A Provident Pénzügyi Zrt. által meghirdetett, havi rendszerességű Provident Sajtódíj a Láthatatlanokért pályázat célja a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok láthatóvá tétele és az őket érintő problémák bemutatásának elismerése. A díjjal szeretnék elismerni azok munkáját, akik hozzájárulnak a láthatatlan társadalmi csoportok láthatóvá tételéhez és a ráirányítják a figyelmet erre a fontos területre.
A májusi pályázat nyertese Horváth Balázs, az Economx újságírója lett, aki kiemelkedő érzékenységgel és szakmaisággal mutatta be a társadalom perifériáján rekedtek helyzetét a Nemhogy lakásra, még szobára sem tudnak hitelt felvenni a minimálbéresek című cikkével. A díj és a cikk kapcsán Horváth Balázst kérdeztük.
Miért épp erről a témáról írtál, mi volt vele a célod?
Sokan küzdenek azzal Magyarországon, hogy rendkívül alacsony jövedelemből próbálnak meg hitelt felvenni, sokszor komoly kihívásokba ütközve. A cikk célja az volt, hogy közérthetően bemutassa, milyen pénzügyi nehézségekkel és korlátokkal szembesülnek a garantált bérminimum (nettó 232 ezer forint) alatt keresők – ez a munkavállalói szám egyébként meglepően magas, közel 740 ezer.
Az ő többségük pénzügyi értelemben tulajdonképpen csak túléli a mindennapokat, jó esetben is csak egy-két hónapra tudnak tervezni. Ráadásul a hosszabb távú célok, például lakásvásárlás nem is opció, hiszen a maximálisan felvehető hitelösszeg nem elegendő még vidéki ingatlanok megvásárlásához sem, nemhogy egy budapesti ingatlanéhoz.
MILYEN ÉRZÉS volt elnyerni a díjat?
Nagyon megtisztelő, hogy egy ilyen elismerést kaptam. Jó érzés látni, hogy van értéke annak, ha olyan társadalmi csoportok problémáira hívjuk fel a figyelmet, akik gyakran háttérbe szorulnak a közéletben. Ez a díj visszajelzés arról, hogy megéri időt és energiát fektetni a mainstreamen kívüli témákra is.
SZERINTED MIÉRT FONTOS EGY ILYEN, A MAINSTREAMTŐL TÁVOLI TÉMÁKRÓL SZÓLÓ elismerés?
A Provident Sajtódíj a Láthatatlanokért segít fókuszba helyezni azokat a társadalmi problémákat, amelyek mellett könnyen elmegyünk, mert nem látványosak vagy hangosak. Bátorítja az újságírókat arra, hogy a kevésbé „népszerű”, de annál fontosabb témákat is feldolgozzák, és hozzájárul egy érzékenyebb, tudatosabb közvélemény kialakulásához.

Elindult a nevezési időszak a júniusi fordulóra
A pályázati felhívásra olyan tartalmakkal lehet jelentkezni, amelyek bemutatják azon hátrányos helyzetű csoportokhoz tartozó emberek és közösségek életét, mindennapjait, kihívásait vagy sikereit:
- akiknek anyagi helyzete legfeljebb csak a legszükségesebb fogyasztást és a mindennapok átvészelését tudja biztosítani, de megtakarítani már egészen biztos nem tudnak;
- akik életkoruk vagy anyagi helyzetük miatt kiszorulnak a pénzügyi szolgáltatások köréből;
- akik nem részesültek megfelelő pénzügyi oktatásban, ezért nem rendelkeznek sokszor alapvető pénzügyi ismeretekkel sem.
Már elindult a nevezési időszak a júniusi fordulóra, a sajtódíjra pályázni saját televíziós műsorral, online platformon megjelent videóval, képriporttal, print vagy online médiában megjelent írásos, magyar nyelven publikált anyaggal lehet. 2025. január 1. és 2025. május 31. között megjelent anyagokkal lehet pályázni. A következő fordulóban az anyagok benyújtásának határideje: június 15. 20:00.
Az elbírálás a június 15. és 25. között történik. A pályázatokat háromfős szakmai zsűri bírálja el, amelynek tagjai:
- Gáncs Kristóf, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet ügyvezető igazgatója,
- Boczán Viktor, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója,
- Csermely Ákos, producer, konferenciaszervező.
A nyertes pályázók pénzbeli elismerésben is részesülnek. Havonta egy pályázó 200 000 Ft-os díjban részesül, az év végén pedig közülük kerül ki az éves nyertes, aki további 1 000 000 Ft jutalmat kap.