Az elmúlt években megfigyelhető az a jelenség, hogy a szerencsejáték egyre nagyobb teret hódít a mindennapi életben nemcsak a konkrét szerencsejáték-hirdetéseken keresztül, hanem azon is, ahogy a műfaj elemei megjelennek például a vásárlási felületeken vagy a más típusú online játékokban.

Mint egy idén publikált finn kutatás felhívja rá a figyelmet, azzal párhuzamosan, hogy az online játékok egyre inkább kultúra- és életmódformáló tényezővé váltak, a szerencsejáték is társadalmilag széles körben elfogadott időtöltéssé vált a nyugati országokban, miközben a technológiai fejlődés új csatornákat nyitott meg előtte.

Mi az a gamblification?

Eredetileg a gamblification kifejezést arra használták, hogy leírják a folyamatot, ahogyan a szerencsejáték-ipar "kolonizálja" a sportokat és a sportkultúrát. Manapság azonban már gyakran a gamification, vagyis a „játékosítás“ szinonímájaként használják, ami szintén annak a folyamatnak a része, ahogyan a szerencsejáték normalizálódik a hétköznapokban, az iparág pedig egyre nagyobb befolyásra tesz szert, létrehozva a Big Tech mintájára a Big Gambling kifejezést és jelenséget.

A szerencsejátékok népszerűsítéséhez pedig nemcsak a reklámokat használják fel a cégek, hanem egyéb bevált marketingstratégiákat is, mint a celebnagykövetek, szponzorációk és promóciók vagy adott esetben akár a sporthírek is. A szerencsejátékok népszerűsítésekor gyakran hangsúlyt kap a játék izgalma, a potenciális, sorsfordító nyeremény vagy más, erős érzelmi reakciót kiváltó koncepciók.

Először szponzorál sportfogadó Bajnokok ligáját

Friss fejlemény, hogy az UEFA a Bajnokok Ligája kapcsán partnerségre lépett a legnagyobb brit sportfogadóval, a bet365-tel, amely így az első sportfogadó cég lett a Bajnokok Ligája történetének szponzorai között. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a játéktéri LED táblákon, a médiás háttérfalakon és a Bajnokok Ligája digitális csatornáin lehet majd látni a hirdetéseket, emellett ingyenjegyeket is osztanak a szurkolóknak.

Ez azért is érdekes fordulat, mert a bajnokságokban és sporteseményeken történő szerencsejáték-hirdetésekre országonként eltérő szabályok vonatkoznak, és így a bet365 akár ott is megjelenhet, legalábbis az eseményhez kapcsolódó műsorokban, ahol ezt egyébként nem tehetné, mint például Magyarországon.

Igaz, hogy szerencsejáték-szervezők nálunk is szponzorálhatnak sporteseményeket, így a Szerencsejáték Zrt. támogatja a magyar olimpiai csapatot, és az NB1-ben is több helyen lehet találkozni a Tippmixszel, de ezt csak olyan cég teheti meg, amelyik rendelkezik a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága által kiadott, szerencsejáték szervezésére jogosító engedéllyel. A bet365 pedig ilyennel nem rendelkezik, miután tavaly ősszel hivatalosan kivonult az országból. Azóta viszont tőlünk nem is lehet hivatalosan regisztrálni az oldalra.

változó szabályozások

A szerencsejátékok térnyerését jól mutatja, hogy Magyarország épp idén januárban nyitotta meg kapuit az unióban bejegyzett távszerencsejáték-szervezők előtt, így megszűnt az a korlátozás, mely szerint online szerencsejáték-szervezést a Magyarországon élő vagy tartózkodó játékosok számára – a lóverseny-fogadás kivételével – kizárólag a 100 százalékban az állam tulajdonában álló Szerencsejáték Zrt. végezhet.

Szintén a szerencsejátékok terjedésére utal az, hogy egyre gyakrabban bukkannak fel ilyen témájú automatizált hirdetések, főleg a brit online portálokon. Ezt ellensúlyozandó a Guardian például tavaly bejelentette, hogy nem jelentet meg több szerencsejáték-hirdetést a lottó kivételével. Egy másik, szintén finn kutatás ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy milyen kevéssé vizsgált téma az, hogy hogyan állíthatók sporthírek és történetek a szerencsejátékok népszerűsítésének szolgálatába. A finn állami szerencsejáték-szervezőt, a Veikkaust említik példaként, amely a közösségimédia-felületein sporthíreket jelenít meg és közérdekű tartalomként tünteti fel a szerencsejáték és a sport összefonódását.

Ha a szerencsejáték népszerűsítésének terjedésével kell számolnunk, akkor számíthatunk rá, hogy olyan új eszközök és ezekkel együtt problémák fognak felbukkanni, amelyekre még nem áll készen szabályozás. A szerencsejátékok reklámozását pedig azért is érdemes körültekintően kezelni, mert ezek káros hatást gyakorolhatnak, különösen a fiatalokra és azokra, akik hajlamosak a függőségre.

Mint a korábban említett finn kutatás felhívja rá a figyelmet, hogy ha a szerencsejáték-hirdetések és szerencsejáték-elemek egyre inkább áthatnak más tartalmakat, fennáll a veszély, hogy a felhasználók számára nem mindig nyilvánvaló, hogy mivel is van dolguk. Így a szerencsejáték és a szerencsejáték-szerű viselkedés, vagyis a kockázatalapú interakciók megkedvelése az ember életének már egészen korai szakaszában normalizálódhat, ami problémás fogyasztási minták kialakulásához vezethez.

A Szerencsejáték Zrt. működéséről, és többek között a magyar sportfogadópiacról és reklámszabályozásokról is beszélgetett Bánhegyi Zsófiával, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatójával Márton Szabolcs.

Címkék