Tíz évre, ötmilliárd dollárért vette meg a világ legnagyobb pankrációs show-jának közvetítési jogait a Netflix. A hír önmagában (a sportág rajongóin kívül) aligha érdekel tömegeket, ám a jelenség, ami ezáltal szárnyra kaphat, már annál inkább. Szakértők szerint a nem is olyan távoli jövőben a sportközvetítések a televízióból a streaming oldalakra költöznek.

A világ vezető streaming platformja még mindig a Netflix, bár a 2010-es években mutatott dominanciája már a múlté. Az előző évtizedben ugyanis közel ötven százalékos piaci részesedése volt, a 2020-as években viszont versenytársai megerősödtek, így a Netflix a 2022-es adatok alapján alig 33 százalékos szeletet hasít már csak ki a tortából. Ezzel szemben a Prime Video 20 százalék körül stagnál, a Disney+ 18 százalékra erősödött, míg a Max – leánykori nevén HBO – 10 százalék környékére érkezett meg. A Netflix azóta szigorított fiókmegosztási szabályain, új előfizetési konstrukciót vezetett be, amit a konkurencia sem nézett tétlenül – a harc az előfizetők kegyeiért kiélezettebb, mint valaha.

Ebben a háborúban húzott váratlant most a Netflix: tíz évre, ötmilliárd dollárért megvette a WWE Raw közvetítési jogát. A pankráció az Egyesült Államokban nagy népszerűségnek örvend. A közönség előszeretettel nézni a látványos földreviteleket, és ahogy a birkózók már-már színházi drámaisággal küzdenek egymással. (Korábban a Walt Disney streaming platformja, a Hulu közvetítette a WWE Raw gáláit, illetve több sporttelevízió műsorában is megtalálható volt.)

A Netflix legújabb lépése a platform eddigi legnagyobb befektetése élő közvetítésbe. A vállalat már évekkel ezelőtt felismerte a sportban rejlő lehetőségeket, életrajzi filmjei és dokumentumsorozatai nagy népszerűségnek örvendenek. A WWE Raw közvetítési jogainak megvásárlásával azonban új szintre emeli a sporttartalmait, ami a szakma szerint az utat is kijelölheti a sportközvetítések számára.

Több szempontból is gyümölcsöző lehet ez az együttműködés a Netflixnek: a WWE közönségével egy rendkívül aktív szurkolói/nézői bázist csábít magához, ráadásul a WWE Raw a legtöbb sportversenytől eltérően az év 52 hetében jelentkezik, a pankrátorok váltják egymást hétről hétre. A monetizációs lehetőségek tehát jelentősen bővülnek. A WWE is sokat profitálhat a Netflixre kerülésből, ugyanis a sportágat az eddiginél jóval szélesebb réteg ismerheti meg. A Formula–1 esetében is bejött ez a lépés: a Drive to Survive című Netflix-sorozat felpörgette a száguldó cirkusz hanyatlóban lévő elérését.

Ez a jövő Vagy már a jelen?

A The Drum által megkérdezett szakértők egyetértve rámutattak: a sport- és szórakoztató műsorok jövője hosszú távon a streaming platformokon van. A lineáris televíziók – néhány ritka kivételtől eltekintve – szinte csak ezekből tudják fenntartani magukat, a kereskedelmi bevételek jelentős része ezekből származik. Médiaelemzők szerint a nyomtatott sajtóhoz hasonlóan a lineáris televízió is a megszűnés szélére fog kerülni, a nézettségi adatok visszaesése már most látható. A legnagyobb digitális piacnak számító Egyesült Államokban tavaly júliusban érkezett el a fordulópont: a lineáris televíziók piaci részesedése 50 százalék alá esett.

Ha a sportközvetítések és a szórakozató showműsorok is átkerülnek a streaming platformra, a televíziós csatornák – amelyek a csökkenő nézettség ellenére még mindig rendkívül magas áron tudják értékesíteni a hirdetéseket – bevételi forrása jelentősen megcsappan. A sportszervezetek már elkezdték felismerni a streamingben rejlő potenciált, a Netflix és a WWE együttműködése adhat újabb löketet ennek a trendnek.

Lássunk néhány eddigi példát.

A Prime Video évi 1 milliárd dollárért megszerezte az NFL csütörtöki mérkőzéseinek közvetítési jogát, a Comcast – a legnagyobb amerikai médiakonglomerátum – január közepén a Peacockon streamelte az NFL Wild Card-meccsét a Kansas City Chiefs és a Miami Dolphins között, amivel rekordot jelentő, 23 millió nézőt ért el. Az észak-amerikai labdarúgó-bajnokság (MLS) az Apple Tv-vel kötött szerződést, az összes futballmeccset ott közvetítik élőben. Az Apple jó időben lépett, tavaly nyáron Lionel Messi az Inter Miamihoz szerződött, aminek hatására egy hónap alatt 300 ezer új előfizetőt szerzett az Apple Tv.

A többi cég sem nézi karba tett kézzel a történéseket, a legtöbb streaming platformon – egyelőre főleg Amerikában – már nézhető valamilyen élő sportközvetítés.

  • A Disney az ESPN nevű sportcsatornát alakítja éppen át online részben sportplatformmá,
  • a Warner Bros. Discovery a Maxon indította el az élő közvetítéseket,
  • a Paramount+ pedig a Peacock nevű szolgáltatását árasztja el sporteseményekkel.

Magyarországon is láthatunk erre példát, a hazai sportcsatornák is felismerték az online platformok erejét és jelentőségét. Az AMC a Mikro nevű oldalán tesz elérhetővé magazinműsorokat, volt olyan saját gyártású sportműsoruk, aminek itt volt premiere. A Network4 csoport az Arena4 Plus oldalon közvetít élőben meccseket és magazinműsorokat, az RTL pedig a következő szezontól megszerezte a labdarúgó Bajnokok Ligája közvetítési jogait, a mérkőzéseket pedig az RTL+ streaming platformon lehet majd követni.

Az Ampere Analysis előrejelzése szerint a streaming szolgáltatók idén 8,5 milliárd dollárt költenek sportközvetítésekre – tavaly 5,2 milliárd dollárt költöttek, 2018-ban pedig az egymilliárd dollárt sem érte el az összeg. 

A Netflix a WWE Raw megszerzésével nemhogy beállt a sorba, hanem a szakértők szerint olyan lökést adhatott a piacnak, ami által évek múlva az élő sportközvetítések a streaming oldalakra költözhetnek.

Kinek jó ez? Mindenkinek!

A sportközvetítések online térbe költözésével az elemzések szerint mindenki nyerhet. A streaming szolgáltatók tovább növelhetik hirdetési bevételüket, hiszen a lineáris televízióban élő sportot fogyasztók már hozzászoktak, hogy reklámokat kell nézniük a mérkőzések szüneteiben. A Netflix különbséget tesz az előfizetések ára között aszerint, hogy mutat-e reklámot vagy sem – előbbi nyilván olcsóbb, és sokaknak megéri, így a hirdetők is jóval több embert érhetnek el.

A járulékos bevételi források is növekedhetnek, mint például egy-egy sportesemény szponzorációja (például névadás), nyereményjátékok és így tovább, hosszasan lehetne még sorolni. De adott esetben keresztszponzoráció is létrejöhet: egy népszerű sportolóval – aki hétről hétre megjelenik egy közvetítésben – készíthet külön műsorokat az adott platform, amivel kiszolgálja a nézői érdeklődést, plusz tartalmat szolgáltat, amin keresztül még több bevételre tehet szert. Mindemellett a sportközvetítésekkel új nézői réteget tudnak elérni a streaming platformok, aminek köszönhetően vonzóbbá válnak a hirdetők számára is.

A nézők sem járnak rosszul, hiszen a kábeltelevízióknál jóval olcsóbban jutnak hozzá kedvenc sportáguk közvetítéseihez – drágább előfizetés esetén ráadásul reklámmentesen –, egy-egy mérkőzést bármikor vissza tudnak nézni vagy tekerni, így nem kell megvárni, hogy napokkal később ismételje az adott csatorna a meccset. A streaming platformok ráadásul egy okoseszközről (telefon vagy tablet) bármikor, bárhonnan elérhetőek, ahol rendelkezésre áll internetkapcsolat.

(Borítókép: Getty Images Hungary)

Cimkék