Utánajártunk, mi állhatott az október 21-i incidens hátterében.

Ahogyan arról már keddi cikkünkben is beszámoltunk, október 21-én hiba csúszott több online kiadvány mérési adataiba, amely mögött a cookie-elfogadó, vagyis hivatalos nevén Consent Management Platform (CMP) hibája állhat. A történtekről és az ilyenkor szokásos protokollokról Varga Zoltánt, a Gemius Audience & AdReal Managerét kérdeztük.

Mint a szakember elmondta, a szabályozások szerint csak akkor szabad mérni bármit is egy olvasóról, hogyha a felhasználótól egyértelmű hozzájárulás érkezik ehhez. Vannak hivatalosan elfogadott szolgáltatók, akik ezeket a hozzájárulásokat kezelik. A hozzájárulás bekérése a gyakorlatban pedig a felugró ablak segítségével történik, ahol az ember általában gyorsan leokézza vagy elutasítja azt, esetleg további beállításokat eszközöl. Ha az olvasó dönt az adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásáról (lehet elfogadás, vagy akár elutasítás is), csak akkor tud elindulni a Gemius által adott mérőkód futtatása az olvasói értéknek megfelelő beállítással, ami az olvasottsági adatokat szolgáltatja. A Gemius mérőkódja kompatibilis minden, az IAB Europe által listázott CMP szolgáltató kódjával.

Hiba a CMP-platformon

Az említett napon azonban több kiadvány esetében ez a platform nem működött megfelelően, amit a Gemius jelzett is az érintettek felé. A probléma ellenőrzésekor az derült ki, hogy a consent ablak ugyan megjelent a usereknek, viszont annak már nem volt nyoma, hogy lekattintották-e vagy sem. Így a Gemius "hozzájárulás nélküli" oldalnak látta a kiadványokat – annak ellenére, hogy admin oldalról minden rendben volt a használt InMobi alkalmazás beállításai kapcsán.

“Ez a szolgáltató most néhány Indamedia által érintett oldalnál nem működött vagy kihagyott. Ilyenkor a Gemius kódja tulajdonképpen vár. Ez történt a tegnapelőtti napon, tegnap délelőttre megoldódni látszott a probléma. Ugyanakkor nem nagyon lehet ellenőrizni ezt a szolgáltatót a saját riportjában, mert ez a szolgáltató tőlünk és a kiadótól is független. Viszont sajnos ilyen technikai hibák előfordulnak, és akkor az olvasói adatokon, amit mi mérünk, az látszik, mintha az olvasottság beesne. Példaként az Economx oldalt tudom mondani, ahol úgy tűnt, mintha az olvasottság beesett volna, pedig csak egyszerűen nem futott le a mi mérésünk” - mondja Varga Zoltán.

Korábban is előfordult hasonló eset

A szakember emlékszik korábbi hasonló esetre is az év elejéről, illetve tavalyról, amely több kiadót is érintett.

“Akkor is az egyik CMP, talán a Quantcast* nevű rendszer technikai kiesése okozta a problémát, de az látszódott is, és az ő ügyfélszolgálatuk kezelte is a problémát. Akkor az szintén egy fél napot érinthetett.”

(*A Quantcast ma InMobi néven működik, az akkori leállás nemzetközi szintű volt - a szerk.)

Mint hozzátette, a mérés több szereplőtől függ sokféle szálon, és több oldalon csúszhat hiba a folyamatba. Ilyenkor a Gemius a hiba felfedezését követően mindig értesítést küld az érintetteknek.

“Lehetnek olyan hibák is, hogy valaki mondjuk a mérőkódot rosszul teszi ki, vagy az ID-t rosszul teszi ki. Ilyenkor a Gemius társítani tud az érintett adatokra vonatkozó időszakhoz egy megjegyzést, úgynevezett notificationt, ami arra figyelmeztet, hogy az alacsony adat nem a valós eredmény tükrözi, hanem azt például CMP szolgáltatói hiba okozza. Ilyenkor kiteszünk egy kommentet is, hogy mindenki számára publikus és transzparens legyen, hogy ez nem az ő hibájuk, és nem az olvasottságban történt veszteség, hanem technikai okból.”

Az InMobi nem jelezte a Gemiusnak a hibát, és mint Varga Zoltán elmondta, nincs bevált protokoll arra az esetre, ha valamelyik szolgáltató kiesik, és az adott szolgáltató ezt nem jelzi. “Eddig valószínűleg kevésszer fordult elő ilyen hiba ahhoz, hogy a CMP szolgáltatók rá legyenek kényszerítve arra, hogy legyen ilyen protokolljuk.”

Címkék