Korábban jó néhány cikkünkben foglalkoztunk azzal, hogy vajon mi lehet a médiában dolgozók jövője a mesterséges intelligencia egyre nagyobb térhódításával. Még mielőtt bármilyen konklúziót levonnánk, vegyünk egy konkrét, gyakorlati példát.

A minap írtunk a Lacoste márka rövid történetéről, jelenéről, kommunikációs stratégiájáról és sportmarketingjéről. Az apropót a nemrég véget ért Australian Open adta, ez volt az év első igazán komoly sporteseménye, a férfi egyes elődöntőjében pedig két teniszező (Novak Djokovics és Danyiil Medvegyev) is a francia márka szponzoráltja volt.

Olvasóink bizonyára nem szúrták ki, pedig a cikk vázát és annak struktúráját a mesterséges intelligencia készítette el.

Miben segíthet az AI, ha szövegalkotás a célunk?

Az első és legfontosabb, hogy legyen a fejünkben egy gondolat arról, hogy tulajdonképpen mit is szeretnénk. Mi a téma, mi a mondanivalónk, hova szeretnénk kifuttatni a cikket. Minél pontosabb utasításokat adunk AI asszisztensünknek, annál szemrevalóbb eredmény kapunk.

Ha szövegírásban szeretnénk segítő társat találni, a legnépszerűbb és legegyszerűbb megoldás az OpenAI fejlesztése, az immár széles körben ismert ChatGPT. A programról az utóbbi időben olyan kritikus hangok jelentek meg, hogy használhatatlan, alig tud valamit, sokat hibázik, mert csak 2021 őszéig rendelkezik adatokkal. Ez igaz, azonban ne felejtsük el, hogy ez a mindenki által ingyenesen elérhető ChatGPT–3.5-ös verziójára igaz. A ChatGPT–4 használatáért havonta 20 dollárt (plusz áfa) kell fizetnie a felhasználónak, ez a jelenlegi árfolyamot tekintve körülbelül 9000 forint. Cserébe ezért az összegért már egész sok mindent megkapunk, a GPT–4 már ki tud nyúlni a webre és up-to-date tudunk vele kerestetni, ellenőriztetni – szinte bármit.

Nem mindegy, hogy melyik GPT-t választjuk

Amikor tehát megfogalmazódott bennünk a gondolat a Lacoste-cikkről, meg kellett találnunk a számunkra legmegfelelőbb GPT-t (Generative Pre-training Transformer). A ChatGPT–4-en belül ugyanis rengeteg GPT létezik, a legfőbb halmazok az alábbiak:

  • DALL-E (képgenerálás)
  • Writing
  • Productivity
  • Research & Analysis
  • Programming
  • Education
  • Lifestyle

Ha tehát írásban szeretnénk segítő társat találni, érdemes a Writing fülön keresgélnünk. Ezeket a GPT-ket bárki létrehozhatja, aki rendelkezik GPT–4-es profillal. A különbség a GPT-k között a felhasználás célja, a nyelvezet, a források és a stílus. Amikor elkezdünk egy saját GPT-t trénelni, tulajdonképpen beszélgetésbe elegyedünk a mesterséges intelligenciával, és bárminemű programozó vagy informatikai tudás nélkül utasításokat adhatunk neki arról, hogy hogyan képzeljük el az általunk felépíttetni kívánt GPT-t. Sok kérdést kapunk, amire érdemes minél pontosabban válaszolni, majd a végeredmény előtt az úgynevezett Draftot ki tudjuk próbálni és változtatni is tudunk rajta, ha szeretnénk.

Így született meg a puzzle.today által a Write For Me GPT, amely a következő szlogennel reklámozza magát: „Személyre szabott, vonzó tartalmak írása a minőségre, a relevanciára és a pontos szószámra összpontosítva.”

A promptolás művészete

Miután kiválasztottuk azt a GPT-t, amit használni szeretnénk, jöhet az első prompt – azaz az első utasítás. Érdemes már a munkánk ezen szakaszában is minél pontosabban, lényegretörőbben fogalmazni. Mi leírtuk, hogy miben kérünk segítséget, miről szól majd a cikk, majd kértük, hogy tegyen javaslatot arra vonatkozóan, hogy hogyan építsük fel az írást.

És hogy minél jobb legyen az eredmény, a GPT válaszol; azt is tudni szeretné, hogy milyen hosszú legyen a cikk, milyen stílusban íródjon és ki a célcsoport. Ezután ír egy vázlatot, a bevezetéstől egészen az összefoglalásig, ha pedig elfogadjuk mindezt, az első három bekezdést már néhány másodpercen belül olvashatjuk is, és visszajelezhetünk, hogy jó-e az irány vagy sem.

A cikk váza nagyon rövid idő alatt elkészül, ez már akár több ezer karakter is lehet, a szöveget pedig igény szerint tudjuk módosítani.

A végeredmény rajtunk múlik

Azt azonban ne felejtsük el, hogy a mesterséges intelligencia is hibázhat, korántsem tökéletes, de ennek ellenére rengeteget segíthet a kreatív szakmában dolgozóknak. A munkaidő lerövidülhet, a felszabadult értékes órákat pedig befektethetjük azokba a feladatokba, amiket jelenleg csak az ember képes elvégezni.

A jövőben az egyediség, exkluzivitás, az úgynevezett AI-mentes alkotások jelenthetik a különbséget. A humánum adhatja a nívót, azt a pluszt, amivel egy médiavállalat vagy egy marketing- és PR-ügynökség megőrizheti piaci pozícióját.

Ami a fentebb bemutatott konkrét példát illeti, a szöveget csinosítottuk, volt, amit kidobtunk belőle, volt, amit hozzáírtunk saját kútfőből.

Aztán persze a kötelező fact-check kör sem maradhat el, az információk helyességét kötelező ellenőrizni.

Egy szó mint száz, az AI (egyelőre még) nem veszi el az emberek munkáját, ami azonban biztosnak tűnik, hogy a piac alaposan átrendeződik majd az elkövetkezendő években, évtizedekben. Új munkakörök jönnek létre, a mesterséges intelligencia gyakorlati használata pedig a legtöbb helyen alapelvárás lesz. Az a munkavállaló, akinek széleskörű tudása lesz az AI-t illetően, előnyben fog indulni az állásinterjúkon.

(Borítókép: ChatGPT / DALL-E) A cikkünkhöz tartozó összes képet a mesterséges intelligencia generálta, kifejezetten ehhez az íráshoz. 

Cimkék