Papp Gábor, a The Pitch szerzője Melyek lesznek 2025 meghatározó SEO trendjei és stratégiái? címmel tartott előadást a Magyar Marketing Szövetség Digital Marketing Forum rendezvényén. Ebben lényegében azt elemezte, hogy az AI-alapú chatbotok, a ChatGPT, a Claude AI (Anthropic), a Google Gemini, a Microsoft Copilot és a Perplexity szerint mik lesznek az idei év irányzatai a SEO-ban.
A SEO elkezdett átalakulni, chatbot segítségével írjuk meg a szövegeket, abból dolgozunk, amit válaszol. Ezt a jelenséget nevezhetjük úgy is: Chatbotization of SEO. Ezért úgy döntöttem, hogy erről a témáról is megkérdezem az AI-alapú chatbotokat
– vezette be az előadás témáját Papp Gábor.
2025-ben jellemző SEO-trendek mind az öt chatbot szerint:
- AI-alapú keresés: SEO szempontjából ez egy nagy kihívás, mivel az AI-alapú chatbotok másképp dolgozzák fel és jelenítik meg a találatokat, mint a klasszikus Google-keresés.
- Generatív search: Mivel önállóan megfogalmazott, összegző válaszokat ad egy ilyen chatbot, kevesebb felhasználó kattint tovább a weboldalakra.
- Generativ experience: Az AI alapú chatbot beszélgetőpartnerré válik, további pontosító kérdéseket tehetünk fel neki, a személyre szabottabb élmény miatt a tartalomkészítőknek elvileg még relevánsabb, hasznosabb információkat kell nyújtaniuk.
- AI overview: A Google-ban a hagyományos keresési találatok felett sok esetben megjelenik egy rövid válasz a felhasználó kérdésére, amit a keresőmotor az általa elemzett weboldalak tartalmából összegez, eredménye szintén az, hogy nem kell kattintania az érdeklődőnek.
- Technikai SEO: A weboldal műszaki hátterének optimalizálása, ez mindig aktuális.
- E-E-A-T és márkaépítés: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness, vagyis Tapasztalat, Szakértelem, Tekintély, Megbízhatóság – a Google előnyben részesíti a szakértői és hiteles személy neve alatt jegyzett tartalmakat, ez a márkaépítést is segíti.
Ez utóbbit a Google vezette be, több olyan weboldalam van, ami mögött se perszóna, se szakértő nincs, csak SEO-tudás, mégis a Google találatok tetején szerepel, méghozzá úgy, hogy az összes tartalmat AI írta. Nyilván a szöveget ilyenkor még átnézzük, szakmailag rendbetesszük. De tapasztalatom szerint éppúgy teljesítenek a találati listán az admin szerzőjű cikkek, mint a konkrét szakértőként doktori címmel aláírt cikkek.
– osztotta meg tapasztalatait Papp Gábor.
Olyan SEO-trendek, amelyeket Több chatbot is választott:
- Felhasználó élmény (UX) optimalizálás (csak a Copilot nem hozta ezt a témát): A keresőmotorok nemcsak a tartalom minőségét veszik figyelembe, hanem azt is, mennyire jó élményt nyújt egy oldal a felhasználóknak.
Ez már 15 éve is igaz volt, de valóban trend továbbra is
– fűzte hozzá a szakember.
- A közösségi oldalak szerepe növekedni fog (a ChatGPT és a Perplexity vélte ezt fontos szempontnak): A közösségi média tartalmai is megjelenhetnek a találatok között, illetve közvetve befolyásolják a rangsorolást, ha magasabb látogatottságot hoznak a weboldalra.
- Zero-klikk keresések és válaszmotor, vagyis Answer Engine (csak a Gemini nem írta ezt az irányt): Ha rákeresünk egy népszerű tartalomra, a Google felületén már eleve ott van, nincs szükség kattintásra, tipikus példa rá az időjárás. A tartalomgyártó számára itt is hátrány, hogy a kattintás nem jelenik meg az oldalán.
- AI vezérelt tartalomgyártás (csak a Copilot nem tartotta fontosnak): Az AI segíthet a kulcsszókutatásban, tartalomstratégia megalkotásában, publikálásban, optimalizálásban, meglévő tartalmak frissítésében.
Látom, működik, de nem minden esetben, csak az okosan és kulturáltan összerakott AI vezérelt tartalom működik, akár úgy is, hogy rankelni tud a találatok között, konvertál, akár e-mail marketingben vagy Direct Responce Copy-ként
– állította meg Papp Gábor.
- A local SEO erősödése (csak a Claude sorolta fel): Célja, hogy egy vállalkozás a helyi keresési találatokban, például a Google Térképen előkelőbb helyezést érjen el.
- Video- és multimédiás tartalom (a Perplexity és a Claude említette): A keresőmotorok egyre inkább előnyben részesítik a videókat és multimédiás tartalmakat, sok felhasználó is elve vizuális és interaktív tartalmakat keres.
- Alternatív keresők (a ChatGPT és a Perplexity javasolta a figyelembevételét): Az alternatív keresők más algoritmusokat használnak, így eltérő SEO-stratégiát igényelnek, sokan eleve a videós tartalmakban keresnek rá a kérdéseikre, például TikTokon.
Hol van forrás, hol nincs
Nem mindegyik chatbot adta meg a linkeket, amelyekből dolgozott.
A Claude és a ChatGPT kérésre adja meg őket, a Perplexity magától teszi ezt, a Copilot jellemzően mindig az utolsó forrásig lehivatkozza, mi honnan van. Viszont a Gemini sehogyse volt rá hajlandó.
– emelte ki a szakember.
Általában zöld színnel jelöli azokat a részeket a szövegben, amelyekre kattinva hasonló tartalmakhoz jutunk az interneten. Ezúttal azonban töbszöri unszolásra is csak azt válaszolta: „a szövegben említett információk általános SEO ismereteken alapulnak, nem konkrét weboldalakról származnak″. Később hozzátette: „sokrétű tudást, mintákat alkalmazunk″. Legvégül pedig részben fals információkat, egy nem létező könyvet adott meg. Ez intő jel lehet a jövőre nézve, hogy mennyire juthat el a generatív tartalmakat preferáló felhasználó egy adott forrásához: bizonyos esetekben, ha szeretne, sem tud majd kattintani.
Ezenfelül a megadott hivatkozások között szerepelt egy érdekes cikk a webfx.com holnapjáról, 7 SEO-trend 2025-re címmel. Látszatra 2024. októberében publikálták, de ha leellenőrizzük, kiderül, hogy 2021-ben jött létre, csak frissítették.
Tehát amikor rákeresünk jövőbeli trendekre, akkor lehet, hogy már évek óta létező tartalmakból fog dolgozni az AI. Persze, ezek ettől még szakmai szempontból lehetnek hitelesek. De nem véletlenül szerepelnek itt olyan jövőbeli trendek, amelyek már öt éve azok, miközben valóban fontosnak is tartjuk őket. Mindenesetre a 2025-ös trendek már 2021 óta léteznek bizonyos szempontból, velünk vannak egy ideje
– figyelmeztetett a The Pitch szerzője.

Mennyire kell alkalmazkodnia az AI chatbotokhoz a SEO-nak?
Papp Gábor szerint egyelőre nem szükséges ezt túlbonyolítani.
Vagy a saját tudásbázisukból vagy külső forrásból dolgoznak, az utóbbi esetben pedig egyszerűen rákeresnek, és az első három vagy tíz találat szövegét foglalják össze. Tehát az, amit válaszként látunk, innen jön, ilyen értelemben nem változott semmi, ugyanúgy szükséges dolgozni
– szögezte le.
A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy a legtöbb projektnél az AI chatbotról érkező forgalom még bőven egy százalék alatti az organikus forgalomhoz képest, tehát 100 organikus látogatóból egy érkezik AI keresésből. Ő még nem látott 5 százaléknál magasabb értéket a magyar piacon. Tény, hogy ez az arány nőni fog, de egyelőre nem számottevő.
Hogyan nevezzük?
Sokszor felmerül az is, hogyan kellene hívni az AI chatbotokhoz alkalmazkodó SEO-t, többféle ötlet is felmerült:
- Generative Engine Optimization (GEO)
- Answer Engine Optimisation vagy AI Engine Optimization (AEO).
- Large Language Model Optimization (LEO)
- Generative Search Optimization (GSO)
- AI Optimization(AIO)
Tudjátok, ezt hogy kell hívni? Szerintem SEO-nak. Merthogy ezek az AI eszközök miből táplálkoznak? Abból a SEO tartalomból, ami a top tartalmak között rankel. Ez egy plusz réteg, ami a SEO-val kapcsolatban megjelenik, de egyelőre nem változik meg alapjaiban a SEO.
– összegezte véleményét Papp Gábor, hozzátéve, hogy 2025-ben nagyon fontos szerepet játszik a tartalomgyártás szempontjából az AI, aki pedig eddig nem foglalkozott vele, másfél-két éves lemaradásban van.