A Skytrax brit tanácsadócég minden évben meghirdeti ügyfélelégedettségi felmérését, amelyre bármelyik légitársaság benevezhet. Az utazók kérdőíves véleményei alapján végül összeállnak a rangsorok, köztük a legjobb fapadosokéi is. A lista élén pedig idén sincs meglepetés, ugyanis 15. alkalommal lett a világ és Ázsia legjobb low budget légitársasága az Air Asia.
A légitársaság története 2001-ben indult Malajziában, amikor Tony Fernandes és Kamarudin Meranun, a cég alapítói azt a célt tűzték maguk elé, hogy a megfizethető jegyárakkal szélesebb rétegeknek tegyék lehetővé az utazást, ezzel is pörgetve a turizmust a régióban: Malajzia mellett többek között Thaiföldet, Indonéziát, a Fülöp-szigeteket és Kambodzsát vették célba.
Az Air Asia fiatalos, dinamikus képet sugároz magáról a digitális csatornákon keresztül és az interaktív lehetőségekkel a pezsgés, a bő választék és a mindig történik valami élményét közvetíti. Aki letölti a Move nevű appot, 20% kedvezményt kap a jegyárból, és az alkalmazás azt ígéri, hogy minden utazós, életmód-, fintech és jutalomszolgáltatást megtalálunk benne, amire a repülőutunk kapcsán szükségünk lehet, emellett inspirálódhatunk, cikkeket olvashatunk és más utazókkal is kapcsolatba léphetünk a segítségével.
Az oldalon keresztül licitálhatunk upgade-re a járatunkon, több pénznemben le lehet kérni az árakat, és többnyelvű ügyfélszolgálattal állnak a rendelkezésünkre, emellett rendszeres kedvezményeket is kínálnak. Ilyen az éves ASEAN-bérlet, amellyel Malajzia, Brunei, Kambodzsa, Indonézia, Laosz, Mianmar, a Fülöp-szigetek, Szingapúr, Thaiföld és Vietnám tájait lehet felfedezni, és ilyenek azok az ingyenes alapjegyek is, amelyeket bizonyos napokon hirdetnek meg. Pontgyűjtő akció is van, amelyben különböző partnerszervezetek is részt vesznek, a Skytrax pedig külön méltatta a fedélzeti szolgáltatásokat és az étkezési lehetőségek választékát.
Scoot
A második helyen szintén a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetségének egyik képviselőjét, a Singapore Airlines égisze alá tartozó, hosszú utakra specializálódott Scootot találjuk, mely egyben a long haul fapados kategória győztese is lett. Bár már az Air Asia is indít ilyen járatokat, a fapadosok között nem túl elterjedt a nagyobb távok preferálása, mert azokhoz általában magasabb költségek társulnak. A Scoot viszont a Singapore hátszelével színvonalas szolgáltatást képes nyújtani alacsony árakon.
A légitársaság emellett a helyieket megszólító, közösségépítő és érzelmeket megmozgató kampányairól is híres. Az augusztus 9-i szingapúri nemzeti ünnep alkalmából például “hazatérő” vacsorával vendégeltek meg 50 Japánban élő szingapúrit, hogy elvigyék nekik az otthon ízeit, 2023 decemberében pedig egymástól messzire szakadt családtagokat kötöttek össze. A fiatalabbakra is gondolva szerveztek pokémonos repülőutakat a rajzfilm figuráival dekorált gépen, és az akciókról sem feledkeznek el. Idén októberben például 220 ezer egyirányú ScootPlus és Economy jegyre adnak kedvezményt 57 úti célra.
Volotea
Az első európai légitársaság a listán a harmadik helyre került Volotea, mely az öreg kontinensen is viszi a prímet. A 2011-ben alapított, korábban Vueling névre hallgató cég elsősorban azzal építi a pozícióit, hogy olyan kisebb és közepes városokba lehet vele repülni, ahová nem sok más járat közlekedik, mint például Bilbao, Bordeaux, Brest, Cagliari, Firenze, Lille, Lyon, Lourdes, Marseille, Nantes, Olbia, Strasbourg, Toulouse, Velence vagy Verona. A tagsági kártyával rendelkezők a születésnapjukon ajándék 20 eurós utalványt kapnak, amelyet repülőjegyre használhatnak fel, és az utasoknak ingyenesen biztosítanak fedélzeti szórakoztató tartalmakat a saját eszközeiken, amelyeket a Volotea Wi-Fi hálózatához csatlakoztathatnak.
Flynas
A negyedik helyen a Közel-Keleten pionírszerepet betöltő, szaúdi Flynast találjuk, amely 2007-ben alapozta meg a megfizethető utazás koncepcióját a régióban. Azóta kiterjedt belföldi és külföldi hálózattal rendelkezik, és úti céljai között találunk ázsiaiakat, európaiakat és afrikaiakat is. Emellett olyan szolgáltatásokat kínálnak, amelyek nem feltétlenül jellemzőek a fapadosokra. A cég naSmiles néven indított pontgyűjtő akciót, amelynek keretében az utasok minden vásárláskor pontokat gyűjthetnek, és előre lehet ételt és italt is rendelni az útra. A Flynas támogatást nyújt a mozgáskorlátozott utasoknak kerekesszéket és repülőtéri segítséget biztosítva, és rendszeresen hirdetnek különböző jegyakciókat; a legutóbbi például október 11-12-én futott náluk.
Transavia
Az ötödik helyen ismét Európa képviselteti magát az Air France-KLM-hez tartozó Transaviával, amely 50 éves történetével a kontinens egyik úttörőjének számít. Az utasok gyűjthetik a Flying Blue mérföldeket bármely tarifájú jegyet is vásárolják, és a légitársaság az informatikai megoldások terén is úttörő eszközöket vezetett be: az Accenture együttműködésével kezdte használni az Accenture Aviation Experience Accelerator (AAEA) nevű szoftvert, amely többek között a késések és járatkimaradások kezelésében segít. Például automatikus üzenetet küld a dolgozóknak a késésekről, és ezzel párhuzamosan valós időben tájékoztatja az utasokat is, így hatékonyabban kezelhetők a fennakadások, amelyek az utashűséget leginkább veszélyeztető tényezők közé tartoznak.