepp a pohárban a közvélemény előtt (a Met-gálás szettjéről forgatott bejelentkezésben ugyanis elhangzik a Marie Antoinette francia királynénak – tévesen – tulajdonított híres mondat: „Ha nincs kenyerük, egyenek kalácsot!”), ezután kezdték el sokan felvetni a social mediában, hogy mi szükség van egy ilyen rendezvényre, amely ennyire szemérmetlenül tolja az emberek arcába a társadalmi egyenlőtlenséget. Ráadásul egy nehéz, megélhetési válságnak is nevezhető gazdasági környezetben úgy, hogy a rongyrázós rendezvény egy adófizetői pénzből fenntartott közintézményben valósul meg – még ha amaz részesül is a bevételekből.
A közösségi médiában népszerű kifejezés lett a „digitális guillotine”, azaz sok, a gálán megjelent híresség tapasztalhatta, hogy csökkent a followereinek száma, a kikövetés lett ugyanis az úrizálás elleni protestálás szimbóluma.

A gála története egyébként egészen 1948-ig nyúlik vissza, amikor Eleanor Lambert divatújságíró (a New York-i divathét és a CFDA, azaz az amerikai divattervezők tanácsának megalapítója) elindította ezt a jótékonysági eseményt is. Akkoriban egy jegyet még csak 50 dollárért adtak (ami ma körülbelül 1100 dollárnak felelne meg), a vendégek szinte kizárólag a manhattani elitből kerültek ki. Később Diana Vreeland, a VOGUE korábbi, híres főszerkesztője vette át ezt a feladatot, és ő emelte még magasabb szintre az eseményt, ismert hírességeket hozva be a gazdag New York-iak mellé.
Ma ezt az eseményt is gyakorlatilag Anna Wintour irányítja, egyedül tőle függ, kit hívnak meg és kit nem. Lényegében ez márpedig így egy igazi win-win szituáció. A múzeum kap egy csomó pénzt és hírverést, a Condé Nast zászlóshajója, a VOGUE meg a világ legcsillogóbb magazinbrandje marad. Különben meg elitizmussal vádolni egy olyan lapot, amelyet azzal a jól megfogalmazott céllal alapítottak 1892-ben, hogy luxustermékeket ajánlgasson a gazdag amerikai nőknek, legalábbis eléggé furcsa elképzelés.