Jelen állás szerint január 19-én a TikTok kénytelen lesz lehúzni a rolót az Egyesült Államokban, ami a platformon a legnagyobb arányban jelenlévő Z generációra mérheti a legnagyobb csapást.

A következő napokban az Egyesült Államokon lesz a világ szeme. Egyrészt amiatt, mert január 20-án iktatják be hivatalosan is Donald Trump elnököt, másrészt pedig annak köszönhetően, hogy 19-én lép életbe a TikTokot az országban betiltó rendelkezés. Ahogy arról korábban a MediaFuture is beszámolt, tavaly április 23-án az amerikai szenátus megszavazta a Protecting Americans from Foreign Adversary Controlled Applications Act nevű jogszabályt, amelynek értelmében, ha a platformot birtokló ByteDance nem adja el tulajdonrészét egy, az Egyesült Államok által is jóváhagyott vevőnek, akkor kitiltják a felületet az országból.

A törvényhozók döntése mögött olyan indokok állnak, hogy attól tartanak, a TikTok egyfajta kémalkalmazásként működhet, amely köteles leadni a drótot a felhasználókról, amennyiben a kínai kormány úgy rendeli. A törvényt még áprilisban Joe Biden elnök is aláírta, így a cégnek alig pár hónapja maradt arra, hogy megfelelő vevőt találjon. Volt is jelentkező bőven, viszont a vállalat kijelentette, a kínai kormány arról tájékoztatta őket, hogy meg fognak akadályozni minden adásvételt. Sőt, a ByteDance már áprilisban közölte, hogy eszük ágában sincs eladni a TikTokot.

170 millió amerikai szólásszabadságát tiporja el a törvény, tönkretesz 7 millió vállalkozást, és bezár egy olyan platformot, amely évente 24 milliárd dollárral járul hozzá az Egyesült Államok gazdaságához

– nyilatkozta a cég még akkor.

Bár a TikTok betiltása kapcsán a tartalomgyártók is a bírósághoz fordultak, az ügyben nem történt komolyabb előrelépés. Sőt, a kínai céget képviselő ügyvéd, Noel Francisco a napokban úgy fogalmazott, a vállalat inkább teljesen kivonul az Egyesült Államokból, minthogy sebtében eladja a TikTokot. Ez eddig a pillanatig nem is történt meg, az amerikai Legfelsőbb Bíróság pedig pénteken hatályban hagyta a közösségi alkalmazás amerikai működésének lehetséges betiltását is tartalmazó törvényt. A döntés következtében a platform január 19-én teljesen leállhat, kvázi elsötétülhet az Egyesült Államokban.

A legfrissebb hírek szerint beavatkozna trump

Donald Trump többször jelezte a közelmúltban, hogy szeretné elérni a TikTok amerikai működésének fenntartását. Szóvivője, a leendő fehér házi sajtótitkár, Karoline Leawitt csütörtökön közölte, hogy hivatalba lépését követően az elnök lépéseket tervez a közösségi médiaalkalmazás amerikai működésének fennmaradása érdekében. Hasonló nyilatkozatott tett Donald Trump kijelölt nemzetbiztonsági tanácsadója, Mike Waltz is.

A Tiktok betiltása Jelentős csapást mérhet a Z generációs fogyasztókra

Tekintve, hogy a TikTok esetében egy olyan alkalmazásról beszélünk, amelyen nagyobb arányban vannak jelen a Z és az Alfa generáció tagjai, felmerül a kérdés, hogy milyen hatással lehet az amerikai fiatalokra a platform megszűnése. Bár szinte minden korosztály képviselteti magát a felületen, közel sem úgy viszonyulnak hozzá, ahogy az előbb említett két korcsoport – különösen a Z generáció. Ennek megértéséhez elegendő abba belegondolnunk, hogy már nemzedékek óta vannak olyan hangok a médiában, akiknek a szavahihetőségében bízhatunk, és akik segítenek formálni a világról alkotott képünket, jobban megértve a körülöttünk zajló folyamatokat. Viszont annak hatására, hogy a média decentralizálódott és a felszínre törtek a közösségi felületek, ezek a szereplők már nem kizárólag a mainstream médiából kerülnek ki.

A YouTube, a TikTok és a többi platform jó kiugrási lehetőséget jelent bárki számára, ám azzal együtt, hogy ezeken a felületeken keresztül egyik napról a másikra lehet ismert valaki, a közösségi oldalak jóval többek lettek ennél.

Megjelentek azok a megbízhatónak vélt karakterek, akik jelenleg olyan szerepet töltenek be a fiatalok életében, mint anno a híradósok a tévézés fénykorában.

Ezt támasztja alá a Zappi nemrég készített kutatása is, amelyben 1500 amerikai fogyasztót kérdeztek meg, majd arra a megállapításra jutottak, hogy a Z generáció nagyobb valószínűséggel használja a közösségi médiát hírforrásként (51%), mintha közvetlenül híroldalakat keresne fel (28%).

A felmérés szerint a Z generáció 39 százaléka ellenzi a TikTok betiltását, ami a legmagasabb arány az összes korcsoportot tekintve. A válaszadók 28 százaléka pedig egyenesen azt állította, hogy a platform megszűnése esetén kevesebb időt töltene a közösségi médiában. A rendszeres TikTok-felhasználók tisztában vannak azzal, hogy a felületet igazi időtemetőnek lehetne nevezni, mivel könnyen ott ragad az ember akár órákra is, amivel a Z generáció tagjai sincsenek másképp. A korosztály fele arról számolt be, hogy naponta több mint 3 órát tölt az alkalmazáson, így komoly kérdéseket vet fel, hogy a TikTok eltűnése milyen hatással lehet rájuk fogyasztóként.

Kibújnak a csigaházukból?

Minden eddigi generáció esetében volt egy töréspont, amely arra kényszerítette annak tagjait, hogy kibújjanak a csigaházukból. A baby boomereknél (X generáció) ez a háborúval szembeni tiltakozást jelentette, az Y generációnál a metoo mozgalmat, jelenleg pedig a Z generáció harca következik a szólásszabadságért. Ez a korosztály már nemigen ismerte az internet előtti időszakot, egy digitális világba születtek, és hozzászoktak ahhoz, hogy a márkák több csatornán keresztül bombázzák őket. Ezzel szemben viszont magasabbak is az elvárásaik és igyekeznek a saját értékeikhez igazítani a brandeket.

Ennek ismeretében nem meglepő az sem, hogy a felmérés szerint a Z generációs fogyasztók 86 százaléka úgy gondolja, a cégeknek állást kell foglalniuk társadalmi és politikai kérdésekben – legyen szó környezetvédelemről vagy az elfogadásról. Az pedig kérdéses, hogy a márkák, amelyek korábban a TikTokon keresztül érték el a leghatékonyabban a fiatal réteget, hogyan és milyen eszközökkel próbálják majd megszólítani őket.

A TikTok ugyanis nem pusztán egy alkalmazás a számukra, hanem egy olyan online közösség, ahol mindamellett, hogy megismerhetik a legújabb trendeket, termékekkel találkozhatnak, híreket fogyaszthatnak és tarthatják a kapcsolatot az ismerőseikkel.

A platform beszüntetése így közvetve vezethet ahhoz, hogy a Z generáció tagjai a sarkukra állhatnak. Még azok is szószólóvá válhatnak, akik korábban csak passzív félként voltak jelen társadalmi és politikai vitáknál.

Hova mehetnek?

Felmerülhet, hogy amennyiben a TikTokot valóban beszüntetik az Államokban, a fiatalok milyen másik felületet választanak majd a tájékozódásra. Az adatok szerint a YouTube legalább annyira népszerű ebben a korosztályban, mint a TikTok, ugyanis a Z generáció 69 százaléka állítja, hogy gyakran használja a platformot – bár a TikTokot még így is jóval többen, 49 százalékuk legalább napi 3 órán át. Igazán a The Drum kutatása adott választ erre a kérdésre, amely kimutatta, hogy a fiatalok egy része nem újabb platform után nézne, hanem inkább kevesebbet használná a közösségi médiát, míg a döntő többség az idejét és a figyelmét több másik felület között osztaná el.

Népszerűbbé válhat például a Reddit, a YouTube, illetve nem kizárt az sem, hogy a Metához hasonló techóriások megpróbálnák magukhoz édesgetni a TikTok korábbi tartalomgyártóit, így versengés alakulhat ki. A platformok között lavírozva pedig akár szerencsésen jöhetnek ki a marketingesek is, ha a kialakult helyzethez idomulva képesek lesznek úgy szólni a Z generációhoz, hogy a TikTok által hagyott űrt némileg betöltve egy közösségvezérelt és hiteles teret teremtenek meg számukra.

Címkék