Horváth Ritát, a Publicis Groupe Hungary médiavezetőjét kérdeztük többek között vezetői feladatokról, a munka és magánélet egyensúlyáról és a magyar szereplők helyzetéről a globális piac kihívásaival szemben.

Horváth Rita már az első munkanapján testközelbe került a médiával, miután az RTL székházzal szemben dolgozott, de ahogyan fogalmaz, végül véletlenül „pattant bele” a szakmába. A Budapesti Gazdasági Főiskolán logisztika szakot végzett, utána egy gyógyszercégnél dolgozott, amiről egy kórházlátogatás után derült ki, hogy nem neki való. A Viasat3 prezentációs asszisztensi pozíciójától viszont már egyenes út vezetett a Starcom médiaügynökséghez, ahol tévévásárlóként folytatta karrierjét.

Ide szinte már ismerősként jött, egy korábbi Viasat3-as kolléganőjét, Radnóthy Veronikát helyettesítve, és nagyon pozitívan élte meg a váltást. Mint mondja, abból az időszakból sok kulcsfontosságú kapcsolata maradt meg a mai napig. Mentoraként tekint Bosko Spasojevicre, a cég későbbi (ma már korábbi) ügyvezetőjére, és Szalay Angelikával is jóban maradtak az eltelt idő során.

Az exceltől az empátiáig

A szakemberről az is kiderült a beszélgetés során, hogy nagy kedvence az Excel, de a tárgyalások sem idegenek tőle.

„Irtózatosan szeretem az Excelt, meg a számokat, és imádok tárgyalni, dílelgetni, emberekkel kommunikálni. Ez az oldala nagyon tetszik ennek az egész szakmának.”

Ugyanakkor, mint mondja, a Starcomon belül mindig voltak lehetőségek, és ő mindig ment a flow-val, mindig tanult valami újat – például azt, hogyan legyen jó vezető.

„Olyan nincs, hogy valaki tökéletes vezető tud lenni azonnal, ezt tanulni kell, mint ahogy minden mást. Én is folyamatosan tanultam. Amikor tervezőből média director lettem, már nemcsak az ügyfél, hanem a csapatom problémáit is menedzselni kellett. De a valódi mélyvíz az volt, amikor át kellett vennem a teljes média operációt. Hatalmas változások voltak, és a nulláról kellett mindent felépíteni úgy, hogy az jól működjön, és közben mindenki boldog legyen. Bár közben azt is megtanultam, hogy nem lehet mindenkit boldoggá tenni.”

A vezetői készségek kapcsán az empátiát emeli ki, és mint mondja, ezt is meg kellett sokszor tanulnia, miután „eléggé kockatípus” volt.

„Ha valami nem úgy alakult, ahogy kellett volna, azt rosszul vettem. De egy idő után megtanultam, hogy minden embernek más a motivációja, a hajtóereje, és ezt el kell fogadni. Senkit nem lehet beskatulyázni. Fontos, hogy akiket vezetsz, azokban bízz. Fontos, hogy megadd nekik a teret, hogy ők is ki tudjanak teljesedni abban a munkában, amit csinálnak. De a legfontosabb, hogy ne mikromenedzselj, mert az a halála egy vezetőnek.”

Van, ami a vezetői pozíciónál is nehezebb

A szakma mellett a magánéletről is szó esett, ahol Horváth Ritának két vonal adja a motivációt. Az egyik az állatok, és különösen a lovak szeretete. Mint mondja, mindig motiválja, ha el tud menni lovagolni.

„A másik pedig, hogy van egy négyéves kislányom, és az ő életét egyengetem. Korábban azt hittem, hogy a vezetői pozíció a kihívás, de egy gyerek felnevelése tízszer durvább!”

Női vezetőként pedig a munka és a magánélet egyensúlyát sem mindig könnyű összeegyeztetni.

„Nem gondolom, hogy folyamatosan létre lehet hozni a teljes egyensúlyt, inkább hullámzik, hogy mikor jobb a magánélet, és mikor a munka. Szerintem nagyon fontos, hogyha vezető vagy, és sokat kell dolgoznod, akár a munkaidőn kívül is kell dolgokhoz nyúlnod, legyen szupport a háttérben. Nálam a szüleim nagyon sokat segítenek a kislányommal, nélkülük ez valószínűleg nem nagyon menne. Úgyhogy én is mindig mondom a lányoknak, akik visszajönnek, hogy mindig legyen segítségük, mert anélkül nem lehet megoldani azt a munka-magánélet-egyensúlyt, amit mindenki szeretne.”

Jó, ha vannak kézzelfogható eredmények

Az emlékezetes projektek között előkelő helye van a Coca-Colának Horváth Rita szakmai életútjában, amelyen 14 éven keresztül dolgozott „hatalmas élvezettel”.

„Nagyon jó és nagyon innovatív ügyfél volt. Talán nem is biztos, hogy még a szakmában lennék, ha 14 évig nem velük, hanem más céggel dolgoztam volna. Számos projekt volt, amin kiélhette magát az ember, például, amikor a nevedet rárakhattad a címkére. Nem feltétlenül nyertünk díjakat vele, de láttuk, hogy amit csinálunk, annak van eredménye és boldoggá is teszi az embereket. Jó, ha vannak olyan projektek, amik kézzelfoghatóak és azonnal látható az eredményük.”

Ennek, és az ügynökségi munka változatosságának is köszönhető, hogy Horváth Rita még mindig szeret a cégnél dolgozni, és nem gondolkodik váltáson, noha október 25-én már a 20. évét zárja.

„Olyan sok mindent lát az ember és tapasztal itt cégcsoporton belül, hogy nem érzi úgy, hogy ki kell lépnie, mert ugyanazt látja már húsz éve.”

De mint mondja, ha majd egyszer mégis kilépne, akkor auditor szeretne lenni, aki ott van a pitch-eken és elemzi a számokat, tanácsot ad az ügyfeleknek.

„Ez az egyik irány, ami tetszik, de szintén érdekes lehet ügyféloldalon egy ügyvezetői pozíció, mert az is cégvezetés, de más szemszögből.”

Az iparág hatalmas kihívásokkal áll szemben

A reklámszakma a hétköznapi kihívások közepette nem feledkezhet el a nagyobb, átfogóbb problémákról sem, arról, hogy a globális szereplők, a Google, a Meta felemésztik a hazai digitális szereplőket. Mint Horváth Rita mondja, nagyon rossz irányba haladunk, ha nem születik összefogás.

„Mi ügynökségi oldalon se nagyon tudunk ellenállni, mert a globális ügyfeleknek előírásaik vannak arra, hogy milyen legyen a költésarány. Ebben pedig a hazai display sok esetben nulla. És ezeken az előírásokon nagyon nehéz változtatni. Úgyhogy az összefogás lenne a megoldás, amire tökéletes példát szolgáltatnak a csehek. Náluk összefogtak a médiatulajdonosok, nagyon sok mindent fejlesztenek lokálisan. Meg is tudták védeni a pozíciókat a globális résztvevőkkel szemben. Tehát nincs messze a példa.”

Az AI nem veszi el a munkánkat

Szintén a globális tendenciák kapcsán került szóba az AI, amit Horváth Rita szerint használni kell, méghozzá úgy, hogy az jó is legyen mindenki számára. Mint mondja, az fog nyerni a piacon, aki hatékonyan használja ezt az eszközt – abban viszont nem hisz, hogy elveszi a munkánkat.

„Mi is elkezdtük beleépíteni a mesterséges intelligenciát a mindennapi munkákba. A kreatívok például textingre használják és fordításra. Gyorsan, tökéletesen le tudnak vele gyártani kreatív asseteket, és egy csomó más nyelvre le is fordítják.”

Kirándulás, Netflix és romantikus regények

A magánéletre visszatérve azt is megtudtuk Horváth Ritától, hogy imádja a csöpögős, romantikus könyveket, de sorozatfüggő is, és ha rácuppan egy filmre, azt nem tudja abbahagyni.

„Ha teregetek, főzök, teszek-veszek, akkor is viszem magammal a tabletet, és nézem a sorozatot. Nemrég a Vikingeket fejeztem be, és most keresem a következőt, amire rápöröghetek.”

Emellett kirándulni is szeret, bár mint mondja,

„a gyereket legutóbb elég nagy kihívás volt fölhúzni a hegytetőre, utána viszont szerencsére le lehetett gurítani – az már tetszett neki.”

Horváth Ritát korábban a hazai display piac kihívásairól és lehetőségeiről kérdeztük.

Címkék