Az AI térnyerése vitathatatlan az élet szinte minden területén, a legnagyobb hatást pedig kétségkívül többek között a kommunikációs szektorban éri el. Miért érdemes az AI-t közelebbről is megismerni, milyen előnyökkel járhat a használata, és hogyan válhat valakiből profi mesterséges intelligencia-felhasználó? Tóth Zsófival, a SKVOT AI copywriting oktatójával készült interjúnkból megtudhatod.

2024. szeptember 9-10-én a Városliget a mesterséges intelligenciáé lesz, hiszen érkezik az AI Summit, a régió legnagyobb AI és innovációs eseménye. A kétnapos rendezvény egyik előadója egy igazán érdekes szakmával ismerteti majd meg a summit látogatóit: Tóth Zsófi Reklámszövegek helyett promptok című előadásában az AI copywriting kulisszatitkaiba avat be minket.

Hogy mi is ez pontosan, és hogyan lesz egyáltalán valakiből AI copywriter, majd ennek oktatója, arról maga Tóth Zsófi mesélt nekünk.

Hogyan kerültél kapcsolatba a mesterséges intelligenciával? Mi ösztönzött arra, hogy az AI copywriting irányába indulj?

Reklámszakemberként viszonylag sűrűn rám talál a kérdés: elég kompetens vagyok szakmailag? Talán az IT-szcénát leszámítva a médiával kapcsolatos szegmensek a leginkább early bird-ök, mert szeretnénk mindig egy orrhosszal az emberek előtt járni. Az új megoldásokból mi (is) faragjuk a trendeket, ezért az elsők között találkozunk a lehetőségekkel, aminek az az árnyoldala, hogy állandóan úgy érezzük, hogy valamit nem tudunk.

A mesterséges intelligencia, és azon belül is a szövegírásra gyakorolt hatása pedig nem kedvesen kopogtatott az ajtón, hanem berúgta azt. Még családi beszélgetés sem múlhatott el hónapokig anélkül, hogy valaki ne kérdezte volna meg tőlem, hogy mi lesz így velem szövegíróként. Egyértelmű volt, hogy előre kell menekülni, így az elejétől kezdve kóstolgattam a programokat, majd mostanra evidencia, hogy előadásokat hallgatok róla és folyamatosan fejlesztem magam. Látni kell, hogy ez egy formálódó terület, ez az új Vadnyugat, amit éppen együtt fedezünk fel. Keressük a határokat éppúgy, mint a felhasználásának módjait, egyszóval nincs egyetemes igazság, senki nem késett le még semmiről.

Miben más vagy jobb az AI copywriting a hagyományos szövegíráshoz képest? Mennyire ismert vagy elterjedt a módszer alkalmazása?

Régen a szövegírók helyesírás-ellenőrzésre kéziszótárt használtak. Ma már online programokkal oldjuk ezt meg, lényegesen gyorsabban. Ez a hasonlat jól példázza, hogy a fejlődéshez való alkalmazkodás képességét folyamatosan gyakorolnunk kellett és kell is. Most is ez a helyzet: megismerhetünk egy modern lehetőséget a ChatGPT esetében, amivel a munkánk egy részét felpörgethetjük. Kevesebbet kell repetitív, időigényes részletekkel töltenünk, mert a gép elvégzi ezt helyettünk. Míg korábban órák mehettek el arra, hogy túrtuk a netet mondjuk egy versenytárselemzés miatt, most ha megkérjük, a rendszer másodpercek alatt összeszedi nekünk a konkurencia szlogenjeit.

A kreativitás területére is belép: kérhetünk tőle Rejtő Jenő hangvételében írt posztokat, amelyek stilizálásra szorulnak ugyan, de már csak arra.

Kicsit olyan, mintha az ember junior szövegíróból egyből group head lehetne néhány kiváló asszisztenssel.

Emiatt is vált ilyen népszerűvé a program, hiszen rengeteg felesleges nyűgöt levesz a nyakunkból. És hogy mennyire népszerű? Egy egyáltalán nem reprezentatív, házi kutatás alapján, ahol a vonatkozó kérdést a LinkedIn-en tettem fel az ismerőseimnek, néhány nap alatt a következő válaszokat kaptam:

Mit jelent ez? Szerintem azt, hogy az embereket izgatja ez a dolog, és azt is, hogy a szövegírás határterületén lévő marketingesek, social media managerek és kisvállalkozók nagyon sokat profitálhatnak belőle. Az ügynökségi infrastruktúra ettől még sok esetben szükséges, de bizony, sok feladatnál, mint mondjuk egy hírlevél megírása, már kevésbé adekvát.

Szerinted hogyan alakul majd az AI-alapú szövegalkotás az előttünk álló 5-10 évben?

Jó pár éve bevett szokás volt, hogy egy interjún megkérdezték tőlem, hogy hol látom magam a szakmában néhány év múlva. Valahogy kikopott ez a kérdés a HR-es eszköztárból és azt gondolom, ennek oka, hogy szélsebesen formálódik, hogy mit is csinál egy szövegíró. Amikor 15 éve elkezdtem a pályát, még többek között óriásplakátokat fogalmaztam vagy rádióhirdetéseket írtam. Persze, ezek a felületek továbbra is élnek, de ma már sokkal inkább kell hagyatkoznunk a kreatív problémamegoldó képességünkre és tágabban, megoldásfókusszal értelmezni a márkák felvetéseit, sokkal kevésbé hagyományos palettán.

A ChatGPT okos, de nem bölcs.

Egyre gördülékenyebb lesz vele a munka, de a piac ismeretét, a jóízlést, a "golden touch"-ot azért még mindig nélkülözi. És még valami: nálam sokkal okosabb emberek állítják, hogy bár észvesztőnek tűnhet, ami most körülöttünk zajlik, ez még mindig fényévekre van attól, amitől félünk.

Fantáziálás helyett bővítsük az ismereteinket! Vannak egyetemes igazságok, amik nem mutatják meg magukat, ha az ember mindig ugyanazon az ösvényen jár. Én például alig várom, hogy az AI Summit-on meghallgassam a téma szakértőit a csillagászat, a podcastgyártás vagy a televíziós műsorkészítés oldaláról, mert minél több szemszögből vizsgálódunk, annál inkább tágíthatjuk a saját horizontunkat is.

Manapság bárki hozzáférhet a szövegalkotó programokhoz - szerinted melyek azok a skillek, amelyek nélkül esélytelen, hogy valaki valóban jól használja a mesterséges intelligenciát?

Nagyon érdekes, hogy a mesterséges intelligencia bár egy alapvetően import tevékenység, azaz megpróbálunk kívülről bevonni információt, valójában egy export tevékenységgel kezdődik: meg kell tanulnunk megismerni a saját gondolkodásunkat, a saját munkánk működését és ezt megfogalmazva belülről kicsatornázni azt a végeredményhez.

Röviden: az lesz képes ügyesen használni ezt a programot, akinek fejlett az önismerete a munka területén. Egy csomó minden persze tanulható, sőt, tanítom is, de a kísérletező kedvet és az analitikus gondolkodást mindenkinek saját felelőssége ápolni magában. Igyekszem minden résztvevőt a kurzusaimon erre ösztökélni.

Vannak, akik félnek, sőt, egyenesen gyűlölik az AI-t - te viszont oktatod is a használatát. Előfordult veled valaha, hogy kritizáltak a munkád miatt?

Most zajlik a SKVOT on-offline school számára készített Mesterséges intelligencia a szövegírásban képzésem reklámkampánya és időnként a hirdetések alatt kikerekedik a szemem a hozzászólásokat olvasva: megdöbbent mekkora ellenállás van néhány emberben a téma iránt. Pedig ez a jövő, nincs mese. Kicsit olyan érzésem van azzal kapcsolatban, amikor valaki lehúzza az AI-t, mintha azt akarná megmagyarázni, hogy a Trabant volt a közlekedés csúcsa. Számomra ez nem egy érzelmi döntés, teljesen egyértelműen errefelé halad a világ, és minden egyes perc, amíg ezt valaki nem vallja be, addig pénzt és időt veszít. Szerencsére egyre több a tudásmegosztás, és az olyan nívós rendezvények és kurzusok, mint az AI Summit vagy a különféle kapcsolódó SKVOT kurzusok.

Van esetleg olyan kedvenc projekted vagy találkoztál olyan esettel, ahol az AI jelentős szerepet játszott, bizonyítva a technológia fontosságát?

Egy kicsit olyan most az AI szerepe a reklámgyártásban, mint a húsleveskockáé a gasztronómiában - a fogyasztó sosem tudhatja, hogy mikor kerül elé. Hasznos, mégis sokszor titokban használják. A Republic Group 25 éves fennállása alkalmából egészen egyértelművé tette: kipróbálja élesben, lesz ami lesz. Bár sok kampányt lehetne itt mutatni, én most ezt érzem itt a legrelevánsabbnak:

Hallgasd meg Tóth Zsófi előadását, vagy kukkants be a Nem féltek, reklámosok? kerekasztal beszélgetésére, ahol Bese Konrád moderálásával Tóth Zsófi mellett Kőteleky Aywee, Szabó János, Varga-Szilágyi Zsolt és Zámbó Anna osztja meg gondolatait a témával kapcsolatban.

Találkozzunk az AI Summit 2024-en!

Címkék