Pert indított egy kaliforniai cég az Unilever, a Goya és a Procter & Gamble ellen. Az eset nem egyedi: egyre többször vádolják a háztartási márkákat a fogyasztók félrevezetésével, mert úgy állítják be, mintha termékeiket az Egyesült Államokban gyártották volna. Sok esetben ez azért félrevezető, mert nem a teljes folyamat, hanem csak egy fázisa kötődik az országhoz.
A Truth in Advertising (Igazság a reklámokban) fogyasztóvédelmi csoport szerint idén eddig tizenhárom csoportos keresetet nyújtottak be a Made in USA jelzés követelményeinek megszegése miatt. Ez már most meghaladta a tavalyi ügyek számát, sőt 2011 óta, mióta nyomon követik az ilyen eseteket, még soha nem indult ennyi per.
A kormányzati kommunikáció nagyban támaszkodott arra, hogy mennyire fontosak az amerikai gyártmányú termékek
– mondta Abbas Kazerounian, a kaliforniai Kazerouni Law Group alapító partnere.
Az ügyvédi iroda idén 10 új, az amerikai gyártmányokra vonatkozó pert indított, szemben a tavalyi eggyel.
Tehát az amerikai közvélemény nyíltan kijelentette: ez a dolog fontos számukra
– vélekedett.
A cég által benyújtott iratok szerint több népszerű márka is visszaélt a címkével, amivel több eladást értek el, sőt magasabb áron tudták árusítani a termékeket, ezzel pedig átverték a fogyasztókat. Az alperesek között van a Goya Foods, a Procter & Gamble Mielle Organics, a PepsiCo, az Unilever Pure Leaf Teas, a francia mustárgyártó McCormick and Co., valamint a Dude Wipes.
A Dude Wipes szóvivője elmondta, bízik benne, hogy a keresetet ejtik, mivel a cég már assembled in USA (USA-ban összeszerelve) felirattal látja el termékeit, ami egyes alkatrészek, elemek nemzetközi származását tükrözi. A többi alperes nem kívánt nyilatkozni, vagy nem reagált a megkeresésekre.
Az ügyvédi iroda közzétett egy hirdetést is, amivel szeretne minél több olyan személyt elérni, akik megvásárolták a vállalatok termékeit, hogy bevonják őket a csoportos keresetbe. Az iroda az ügyeket sikerdíjas formában vállalja, vagyis a felpereseknek nem kell fizetniük a képviseletért, amennyiben a per nem hoz számukra kedvező ítéletet.
A Kazerouni Law Group-nak tavalycsupán egyetlen csoportos keresete zárult megegyezéssel az Olaplex hajápolási márkával. Az Olaplex ugyan nem ismerte el a jogsértést, de 5 dolláros utalványokat küld a keresetet benyújtó csoporttagoknak. Ezen felül beleegyezett abba is, hogy 1,35 millió dollárt fizessen különféle költségekre és díjakra, amelyből az ügyvédi irodát 1,05 millió dollárt, a felperest pedig 5000 dollár illette meg.
Több más cég is sikerrel járt
Árpilisban egy esküdtszék 2,36 millió dollárt ítélt meg egy csoportos kereset felpereseinek, miután megállapította, hogy az R.C. Bigelow – a népszerű Bigelow teák gyártója – pontatlanul jelölte meg termékeit Made in USA termékként. Ebben az esetben a felperesek közel 4,7 millió dolláros ügyvédi díjat követeltek a kompenzáción felül.
Cindi Bigelow elnök-vezérigazgató azt nyilatkozta, hogy a gyártónak soha nem állt szándékában azt sugallni, hogy tealeveleit az Egyesült Államokban termesztik, és már évekkel ezelőtt eltávolította a gyártásra vonatkozó állítást a csomagolásról.
Azonban nem minden esetben nyernek a felperesek.
- A Handi-Foil termékek esetében indított csoportos keresetet tavaly elutasították, miután a bíró úgy ítélte meg, hogy a felperes nem tudta bizonyítani, hogy az elkészítésükhöz importált anyagok értékük 10%-át vagy annál többet tettek ki – vagyis ami a kaliforniai címkézési törvények szerinti a szabvány határértéke.
- Az alumíniumedényeket gyártó Nordic Ware céget áprilisban hamis reklámozás miatt perelték be. A cég azt nyilatkozta, hogy a pernek nincs alapja, mivel a termékek fő elemét már nem bányásszák az Egyesült Államokban, és a vállalatnak jogilag kötelező áruit amerikai gyártmányként címkéznie ahhoz, hogy exportálni tudja azokat.
A Truth in Advertising által 2011 óta nyomon követett 80 keresetből csak 5-öt utasítottak el, ami azt mutatja, hogy sok esetben valóban jogosan léptek fel a cégek ellen. Néhány vállalat a keresetek hatására gyorsan módosította legutóbbi hirdetéseit, hogy elkerülje a jogi következményeket.
Stephen Kent, a Consumer Choice Center (Fogyasztói Választási Központ) szabadpiaci érdekvédelmi csoport médiaigazgatója szerint a Made in USA szabványok betartatása szükséges a fogyasztók védelme érdekében. De az olyan kifejezésekre való összpontosítás, mint a built (épített), assembled (összeszerelt) és a manufactured (gyártott), túl nagy teret enged a hasonló jelentésű szavak közötti választásnak.
Az ügyvédi irodák továbbra is indítanak majd olyan pereket, amelyek a vállalatok ellátási láncainak leírásain alapulnak – kivéve, ha a frissített szabályozások vagy a kedvezőtlen ítéletek megnehezítik a felperesek számára a per megnyerését
– mondta Rob Freund, reklámjoggal foglalkozó ügyvéd.
A több mint 20 ügyvédből álló Kazerouni Law Group ügyvédi iroda a következő hónapokban további ügyekben szeretne eljárni. Abbas Kazerounian szerint a fogyasztók, különösen a konzervatívok, nagyra értékelik a szabadpiaci versenyt és a hazai gyártást, ezért nem mindegy nekik, hogy mit vásárolnak.