Talán már sokaknak megkoptak az emlékei arról, milyen volt, amikor még nem az internet mindent átszövő hálójában kutattunk programok után. Az ezredforduló gyermekei pedig már csak egészen aprócska szeletet kaptak a nyomtatott programfüzetek élményéből. Azonban még én sem felejtettem el egészen, ahogy ott állok nyolcévesen a mozi előterében, és nézegetem a Pesti Est legújabb számát. Mondhat bárki bármit, de a friss papírlapok illata a lapozgatással együtt már önmagában egy szeánsznak számított. Az a rengeteg program egyetlen füzetbe zárva pedig csak a hab volt a tortán. Most újra elsiklott a nosztalgia vonat: A retro pillanatok margójára az ikonikus lap, a Pesti Est egyetlen alkalommal újra megjelent nyomtatásban.
A megjelenés fő oka az április 4-én a mozikba érkezett, a rendszerváltás idején játszódó Kék Pelikan, amely Csáki László első animációs filmje. A premier apropójából a filmet forgalmazó JUNO11 Distribution keltette életre a legendás programmagazint – amit ráadásul a Pesti Est eredeti szerkesztőse készített.
A Kék Pelikan az első olyan egész estés animációs film, amely a közelmúlt magyarországi történelmét idézi meg fanyar humorral és dokumentarista eszközökkel. A rajzanimációs film az amerikai indie filmek stílusában, művészi igényességgel készül. A késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek szabadságmámora, a rendszerváltozás idejének várakozással teli hangulata jelenik meg Csáki László fanyar humorú, erős és jellegzetes képi világú animációjában. A rendező éveken át készített interjúkat olyanokkal, akiknek az életére sorsfordító hatással volt a kék Pelikan indigóval írt, hamisított vonatjegyekkel történő nemzetközi utazás.
– olvasható a JUNO11 Distribution oldalán.
A lap 1992-ben indult Budapesten három gimnazista, Lang András, Melis András és Müller Miklós ötletének nyomán, hogy a virágzó kulturális élet hírei ingyen juthassanak el közönséghez. Az első szám egyébként fekete-fehér formában jelent meg, a lap 1996-ban váltott színes formátumra.
AZ UNDERGROUND ALAPlapja
A megjelenéssel kapcsolatban Galambos Attila, egykori főszerkesztő – aki az új kiadásért is felelt – és Melis András, egykori alapító is nyilatkozott MediaFuture-nek.
Ez a programmagazin a maga idejében nagyon fontos volt, hiszen azok közé a sarokpontok közé tartozott, amik akkoriban megalapozták a magyar undergroundot. Szerintem az ekkori fiatal nemzedéknek négy meghatározó pontja volt: a Sziget Fesztivál, a Tilos Rádió, a Magyar Narancs és a Pesti Est. Alapító tulajdonosként érdekes volt látni, hogy a lap újra megjelent, de egyben nagyon megható is, hogy ennyire megmozgatja az embereket és rögtön megidézi a fiatalságukat
– mesélt Melis András.
Galambos Attila szerint a Pesti Est anno rengeteg új kulturális eseménynek, klubnak, bejáratott sajtónak lett a közös csatornája, így egy olyan kulturális szcéna is lehetőséget kapott a megmutatkozásra, ami addig nem tudott.
Volt egy mondás is ehhez kapcsolódóan: Ha van egy kulturális esemény, annak a Pesti Estben van a helye. Az akkori fiataloknak nagyon fontos preferencia volt, hogy nem csak egy érzés, de egy megfogadó dolog is kapcsolódott ehhez. Bár a mostani lapszámot nagyon fárasztó volt összerakni, hiszen nem álltak a rendelkezésünkre a technikai feltételek és az elkészítés rengeteg kézi munkával járt, most mégis óriási érzés újra találkozni a Pesti Esttel. Húsz egykori munkatárs vett részt a munkafolyamatban – mindenki egyből igent mondott az ötletre. És végül egy profi színvonalú kiadás született.
A friss, ropogós számot a budapesti szórakozóhelyeken és mozikban lehet elérni, illetve a Wolt Marketen ingyen megrendelhető. Ráadásul április 5-én a Cinema City Mammut moziban a film vetítését követően a szerkesztőséggel és a Kék Pelikán rendezőjével Csáki Lászlóval is tartanak egy beszélgetést a lapszám születésének ötletéről.