A közösségi médiában áradnak a félretulajdonított idézetek, jól hangzó motivációs gondolatok, amiket sem Einstein, sem Jane Austen, sem Agatha Christie nem mondott. Amíg ezek csak ártatlan félinformációk, az ember könnyen szemet huny felettük és elfelejti őket. Amikor azonban egy reklámkampány részeként derül ki idézett mondatokról, hogy azok nem is valódiak, sokkal nagyobb a tét.

Éppen ez történt Francis Ford Copolla új, szeptemberben a mozikba érkező, Megalopolis című filmjének trailerében, ahol nagy nevű amerikai filmkritikusoknak tulajdonított gondolatok szerepeltek, akik a rendező korábbi híres filmjeit bírálták: A Keresztapát, az Apokalipszis mostot és a Drakulát.

A kritikusok is tévedhetnek, de most nem ők tették

A Vulture magazinnak azonban feltűnt, hogy az idézett kritikusok sosem mondták azokat a mondatokat, amelyeket az előzetes a szájukba adott. Míg Pauline Kael a trailer szerint úgy találta, hogy A Keresztapa értékéből levon a művészieskedése, a valóságban a kritikusnak nagyon is tetszett a sorozat, főleg az első két rész. Bár Andrew Sarrist vele ellentétben annyira tényleg nem nyűgözte le a maffiafilm, sehol sem nevezete „hanyagnak“ és „önelégültnek“.

Vincent Canby sem címezte az Apokalipszis mostot „velejéig üresnek”, bár vegyes érzelmekkel viszonyult hozzá. Rex Reed tényleg nem szerette a filmet, de az ő kritikájában sem szerepel az előzetesben látható idézet, ahogyan Roger Ebert Drakuláról írt, alapvetően pozitív kritikájában sem található a „stílus diadala az anyag felett” mondat, noha azt írja „A film lázas túlzásokkal él, de ha másért nem is, emiatt élveztem.”

Az idézetekkel a készítők azt akarták illusztrálni, hogy a kritikusok is tévedhetnek, a negatív vélemények ellenére is lehet jó egy film, tehát a mostani, a várakozásokat talán alulmúló fogadtatás sem nyom olyan sokat a latban. Miután azonban kiderült a tévedés, ezt a célt nem sikerült elérni. A hírverés ugyan nem biztos, hogy ártani fog a filmnek, a forgalmazó cégnek valószínűleg presztízsveszteséget jelent. Amint a Lionsgate rájött a hibára, a trailert levették a hivatalos YouTube-csatornákról, de az egyetlen nap alatt így is több mint 1,3 millió megtekintést ért el, és van, ahol még most is látható.

A cég közleményt adott ki, amelyben a kritikusok mellett Coppolától és cégétől, az American Zoetrope-tól is elnézést kér:

„Azonnal visszahívjuk a Megalopolishoz készült trailert. Őszintén elnézést kérünk az érintett kritikusoktól, Francis Ford Coppolától és az American Zoetrope-tól (Coppola cégétől) az ellenőrzési folyamatunkban bekövetkezett, megbocsáthatatlan hibáért. Elbaltáztuk. Sajnáljuk.

új fejezet a hitelesség történetében

A filmmarketingben nagy hagyománya van a kritikusi vélemények idézésének, ahogyan könyvek és más termékek értékesítésénél is elterjedt a pozitív értékelések használata. Nem ma kezdődött a pozitív vélemények hamisítása sem; sok reklámcélú, nem mindig őszinte véleménnyel találkozhatunk a legkülönfélébb termékértékelő oldalakon, szolgáltatásokat népszerűsítő honlapokon. Egy elhíresült filmes eset a 2022-es George and Tammy című amerikai produkcióhoz kapcsolódik, amelynek egyik printreklámjában hamis pozitív idézetek szerepeltek. Talán a Megalopolisé az első eset, amikor valaki negatív kritikákat "hamisított", bár a hamisítás kifejezés itt valószínűleg nem helytálló, mert nehéz szándékosságot feltételezni.

Mindezzel együtt még mindig a neten olvasható vélemények és értékelések jelentik a fogyasztói döntések egyik legfontosabb bázisát. A mesterséges intelligencia azonban megkönnyíti a szándékos idézet- és véleményhamisítást, és sűríti a véletlen eseteket is, mindez pedig új fejezetet nyithat a hitelesség témája és a termékvélemények terén is, tovább nehezítve a valódiság megállapítását.

Nem olyan régen egy wyomingi újság bukott le azzal, hogy az egyik szerzője mesterséges intelligenciával íratott cikkeket, melyekbe hamis idézetek is kerültek egy kormányzótól, egy vadőrtől és egy ügyvédtől. De arra is látunk példát a közelmúltból, hogyan használhatók hamis idézetek arra, hogy álhíreket terjesszenek. A beszámolók szerint orosz szervezetek különböző amerikai hírességekhez, például Taylor Swifthez, Kim Kardashianhoz vagy Justin Bieberhez társítottak hamis mondásokat Ukrajnával kapcsolatban. Nemcsak a tartalomgyártóknak kell tehát óvatosan bánniuk az AI-jal, hanem a fogyasztóknak is egyre inkább résen kell lenniük, amikor hiteles véleményeket keresnek vagy valódinak tűnő idézetekkel találkoznak, mert még ezek sem mindig azok, aminek látszanak.

Címkék