A karácsonyi időszakban minden hirdetési felületet elárasztanak az ünnepi ajánlatok. Különösen a videós formátum terén óriási a harc nézők figyelméért – Hidvégi Zoltánt, az Umbrella tulajdonosát kérdeztük a tökéletes reklám ismérveiről.

Számos kutatás is rávilágított már arra, hogy bizonyos motívumok vagy szereplők – például cuki kisállatok – alkalmazásával könnyű kitűnni a számtalan terméket és szolgáltatást kínáló reklámok tömkelegéből. Az ünnepi időszakban azonban nem mindig elég egy-egy jól bevált trükk; a készítőknek alaposan fel kell kötniük a nadrágjukat, ha valami igazán maradandót alkotva meg akarják ragadni a nézők figyelmét.

Az arany középút

Hidvégi Zoltán szerint minden karácsonyi reklám esetében nélkülözhetetlen, hogy a videó mondanivalója és képi megjelenítése hasson az érzelmekre. Ugyanakkor nem szabad átesni a ló túloldalára, hiszen a nyálas szpotok éppen a kívánt hatás ellenkezőjét válthatják ki a nézőkben.

„Az ünnepi reklámok kulcsa, hogy mélyebb, érzelmi húrokat pendítsenek meg. Legyen szó meghittségről, örömről vagy nosztalgiáról, ebben az időszakban ez a közönség számára fokozottan fontos, és ezek azok az elemek, amelyekkel a közönség azonosulni tud, és amelyek valódi hatást gyakorolnak. Az érzelmi kapcsolódás az, ami kiemel egy márkát, akciót, és hosszabb távon is emlékezetessé teszi a márkát.

Azonban az előbb említett érzelmek túlzó, giccses, vagy éppen nem odaillő bemutatásával nagyon mellé lehet nyúlni. Az öncélúan, túlzóan érzelgős történetek könnyen visszatetszést kelthetnek, és elveszítik a hitelességüket. Fontos, hogy a történet és az érzelmi üzenet természetesnek hasson, és szervesen illeszkedjen a márka értékeihez, különben a közönség könnyen elutasíthatja.”

A szakember arra is felhívja a figyelmet, hogy bár az ünnepi időszakban hatalmas a reklámzaj, és a hirdetési költések is ekkor érik el a csúcspontjukat, érdemes a brandeknek dedikált karácsonyi reklámot készíteniük az irántuk való érdeklődés fenntartása érdekében.

Egy jól megtervezett, kreatív karácsonyi kampány remek lehetőséget nyújthat arra, hogy a márka ne tűnjön el a karácsonyi vásárlási dömpingben, legyen benne a vásárlói preferenciában. Ráadásul az ünnepi időszakban különösen fontos lehet megszólítani az ötletekben szűkölködő, utolsó pillanatban vásárló közönséget, és számukra inspiráló ajándék ötleteket nyújtani.

Emlékezetes alkotások

Egyes brandek az évek során tökélyre vitték a karácsonyi reklámok gyártását – olyannyira, hogy a fogyasztók és a szakma már előre várja, vajon milyen új ötlettel rukkolnak elő. Ennek remek példája a John Lewis brit high-end áruház, amely 2007-ben indította útjára híres karácsonyi kampányait. A reklámok pedig minden fontos elemet bevetnek a siker érdekében: hatnak az érzelmekre, kiemelkedően jó a történetmesélésük, a legnagyobb aduászuk pedig a szpotokban felhasznált zene. A John Lewis például minden évben tudatosan olyan dalokat vagy azok feldolgozásait használja a háttérben, amelyek egyébként is populárisak, így a vizuális megoldások mellett az audió vonzerejét is felhasználják a vásárlók csalogatása érdekében.

Hidvégi Zoltán elárulta, hogy számára is létezik egy karácsonyi reklám, amely igen közel áll a szívéhez:

„Egy karácsonyi NBA reklám, és nemcsak azért, mert imádom a kosárlabdát. Ez a reklám egyszerre szórakoztató és különleges. Új oldalukról mutatják meg az ikonikus játékosokat. Illetve maga az NBA is alkalmazkodik az ünnephez: előrehozva a meccseket, hogy napközben családilag is élvezhesse a közönség. Ez a reklámokban is visszaköszön: a terméket és az eseményt kreatívan adaptálják az alkalomhoz, ami különleges élményt nyújt a nézőknek.”

Címkék