2002 óta foglalkozom keresőoptimalizálással, az elejétől fogva benne vagyok ebben a témában, és azóta már sokszor hallottam, hogy a SEO halott. Mondták a Google számos algoritmusváltozásánál, a social media megjelenésénél, több alkalommal leírták a keresőoptimalizálást
– ezzel a gondolattal vezette be a SEO kérdéskörét Máté Balázs, a Marketing Professzorok tanácsadó cég alapítója és vezetője, a Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatója, aki a Digital Marketing Forumon tartott előadást. A szakember 1998 óta foglalkozik marketinggel, ügynökségét PhD tanulmányai mellett alapította.
Még mindig ez a legköltséghatékonyabb eszköz
Máté Balázs beszámolt egy tavaly végzett kutatásukról, amelynek során 1500 embert kérdeztek meg a turizmus és vendéglátás területén arról, milyen marketingeszközöket tartanak a legjobbnak, mit használnak. Demográfiai szempontok szerint különböző csoportokat vizsgáltak, és még 2024-ben is az az eredmény született, hogy a Google-keresés a legfontosabb eszköz akkor, amikor valaki hotelt, éttermet vagy bármilyen turisztikai desztinációt keres. Tehát a SEO-t tartották a legütősebb és a legköltséghatékonyabb marketingeszköznek egy online marketinges számára.
Az AI miatt most ismét kérdés, hogy halott-e a keresőoptimalizálás. De én még mindig azt gondolom, a SEO a legköltséghatékonyabb eszköz abban az esetben, amikor valaki bennünket keres, és mi erre szeretnénk válaszolni valamilyen módon. Az, hogy ezt AI-nak, SEO-nak vagy GEO-nak, Generative Engine Optimizationnak nevezzük, mindegy. Azt gondolom, az idei kutatásunk eredménye is ez lesz
– fejtette ki véleményét Máté Balázs.
Negyedével esik majd a Google forgalma
A marketinges szakember az előadás résztvevőit is megszavaztatta a témában, amelyből az derült ki, hogy a jelenlévő marketinges szakemberek közül nincs olyan, aki ne használna AI-t, ugyanakkor egyelőre nagyobb arányban vannak azok, akik először a hagyományos Google keresőhöz fordulnak, mint azok, akik már az AI-chatbotokat kérdezik elsőként.
Ez azonban 2025 végére változni fog, ugyanis 25 százalékos forgalomcsökkenést predesztinálnak a Google számára, ami hatalmas szám. Amióta én ezzel foglalkozom, csak a növekedés volt jellemző a Google-ra
– osztott meg a megdöbbentő adatot Máté Balázs.

A linkek hiánya
A rögtönzött szavazásból az is kiderült, hogy a Perplexityt nagyon kevesen használják, a szakember tapasztalatai szerint ez azonban jobb, mint a ChatGPT, noha annak a motorját használja. Ugyanis az előbbi linkeket is csatol, amelyek már a válasz generálása közben is látszódnak, és a végleges válasz mellé is megkapjuk őket.
Itt kettéválik a régi gondolkodásmód, hogy mindenképp linket akarok ott megjeleníteni, mindenképp azt szeretném, ha forgalmat terelne a weboldalamra akár a Google, akár az AI, ugyanis a ChatGPT az esetek nagy többségében nem jelöl meg forrásokat, ami kellemetlen a weboldal-tulajdonosokra nézve
– emelte ki Máté Balázs.
A szakember szerint Magyarországon drasztikusabb a váltás, mint az angolszász területeken, ugyanis a SEO úgy alakult át GEO-vá, hogy közben volt egy lépcsőfok, az Answer Engine Optimisation (AEO). Ez azt jelenti, hogy az emberek elkezdtek a keresőszavak beírása helyett kérdéseket feltenni a Google-nek, sőt, az Alexának és a Sirinek. A magyar nyelv modellezése azonban még nem tartott ezen a szinten, tehát mi kihagytuk ezt a lépcsőfokot, és csak most tapasztaltuk meg azt a folyamatot, amikor a felhasználók elsősorban kérdeznek, nem keresnek. Tehát a hangsúly a keresésről átkerült a válaszra, amit a gondolkodásmódunknak is érdemes követnie.
Ha nem a Perplexity típusú AI terjed el, tehát nem lesznek linkek, akkor a szakember szerint nem lesz értelme tartalmakat gyártani a weboldalakra, ami akár a tartalomgyártók egyfajta lázadásában vagy pusztán azoknak a tartalmaknak a visszaszorulásában nyilvánulhat meg, amelyekből az AI dolgozik. A szakember szerint ez kevésbé valószínű forgatókönyv.
Úgy gondolom, a hirdetés lehetőségét is elérhetővé teszik hosszú távon, több olyan AI megoldás van, ahol már van erre lehetőség, hogy hirdetéseket tegyünk be a különböző kérdésekhez, nyilván a ChatGPT is ebbe az irányba fog elmenni. Ez a folyamat drasztikusan fel fog gyorsulni
– állítja a szakember.
Milyen problémák vannak az AI-jal?
Az egyik, hogy nem minden esetben mond igazat. Ez egy kicsit csökkenti a hasznosságát, illetve népszerűségét is. A naprakész tartalmak kapcsán is inkább a Google-ben keresnek a felhasználók, mivel a ChatGPT nem tud friss információkkal szolgálni.
A szakember szerint jogi viták és jogsértések is egyre többször fognak előfordulni. Ő nem javasolja szöveggenerálásra sem marketingesek számára.
Sokszor kérdezik tőlünk, mennyire használjuk az AI-t tartalomgyártásra ügynökségként. Nem engedjük a kollégáinknak, hogy egy az egyben AI-t használjanak tartalomgyártásra, csak adatokat gyűjthetnek vagy információkat rakhatnak össze az AI segítségével. Ha ugyanis azt mondjuk az AI-nak, hogy például írd meg, miért a mi hotelünk a legjobb Egerben, akkor ezt a konkurencia is megírathatja ugyanazzal az AI-jal, és ugyanaz lesz a szöveg vagy nagyon hasonló. Ez nem jó a látogatók szempontjából, de a mi célunk sem teljesül, hogy a mi válaszunkat preferálja majd, mert az AI mindig az elsődleges tartalomgyártót keresi meg. Tehát ha én már másolok valamit, és az ő tartalmaiból hozom össze a weboldalam tartalmát, akkor ki fogja hagyni az én weboldalamat az idézésből, hiszen nem én vagyok az elsődleges forrása valaminek. Tehát nem szabad ilyen direktben használni az AI-t tartalomgyártásra
– adott új szempontokat a témában a szakember.
A tartalom most is fontos
Miért fontos a weboldal és miért kell olyan tartalmat gyártanunk, amiből az AI idéz, és ennek kapcsán megnevez bennünket? Máté Balázs szerint azért, mert a weboldal az egyetlen olyan ingyenes eszköz, ami teljes egészében szabadon a mienk. A social médiában is vannak korlátozott megjelenések, mennyiségek, illetve nem csekély költségek.
Mindig azt mondjuk, és ezt tapasztaltuk is, hogy az igazi és korlátlan, a legplasztikusabb marketingeszköz a weboldal. Tehát mindenkinek erre kell a legnagyobb hangsúlyt fordítania, és ebben kell a legtöbb tartalmat, kreativitást beletennie. Nagyon jó a social media, nagyon jók a hirdetések, de igazából a weboldal az, ahol a marketingtölcsér vége van
– hívja fel a figyelmet Máté Balázs.
Hogyan lehet bekerülni az AI válaszaiba?
- Van technológiai háttere is, hogy a weboldalunkat képes legyen szkennelni, felismerni az AI. Erre az egyik módszer a strukturált adatok használata, amit gyakran sémarendszerek segítségével valósítanak meg, illetve számos olyan feltételre van szükség, ami a keresőoptimalizálásban is érvényesült.
- A Discord és a Reddit előretört az AI kapcsán. Az AI platformok nagyon figyelik a Redditet, tehát azt is, mit beszélnek rólunk ezen a felületen.
- Mi legyünk az elsők, akik egy adott témáról, szakmai kérdésről megszólalnak.
- Fontos a hitelesség, ahogy korábban is a keresőoptimalizálásban. Tehát legyünk tapasztaltak, megbízhatóak és rendelkezzünk szakértelmi tekintéllyel.
- A linkek, említések itt is szerepet játszanak. Minél többször említenek meg egy márkát, céget, nevet egy adott témában, kontextusban, annál többször lesz az AI-nak is fontos és érdekes.
- Régen a SEO-hoz kulcsszókutatásra volt szükség, most kérdéseket kell kutatnunk. Tehát a tervezés változott.
- A weboldal strukturáján is módosíthatunk. Ma már elengedhetetlen, hogy valamilyen típusú magazin, blog legyen egy weboldalon. Viszont a GEO esetében a kérdések és válaszok, tehát a GYIK-típusú tartalmak lesznek fontosabbak, hiszen kérdezünk az AI-tól és választ várunk tőle.
- Az AI-optimalizálás eredményességének kutatásához a Google Analytics-ben is találunk adatokat, de vannak erre alkalmazások is, például a Brandwatch.
A SEO tehát nem halott, nem haldoklik, hanem átalakul, de változatlanul azt gondolom, hogy ez a legköltséghatékonyabb eszközünk
– foglalja össze véleményét Máté Balázs. A téma kifejezetten 2025 legfontosabb kérdései közé tartozik.