A reklámszakma Oscarjának is nevezett Cannes Lions díjátadó és a World Advertising Research Center (WARC) tulajdonosa, az Ascential megvásárolja a szintén elsősorban a díjátadóiről ismert Effie-t. Milyen hatása lehet az összeolvadásnak a díjátadókra?

Ha a hatóságok jóváhagyják a tranzakciót, a reklámkampányok hatékonyságát értékelő Effie csatlakozik az Ascential Lions divíziójához, ahová az elsősorban a kreativitást zászlajára tűző Cannes Lions is tartozik. (A cégnek van egy másik divíziója is, a fintech konferenciákat szervező Money 20/20). Mindez néhány héttel azután történik, hogy a szintén brit gyökerű és korábbi rivális Informa kiadó- és rendezvényszervező vállalat megvásárolta az Ascentialt, az újabb egyesülés tehát az Informa terjeszkedésének részét képezi. De mi következik mindebből?

Egyesülhet a kreativitás és a hatékonyság a díjátadókon

A reklámszakma egyik fő feladata, hogy egyensúlyt teremtsem a hatékonyság és a kreativitás között. A díjátadókon azonban ritkán díjazzák épp ezt a balanszot. Ennek most vége szakadhat, és új korszak kezdődhet a díjak történetében, ha a két nagy presztízsű márka összeolvad. A leggyakrabban emlegetett következmény az lehet, hogy a két, eddig különálló szempont, a kreativitás és a hatékonyság értékelése egy díjátadóban egyesül. Ez pedig akár az egész szegmens zsűrizési sztenderdjeit átalakíthatja.

Eddig a kreatív díjátadókon háttérbe szorult a hatékonyság követelménye, az összeolvadás hatására viszont változhatnak az értékelési szempontok. A szempontváltás a követelmények egységesítése felé tett lépés is lehet, főleg, ha a jövőben további kollaborációk is történnek. Ebből következően az iparág számára talán világosabbak lesznek az elvárások annak tekintetében, hogy milyennek is kell lennie egy díjnyertes kampánynak. Az új sztenderdeknek való megfelelés továbbá fejlődést hozhat a reklámszakmában, hiszen ha nem lesz elegendő "csak" a kreativitás, az alkotók a jövőben integráltabb megoldások felé mozdulhatnak el, elősegítve az iparági együttműködéseket.

Az Effie hazai versenyét szervező MAKSZ tájékoztatása szerint az összeolvadás az idei díjátadót még nem befolyásolja, a beérkezett pályázatokat a korábban megadott szempontrendszer szerint zsűrizik.

Az adatok megosztása

A változások jegyében az Ascential hosszú távú partnerséget köt az Effie Worldwide nonprofit szervezettel, amely globális alapítvánnyá alakul át, és Effie Lions Foundation néven folytatja a tevékenységét a fiatal tehetségek oktatására fókuszálva, ugyanakkor folytatva a Lions nonprofit kezdeményezéseit és hozzáférést biztosítva a Lions digitális termékeihez.

De nemcsak a szolgáltatások terén várhatók változások. Mint Traci Alford, az Effie Worldwide posztján maradó elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, az egyesülés során fontos az adatok megosztása is, amelyből az Ascential tetemes mennyiséggel rendelkezik. Tulajdonában vannak a fesztivál 70 éves története során felhalmozott, első féltől származó adatok, amelyek új termékek fejlesztésére és elemzésekre is alkalmazhatók, és a WARC adatbázisai is. Ez fontos szempont volt már az Informával való összekapcsolódásnál is, melybe utóbbi az IIRIS nevű, szintén első féltől származó adatokat kezelő platformját hozta. Az Informának és az Ascentialnak pedig nemcsak a marketing, hanem a fintech terén is vannak ambíciói. Philip Thomas, az Ascential vezérigazgatója szerint az Informa a nemzetközi jelenlétével és kiterjedt adat- és elemzési képességeivel együtt további növekedési lehetőségeket nyit meg a márkáik és munkatársaik előtt.

A vásárlás ugyan még hatósági elbírálás alatt áll, de ha az Informa és az Ascential közötti üzlet nem ütközött akadályba, valószínűleg a Cannes Lions és az Effie összebútorozása sem fog. Érdekes kérdés lehet, hogy mennyire monopolizálja a szakmát az összeolvadás, de ez csak a gyakorlatban derül majd ki.

Címkék