Kiemelkedő nemzetközi elismerést kapott a Mediator kampánya, amely a Mátrában rendezett Fekete Zaj Fesztiválnak készült. A Mátra Hangja névre keresztelt projekt Közép-Európa legrangosabb kreatívszakmai versenyéről, a Golden Drumról hozta el a Grand Prix-t elismerést, ami hazai viszonylatban ritka eredménynek számít. A díj kapcsán Csirke Dánielt, az ügynökség kreatívigazgatóját kérdeztük.

A Grand Prix-vel rendszerint olyan munkákat értékelnek, amelyek a kategóriájukban előremutató megoldást nyújtanak, vagy átgondoltságuk, kidolgozottságuk, minőségük miatt emelkednek ki. A fesztivál több évtizedes története alatt csak néhány hazai pályázat ért el ekkora sikert. A Mátra Hangja kampány a Digital Craft, Music/Sound Design kategóriában diadalmaskodott, és a második helyre repítette a Mediatort a független ügynökségek versenyében.

Bárhová elérnek a Mátra hangjai

De mi is volt olyan különleges ebben a kampányban? Mindenek előtt az ötlet: a zenei fesztivál beharangozó kampányában a Mátra domborzati formái elevenedtek meg hanghullámok formájában. A tájat ráadásul nemcsak meghallgatni lehet ily módon, hanem továbbgondolni is: a svéd Kilohearts szoftvere, a Phase Plant segítségével ugyanis 20 darab egyedi patch-et tartalmazó Black Noise hangkészlet született, amelyet ingyenesen elérhetnek a mixelni és kísérletezni vágyók. Belőlük pedig jó néhány akadt már a fesztivál előtt is, amikor nyilvános zeneszerzőversenyre lehetett beküldeni a Mátra hangjaiból készült műveket. “A digitális hangkészlet organikusan életre kelt a fesztiválon fellépő zenekarokon és zenei pályázatokon keresztül, és így vált teljessé” – mondta Csirke Dániel.

A Sound Of Matra oldalon a számítógép billentyűivel is lejátszhatjuk a domborzat ihlette hanghullámokat.

Zenészeknek köszönhető az ötlet

Mint Csirke Dániel elmondta, a Fekete Zaj Fesztivál az idén 15 éves jubileumára új arculattal, nagyobb line-uppal, rengeteg új programelemmel készült, és szeretett volna valami különlegessel is kijönni, ami igazán rezonál a közönségével, „és megszólítja a határon túlról érkező rajongókat is, hogy idén nagyobb számban látogassanak el a fesztiválra zajongani.”

„Szerencsére a kreatív csapatban van több zenész is, aki nemcsak fesztiválozóként, hanem fellépőként is megjárta már a fesztivált, így nem nagyon kellett keresni az insightot, mert a célközönség gyakorlatilag mi voltunk. Ők a mindennapi munkájuk során sokat kísérleteztek már hangalapú adatvizualizációval, vagyis azzal, hogy a hanghullámokat térben jelenítsék meg. Innen adta magát, hogy miért ne csinálhatnánk meg ugyanezt fordítva, létező domborzatot hanghullámokká alakítva. Az így kapott hang pedig tulajdonképpen egy zajhoz hasonló jel lesz. Rögtön ki is próbáltuk, hogyan szólna a fesztivál helyszínét adó Mátra valós domborzati térképe. Iszonyat jól. Nem is volt kérdés, hogy erre egy egész kampányt lehet építeni.”

„Ne is meséld tovább, itt lakom a Mátrában!”

Csirke Dániel arról is beszélt, hogyan került a képbe a KiloHearts nevű svéd szoftverfejlesztő cég, és milyen szerencsés összefonódások egyengették az együttműködés útját ebben a fázisban is.

A KiloHearts hangszerkesztő szoftvereket és pluginokat készít, fő profilját digitális audioeszközök adják. Egyik legnépszerűbb terméke a Phase Plant nevű moduláris szintetizátor. Mint a kreatívigazgató elmondta, a cég kézenfekvő választás volt, hiszen a sound designer kollégájuk már több content bankot is készített a számukra saját szórakoztatásra. A wavetable szintézis megjelenítésére, vagyis a hanghullámformák feldolgozására a Phase Plantet javasolta.

„Fel is vettük velük a kapcsolatot, és elpitcheltük a brit származású marketingvezetőnek az ötletet. Ő pedig csak annyit mondott: “Ez baromi jó, ne is meséld tovább! Itt lakom a Mátrában, és voltam a Fekete Zaj fesztiválon is már egyszer.” Azt kérte, adjunk neki 5 percet, felhívja a svéd központot, és 5 perc múlva meg is volt a zöld lámpánk. Gyakorlatilag ez egy organikus egymásra találás volt minden szinten.”

Ezután hosszabb folyamat volt a gyakorlati kivitelezés, amelynek során véglegesítették a 20 patchből álló hangkészletet, és feltöltötték azt a kapott linken.

„Persze ez most könnyen hangzik, de a hangminták elkészítése több hónapos folyamat volt, mert egyrészt kiegészítettük a helyszínen felvett hangokkal, másrészt a hanghullámok egy-egy szelete a rajta lévő valós településeket szólaltatta meg.”

A hatás titka: betalálni a célcsoportnál

A kampány sikerét a szakember elsősorban annak tulajdonítja, hogy nagyon beletaláltak a niche célcsoport gondolkodásába.

„Annyira magukénak érezték ezt az experimentális zenei megoldást, hogy elkezdtek kísérletezni vele. A beérkező pályázatokból is kiderült, hogy ezekben a hangmintákban rengeteg feltérképezésre váró kreatív lehetőség van. Ezt mutatja az is, hogy a kampány a reklámos berkeken kívül a zenei szektorban is betalált, ugyanis felkerült a Music Hungary Innováció-Díj shortlistjére.”

„A Mátra Hangja igazából mindig is fesztivál része volt, ott volt a gyönyörű tájban, csak meg kellett szólaltatni. Így ez akár minden évben újra és újra meg tud majd szólalni. Akár egy side event formájában is a Budai hegyekben.”

Címkék