Pachert Balázs, a Balazs Kicks brand tulajdonosa annak is ismerős lehet, aki amúgy mit sem foglalkozik a kényelmen és az áron túl azzal, hogy milyen lábbelivel koptatja a flasztert. És ez nem véletlen.

Pachert Balázs nagyon leegyszerűsítve, és végtelenül lesarkított példával élve: tornacipőkkel termelt 1 milliárd forint bevételt úgy, hogy még be sem töltötte a huszadik életévét. Lehet irigyelni a sikerét, lehet mázlistának titulálni, de az igazság az, hogy

nem az a lényeg, hogy milyen cipőt árul, hanem az, mindezt hogyan teszi.

Azt, hogy a sneaker-kultúra hazánkban is megvetette a lábát, jól bizonyítja, hogy Magyarországon is van olyan influenszer, akinek neve egybefonódik ezeknek a lábbeliknek a népszerűsítésével. Trunk Tamás – vagy ahogy az interneten és cipős körökben ismerik, Dablty – a hazai sneaker-kultúra arca, neki köszönhető, hogy 2023-ban először Magyarországon is volt Sneakerness fesztivál, amire nem csak a fővárosi sneakerheadek voltak kíváncsiak, hiszen az ország minden pontjáról érkeztek rajongók. Tehát a sneakerek rengeteg embert tudnak bevonzani.

Ezt látta meg Pachert Balázs is. Balázs jókor és jó helyen vette észre, hogy mekkora potenciál van itthon a sneaker-bizniszben. Viszont Trunk Tomival ellentétben az ő tartalmai inkább a mainstream, talán kicsit kommersz vonalat képviselik, ami ezáltal mégis sokkal könnyebben befogadható azok számára is, akik amúgy nincsenek oda-vissza az utcai tornacipőkért. 

Pachert Balázs rájött arra, ami ma már a Napnál is világosabb, hogy az organikus elérésnél nincs értékesebb dolog, ha az ember brandet épít. Social media hirdetésekből elérni százezres vagy éppen milliós megtekintésű posztokat egy vagyonba kerül, pláne, ha ezt olyan intenzitással csinálja az ember, mint Balázs. És egyáltalán nincs rá garancia, hogy a hirdetésekbe fektetett idő – és nem utolsó sorban pénz – megtérül. De még a hatalmas organikus elérés sem garancia a sikerre, csak kevesebb rizikóval jár, legalábbis ami az anyagiakat illeti.

A Tiktok algoritmusa jobban ismeri a felhasználót, mint a felhasználó saját magát. Egy szemrebbenésből, egy kicsit hezitálós tövábbgörgetésből meg tudja mondani, hogy nekünk az adott tartalom nem közömbös, tehát így vagy úgy, de ad még belőle. Nem is keveset. Balázs rájött, hogy a saját brandjét a saját Tiktok oldalán futtatni sokkal kifizetődőbb, mint bármilyen jól targetált Facebook hirdetési kampány.

A Tiktok tökéletes táptalajt biztosított arra, hogy rövid, de figyelemfelkeltő videóival a sneaker-szférán is túlmutató beszédtéma legyen. Példának okáért vegyünk egy szülőt, aki csak azért a Balazs Kicks-ben vesz cipőt, mert a gyereke Balazs Kicks videókat néz. (Különben honnan is tudna erről az egészről.) Ez pedig azt jelenti, hogy az online organikus elérés kilépett az offline világba, a valóságba.

Balázs hamar adaptálta a külföldön már jól bevált recepteket, a videónak a hangulata, felépítése, dinamikája megváltozott, és idomult a trendekhez. Bevetett minden görgetésmegállító-fegyvert, amit csak lehetett:

  • Feliratozás
  • Hangzatos mondás a videó elején
  • Meglepő mozdulat, cselekedet a videó kezdetén

Minderre még jöttek a kommentelésre ösztönző posztok, amire a legjobb példa, a misztikum erőltetése, az érdeklődés felkorbácsolása, hogy felhívja a követőket egy titok megfejtésére. Vajon mi lehet ebben a cipősdobozban? Milyen cipőért utaztam külföldre és költöttem rengeteg pénzt? Ezek olyan dolgok, amik alapjában nem kéne, hogy érdekeljék az embert, ám kíváncsi természetünkből adódóan mégis megírjuk kommentben a választ; mert először is, az nem kerül semmibe, másodszor pedig, ha bejön a tippünk, miénk lehet a diadal, hogy bizony, mi jobban tudtuk, mint mások.

Sőt, a nyereményjátékok bevetését sem mulasztotta el. Utcán sétáló emberek kaphattak több tízezer forinba kerülő sneakert tőle, ha be tudták bizonyítani, hogy követik TikTokon. Ki akarna egy ilyen lehetőséget elmulasztani, amikor nem kell érte különösebben semmit sem tenni, mindössze rányomni a követés gombra?

Mivel mindezekről videó készül, ezért a felhasználók azt látják, hogy a Balázs Kikcsben soha nem áll meg az élet. Be lehet nézni a raktárba, meg lehet ismerkedni Balázs haverjaival, munkatársaival, mivel ők is szerepet kapnak a „filmekben”, majd jönnek hírességek, akikről eddig nem is tudtuk (és talán még ők maguk sem), hogy odáig vannak a sneakerekért. A magyar celebek és közéleti személyiségek is felhajtják az érdeklődést, de egy hollywoodi sztárral még több lájkot és elérést lehet elérni. Ilyen volt az, amikor Orlando Bloom Balázsnál vásárolt egy cipőt, amiről természetesen közös kép és videó is készült az oldalra.

@balazskicks Ez egy örök élmény marad🙏🏼❤️ #balazskicks ♬ Where's My Love (Alternate Version) - SYML

A maximális organikus elérésének legjobb módja, ha egy hosszabb videó felkerül a YouTube-ra, majd az egészből rövidebb klipek kerülnek ki Tiktokra, YouTube Shortsra meg Reels-re. Ugyanaz a videó, de mégsem. Pláne nem Tiktokon, ahol egyes felhasználók abból élnek, hogy felkapott videókból készítenek rövid verziókat a saját csatornájukra. Egyesek plusz bevágásokkal, feliratokkal is színesítik az eredeti anyagot, így már mémesedni is tud az eredeti kontent, ami megint eljuthat plusz tíz- vagy éppen százezer emberhez, olyanokhoz is, akinek előtte soha sem dobta fel a platform az eredeti Balazs Kicks-videókat.

Balázs ezen kívül még azzal csinált nagy hírverést üzletének, hogy szerepelt a Cápák között című műsorban. Egyrészt sokan láthatták az adást, így ez remek ingyen reklám lehetőség volt. Másrészt elárulta, hogy mennyi bevétele volt az elmúlt évben, illetve azt, hogy mennyit ér a cége. Ezek után több cápa is be akart szállni az üzletbe, de Balázs nemet mondott az ajánlatukra. Pont, amikor az adott epizód adásba került, akkor történt az is, hogy Balázs üzletéből elloptak egy több mint 4 millió forint értékű cipőt. Ebből rendőrségi ügy, social media-felhajtás, és tucatnyi újságcikk lett. A fiatal fiú ráérzett arra, hogy milyen jó hatása lehet egy ilyen botránynak, így a kialakult felfokozott érdeklődést már tudatosan tudta meglovagolni. 

Balázs titka nem az, hogy milyen haszonkulccsal értékesíti a cipőit. Ha valamit jól csinált, az nem a sneakerek iránti hype hullám meglovaglása volt, hanem az, hogy egy cipőboltra felépített egy nagyon erős online média jelenlétet.

Ő a fiatalok Al Bundy-ja, akinek ráadásul még be is jött, hogy egy cipőboltos.

Persze a mai fiatalok nem biztos, hogy tudják, hogy ki is az az Al Bundy.

(Borítókép:  Pachert Balázs a Cápák között című műsorban. Forrás:  RTL)

Cimkék