Magyarországon élőben követtem végig, ahogy a szemem láttára kezd akadozni, majd szakad meg több amerikai tartalomgyártó élő videója, és dobja ki őket a rendszer a TikTokról, amely néhány órával a beharangozott dátum, azaz 2025. január 19-e előtt, már január 18-án este leállt az Egyesült Államokban – mint az később kiderült, csak ideiglenesen: a szolgáltatás még vasárnap este visszaállt. De miért tiltották be a tengerentúlon az appot, és mi az a RedNote, ahová többszázezer amerikai felhasználó regisztrált naponta az elmúlt héten?

2024. január 18-án, szombat éjjel, kevesebb mint két órával azelőtt, hogy a tiltás hivatalosan is hatályba lépett volna, leállt a TikTok az Egyesült Államokban. Az appot több mint 170 millió amerikai használta, az offline állapot azonban megakadályozza, hogy a felhasználók hozzáférjenek az alkalmazáshoz, új tartalmat töltsenek fel vagy élő videókat indítsanak el. Ekkor még bizonytalan volt, hogy a szolgáltatás Donald Trump nyomására vajon visszaáll-e. 

Az alkalmazásba belépő amerikai felhasználókat a leállás után az alábbi üzenet fogadta:

Sajnáljuk, a TikTok jelenleg nem elérhető. Az Egyesült Államokban törvény tiltja a TikTokot, ez azt jelenti, hogy egyelőre nem használhatja a TikTokot.

A tilalom háttere

Korábban már a MediaFuture is megírta, hogy 2024. április 23-án az amerikai szenátus megszavazta a Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act nevű jogszabályt. Ennek értelmében, ha a TikTokot birtokló ByteDance nem adja el tulajdonrészét egy, az Egyesült Államok által is jóváhagyott vevőnek, akkor betiltják a platformot az országban. A döntést a törvényhozók azzal indokolták, hogy félő, a TikTok amolyan kémalkalmazásként működhet, és ha a kínai kormány kéri, akkor adatokat ad le a felhasználókról. A ByteDance már akkor közölte, hogy nem adná el a Tiktokot.

Az ügyben tavaly áprilistól idén januárig szinte semmiféle konkrét döntés nem született, a Legfelsőbb Bíróság pénteken ugyanakkor hatályban hagyta „a közösségi alkalmazás amerikai működésének lehetséges betiltását is tartalmazó törvényt”. A döntés következtében a platform január 19-én (sőt valójában már 18-án éjjel) teljesen elsötétült az Egyesült Államokban.

A fordulópontot az jelentette, hogy Donald Trump bejelentette: elnöki rendeletben oldja fel beiktatását követően a TikTok működésének felfüggesztését az Egyesült Államokban. A leendő amerikai elnök vasárnap Truth Social nevű közösségi platformján szorgalmazta, hogy a szolgáltatás a jövőben 50 százalékban amerikai tulajdonban legyen. A TikTok válaszul ismét elérhetővé vált az amerikaiak számára.

A felhasználók azonban nem kockáztattak, és a tiltás hírére a bejelentés előtti napokban rengetegen egy új platform felé vették az irányt. Míg több amerikai nagyágyú, például Mark Zuckerberg is azt remélte, hogy a TikTok betiltása arra ösztönzi majd a felhasználókat, hogy más rövid videós platformokra, az Instagramra vagy a YouTube Shortsra váltsanak, a „TikTok-menekültek” a RedNote-ra vándoroltak, amely egy szintén kínai applikáció.

Kis vörös könyv

A Kínában rendkívüli népszerűségnek örvendő közösségimédia-platform, a Xiaohongshu – amely kis vörös könyvet jelent – már a tilalom előtti kedden az amerikai Apple App Store első helyére ugrott több mint 700 ezer napi új felhasználóval. Az appot, amelyet az amerikaiak gyakran csak RedNote-nak hívnak, 2013-ban alapították, a Qian Gua kutatócég szerint pedig az ország egyik legnagyobb közösségimédia-hálózata 300 millió felhasználóval. Annak ellenére, hogy a kínai piacon hódított, a nem kínai nyelvterületeken eddig nem vetette meg a lábát. Egészen mostanáig.

A RedNote népszerűsége ugrásszerűen megnőtt azon a héten, amikor a TikTok offline lett az Egyesült Államokban. De nemcsak az amerikaiak nézték meg az appot, világszerte egyre többen töltik le az alkalmazást – sok európai például pont azért, hogy a kedvenc amerikai tartalomgyártóját ezentúl is követhesse.

Január 15-én a Sensor Tower piackutató cégre hivatkozva a CCN azt írta, a „RedNote amerikai mobilos letöltései majdnem megháromszorozódtak az elmúlt héten az azt megelőző hét naphoz képest”. Akkor két nap alatt több mint 700 ezer új felhasználó csatlakozott az apphoz.

Múlt szerdáig a TikTok refugee, azaz „TikTok-menekült” hashtag közel 250 millió megtekintésnél és több mint 5,5 millió kommentetnél járt, és az is világossá vált, hogy az amerikai felhasználók közül dacból csatlakoztak a RedNote-hoz.

A kormányunknak elment az esze, ha azt hiszi, hogy el fogjuk tűrni ezt a TikTok-tilalmat. Csak átmegyünk egy új kínai alkalmazásra, és máris itt vagyunk

– mondta egy Heather Roberts nevű felhasználó a RedNote-ra feltöltött videójában, míg mások azt hangoztatták, hogy ez az app sokkal jobb a TikToknál.

Az aktuális események fényében sokan abban a tévhitben élnek, hogy a RedNote egy TikTok-koppintás, és az alkalmazás ugyanúgy működik. A valóságban azonban RedNote inkább az Instagram és a Pinterest keveréke. Az alkalmazás nyitó elrendezése egyszerre több posztot is megjelenít, és lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy rövid videókat, valamint szöveges és fotós bejegyzéseket osszanak meg, amelyek néha hosszú, a Redditéhez hasonló kommentfolyammal egészülnek ki. 

Ez az alkalmazás lényegesen több személyközi interakciót tesz lehetővé. A felhasználóknak lehetőségük telefononálásra és arra is, hogy közvetlenül a követőiktől vásároljanak termékeket, hasonlóan a Facebook Marketplace-hez. Az alkalmazás egyik alapelve az e-kereskedelemre való összpontosítás, mivel a RedNote eredetileg Hong Kong Shopping Guide néven indult, és a kínai turistákat célozta meg. Bár az alkalmazás azóta némileg átalakult, a RedNote egyik alapvető funkciója továbbra is használtcikkek véletlenszerű listázása és árusítása. 

Kínai piacra készült

A RedNote elsősorban nem angolul beszélőknek készült, ezzel szemben a TikTok célközönsége globális. Az alkalmazás egyik legfontosabb jellemzője a feljebb már említett tartalmi algoritmus, amely a felhasználók érdeklődési körére összpontosít, nem pedig az általuk követett emberekre. Érdekesség, hogy TikTok egyébként Kínában sem érhető el, ott egy hasonló alkalmazás, a Douyin szolgálja ki a piacot.

A RedNote sokkal cenzúrázottabb, mint a hagyományos amerikai közösségimédia-platformok. A felhasználóknak szigorú tartalomszabályzatot kell betartaniuk, hogy elkerüljék az alkalmazás általi tiltást vagy korlátozást.

A kínai felhasználók már hasznos tanácsokkal szolgáltak az újonnan érkező amerikai felhasználóknak a kultúrájukkal és a cenzúrapolitikájukkal kapcsolatban: a posztokban ne hivatkozzanak kifejezetten az LMBTQ-közösségre, továbbá az olyan ellentmondásos aktuális eseményekre, mint a munkabeszüntetések, az önbántalmazás és az öngyilkosság, vagy a kínai kormány kritikája.

A Sanghaji székhelyű alkalmazás mögött álló Xingin Information Technology vállalatot Charlwin Mao és Miranda Qu alapította, míg a TikTok a ByteDance kínai internetes vállalat tulajdonában van. A Wirescreen adatplatform szerint a Xingin kisebbségi részesedéssel rendelkezik egy Henanban működő konzultációs és szórakoztatóipari vállalatban, amelyet ugyancsak a tartományi kormány finanszíroz.

A Crunchbase szerint a RedNote tavaly júliusig csaknem egymilliárd dollárt gyűjtött össze többek között az Alibaba, a HongShan és a Tencent, az ország legismertebb alkalmazása, a WeChat mögött álló kínai internetes óriáscég befektetőitől. A RedNote elsősorban a mandarinul beszélő embereket célozza meg, ez azonban kezd megváltozni. Olyannyira, hogy a The New York Times szerint az elmúlt napokban a vállalat több álláshirdetést is közzétett, amelyekben angolul folyékonyan beszélő munkaerőt keresett.

A ByteDance-hez hasonlóan azonban a RedNote is egy magántulajdonban lévő vállalat, amelyet a kínai törvények kötnek, beleértve azokat a jogszabályokat is, amelyek előírják, hogy kérésre az adatokat bizony át kell átadni a kínai kormánynak.

Címkék