Az érzelmek, a közösségépítés és a kapcsolatok kerültek a fókuszba a TikTokon, miközben a fogyasztók reményt és örömforrást keresnek a valóság nehézségei közepette. Hogyan tematizálhatják ezeket az igényeket a márkák? Erről is szól a platform trendjelentése.

A TikTok elkészítette idei vásárlási trendjelentését, amelynek a sokatmondó Bending Reality, azaz a valóság „elhajlítása“ címet adta arra utalva, hogy manapság már nem elsősorban a valósághoz való alkalmazkodás, hanem a realitások átformálásának igénye mozgatja a fogyasztókat. Ezt a jelenséget pedig három kiemelt területen vizsgálták: az érzelmek, a közösségépítés és a kapcsolatok terén.

Mint írják, 2024-ben a fogyasztókra nagy hatással van az infláció és a gazdasági bizonytalanság, ami megfontoltabb költekezésre és tudatosabb döntésekre sarkallja őket. Ennek egyik formája a „loud budgeting", amikor bizonyos eseményeket, baráti vacsorákat vagy akár esküvői meghívásokat mondunk le anyagi okokból, és ezt el is mondjuk. Ugyanakkor jelen van ezen stratégia ellenkezője is, a „fun-flation“, amikor nem sajnáljuk a pénzt az élményekre, akár más költéseket is háttérbe szorítva. Összességében a vásárlókat nagyban motiválja az öröm, a kíváncsiság, és fontos szemponttá vált a tartósság, a hosszú távú érték valamint a személyes kapcsolat a márkákkal.

Az érzelmek alakítása

A fogyasztók olyan márkákat keresnek, amelyek elismerik az öröm iránti igényüket és az irányításvágyukat. Olyan kulcsszavak jellemzik ezt a területet, mint a brandship, amikor egy márka a termék értékein túl azokat az értékeket is fontosnak tartja, amelyek a fogyasztókkal való kapcsolatépítést segítik. Különös jelentőségre tett szert a neurodivergens közösség a saját szempontú termékértékeléseivel, és fontosak a kreatív kihívások is.

A vásárlás egyben a turbulens valóság előli menekülést is jelenti, a TikTok pedig kedélyjavító tartalmakkal veszi fel a versenyt a magány ellen. Hódít a #hopecore, a határozott igény a reményre, amellyel az emberek a nehéz realitások közepette keresnek fogódzókat. Ezekben a tartalmakban pozitív üzenetek, esztétika és emberi történetek kapnak helyet, melyek inspirálóak és jobb kedvre derítenek.

Szintén fontos koncepció a #newstalgia, amelynek során a múlt új köntösben tűnik fel; a márkák régi kampányokat, történeteket elevenítenek fel, a fogyasztók pedig régi recepteket aktualizálnak, modern csavarral hozzák vissza a korábbi trendeket.

A közösségek alakítása

A közösségek az önmagunkról való gondoskodás új tereivé válnak, az összetartozás keresése gyógyír a magány érzésére. A virális tartalmak mellett a megbízható vásárlási tanácsok is nagy súllyal esnek a latba, különösen a drágább termékeknél. Ezt a kettőt ötvözi a #BuyItForLife közösség, ahol arra lehet tippeket kapni, hogy az ember tartós és jó minőségű dolgokat vásároljon.

A fogyasztók ugyanakkor elszakadnak a hagyományos demográfiai meghatározottságoktól és a TikTokon sokszínű identitást vesznek fel, a különböző kultúrák keveredésével pedig hibrid kultúrák születnek. Ehhez kapcsolódik az is, hogy a felhasználók más régiók trendjeire is kíváncsiak, ami nagyobb, piacokon átívelő potenciált szabadít fel.

A kapcsolatok alakítása

A kapcsolatok átalakulása elsősorban a fogyasztók és a brandek közötti kapcsolatokra vonatkozik, ahol egyre fontosabbá válik az együttműködés és az átláthatóság. Például abban a formában, hogy a brandek beavatják a fogyasztókat a fejlesztési folyamataikba és dolgoznak azon, hogy szorosabb kötelékeket alakítsanak ki. A tiktokerek megosztják a véleményüket, a márkák pedig beépítik a visszajelzést az új termékeikbe a Comments to Concept jegyében

Figyelemre méltó kezdeményezés a #LoveYourInsecurities, vagyis Szeresd a gyengeségeid, és az emberek igénye arra, hogy megoszthassák és vállalhassák a bizonytalanságaikat. Mindez különböző márkakezdeményezéseket és termékeket inspirálhat.

Hódít az élő vásárlás és a mesterséges intelligencia kreatív használata például öltözékek, enteriőrök tervezéséhez. A tiktokerek előszerettel beszélnek a pénzügyekről, kérnek és osztanak meg pénzügyi tanácsokat, ami a TikTok szerint más platformokon kevésbé jellemző.

A TikTokon a fogyasztók szórakozás közben fedezhetnek fel új termékeket, köztük könyveket. Így született meg a #BookTok is, ami a könyvpiacot sem hagyta érintetlenül.

Címkék