A Roblox játékplatform lehetőséget ad a fiataloknak, hogy sok különféle játékot és helyzetet kipróbáljanak, változatos szerepekbe helyezkedjenek és akár saját játékot kreáljanak. A cégeknek pedig, melyeket egyébként szigorú hirdetési szabályok kötnek, igazi kincsesbánya lehet a platform. Mennyire lehet káros ez a folyamat, és hogyan kovácsolhatnak mégis előnyt belőle a márkák?

A Roblox játékplatformot két mérnök, David Baszucki és Erik Cassel fejlesztette azzal a céllal, hogy megtanítsa a gyerekeknek a számítógépes játékkészítés alapjait. Ezen túl azonban a fiatalok egyre több különböző virtuális élményt próbálhatnak ki a személyre szabott avatarjukkal. A platform kereskedelmi beállítottsága abból is látható, hogy sok olyan játékot ajánl, mely arról szól, hogy milyen az élet luxuskörülmények között egy szép nagy házban, menő dolgokkal körülvéve. Emellett van több vidámparki élmény és ügyességi feladat is.

És jelen van több márka:

  • Chipotle mexikói étteremlánc Burrito Builder nevű játékában a résztvevők magukra ölthetik a márka egyenruháját, hogy burritókat készítsenek a virtuális vásárlóknak.
  • A Hyundai Mobility Adventure-ben a koreai gyártó autóit lehet tesztvezetni.
  • A Samsung Galaxy Station-ben a cég legújabb okostelefonjának makettjével lehet bejárni a földönkívüli világokat.
  • A spanyol telekommunikációs cég, a Telefónica játékában a vállalat termékeiből és szolgáltatásaiból épült akadálypályán kell végighaladni.
  • A Vans gördeszkázásra csábít egy logóival díszített parkban.
  • Lehet rendelni a Walmartból, teniszezni Wibledonban, feltérképezhetjük a McDonald's kínálatát, a Gucci és a Nike világát, és még a BBC is képviselteti magát, amelynek segítségével a választásokról is tanulhattak a fiatalok.

Ezért kritizálják sokan

A platformot nem meglepő módon rengeteg kritika éri amiatt, hogy a játékba csomagolt, tulajdonképpen burkolt hirdetés eszközével lehetnek benne jelen a márkák, hatékonyan keltve fel a gyerekek érdeklődését és ágyazva meg akár a termékek iránti elköteleződésnek, miközben sikeresen kerülik ki az egyébként általánosan jellemző információs zajt.

Az olyan kifinomult reklámjátékoknak, mint amilyenek a Robloxon találhatók, nagy hatása lehet a fogyasztói preferenciák formálására. A játékban megtapasztalt pozitív érzések könnyen áttevődnek az adott márkára is, a gyerekekben pedig kevéssé tudatosul, hogy valójában hirdetéssel állnak szemben, így nem feltétlenül kezelik kritikával a tartalmat. A Roblox vállalati promóciós világa szinte megkülönböztethetetlen a hétköznapi felhasználók által készített több százezer egyéb játéktól. Ráadásul a játékokon belül vásárolni is lehet, így fordulhatott elő például az, hogy 2023-ban egy tízéves brit kislány 2500 fontot költött el a szülei tudta nélkül.

Az innováció tere

Ugyanakkor nemcsak hétrényai lehetnek annak, ha egy cég kampányra használja a Robloxot. Jó példa az Ikea kezdeményezése, amelynek során virtuális áruházi dolgozónak lehetett jelentkezni. (A lehetőség 18 éven felülieknek szólt.)

A Comic Relief nevű jótékonysági szervezet Game to Change the World (A játék, amely megváltoztathatja a világot) címmel tervezett játékot a Nickleodeonnal, melynek célja az adománygyűjtés mellett az volt, hogy empátiát ébresszen. A játék során egy kincsvadászaton lehet részt venni SpongyaBobbal és a Tini Nindzsa Teknőcökkel. A játékon belüli vásárlások bevételét eladományozzák, az együttműködésen alapuló feladatok pedig, melyeknek célja a közösségépítés, ösztönzik a való életbeli pozitív cselekedeteket.

Az isztambuli repülőtér az Autizmus Világnapja alkalmából indított kampányt, melynek a Roblox is részesévé vált. Először autizmussal élő gyerekeknek szerveztek kreatív műhelyt, ahol képeket festhettek, amiket az isztambuli repülőtéren kiállítottak. Az alkotásokat ezután több játékon belül is elhelyezték az ottani hirdetési felületeken, például óriásplakátként és épületek oldalán. (A sors furcsa fordulataként Törökország nem olyan régen épp gyermekvédelmi problémákra hivatkozva betiltotta a platformot az Instagrammal együtt.)

A Robloxon tehát bőven van még tér a fejlődésre a hirdetések szabályozása terén, ugyanakkor rengeteg kreatív lehetőség is rejlik a játékgyűjtőben. A márkákon múlik mennyire használják ki ezt a tág teret arra, hogy pozitív kezdeményezéseket indítsanak, amelyekkel különösen az Alfa-generációt érhetik el sikeresen.

Címkék