Az Umbrella Collective egy, a török-szíriai földrengéshez kapcsolódó kampánnyal került a Clio Awards Grand Prix díjazottjai közé, ami a magyarok közül eddig senkinek nem sikerült. A díjról Hidvégi Zoltán alapító-vezérigazgatót kérdeztük.

A kampány célja az volt, hogy felhívja a figyelmet az akkor már több mint egy éve történt környezeti katasztrófára, valamint arra, hogy a térség lakói továbbra is rászorulnak a támogatásra.

A Clio Awards a kreatív szakma egyik legrangosabb díja

Az elismerést 1959-ben alapították, hogy világszinten díjazhassák a kreatív kiválóságot a reklámiparban. A Clio Awards örökségprogramja magasra teszi a lécet minden kreatív szakember számára, ezzel is inspirálva a ma és a holnap alkotóit határokat feszegető ötletek megvalósítására.

Ahogy az iparág bővül és fejlődik, a The Clios olyan programokat fejleszt ki a sport, a zene, az egészségügy, a szórakoztatás és sok más területen, amelyek ugyanazokat a kritériumokat és szabványokat követik, de egy adott ágazat sajátos kihívásaihoz és sikereihez igazodnak.

A kreativitás kereskedelmet és kultúrát előmozdító erejének bajnokaként a The Clios állandó inspirációs forrást jelent a gondolatvezetői programok, az AdsOfTheWorld.com hatalmas globális hirdetési adatbázisa és a MuseByClios.com tartalomközpontja révén. A Cannes Lions fesztivál mellett a legrangosabb kreatív díj világszinten.

Újszerű megközelítést alkalmazott a díjnyertes kampány

Az Umbrella közreműködésével készült kampány során Németország-szerte több tévécsatorna és hirdetőfelület imitálta a földrengést, azzal, hogy „megrázták a képet”, sőt egyes esetekben a hirdetésekben is valami szokatlan történt – a Vanish reklámjában például megrepedt a fal és felborult a mosószer. A kampány részeként egy, a közösségi médiában is használható filtert is készítettek, hogy az influenszerek is fel tudják hívni a figyelmet a társadalmi felelősségvállalás fontosságára.

A kampánynak hála 239 százalékkal több adomány folyt be Németországban.

A projekt, amelyben az Umbrella Collective is részt vett, egy CSR-kezdeményezés volt, ami a német Pro7Sat1, a Havas Germany és a Seven.One AdFactory összefogásával készült. A The Big Shake Up elnevézűs kampány azzal a céllal jött létre, hogy felhívja a nyilvánosság figyelmét az olyan „elfeledett” természeti katasztrófákra, mint a 2023. február 6-i törökországi-szíriai földrengés. 

Bár a kampány a katasztrófa után egy évvel kezdődött, a helyzet továbbra is drámai volt, a kisebb médiafigyelem miatt elapadtak az adományok, miközben az érintetteknek továbbra is nagy szükségük volt a segítségre.

Az Umbrella a németül Das große Wachbeben néven futó projekt utómunkáin dolgozott, nekik kellett „összetörni”, „megrázni” a reklámokat, ezzel imitálva a földrengést. Az ötlet a Havas Germany-tól jött, a kreatív supportot a White Rabbit biztosította, a kampányt pedig a Seven.One hirdette a csatornáin.

Az Umbrella feladata túlmutatott a klasszikus gyártási megoldásokon, minden anyagnak tükröznie kellett a földrengést, elhitetve a közönséggel, hogy amit látnak, az olyan, mint a valóságban, ahogy az ebben a videóban is látható. 

A Das große Wachbeben kampány elnyert díjai:

  • Cannes Lion Awards: Golden és Silver Lion
  • Clio Grand Prix és 2 Golden Clio (különböző kategóriákban)
  • Effie Germany – Bronz
  • Effie Europe – Bronz
  • Epica – Gold és Silver
  • Effie Germany – Bronz
  • ADCH – Bronz

A díjak kapcsán az Umbrella Collective alapítóját, Hidvégi Zoltánt kérdeztük.

Milyen élményeitek vannak erről a kampányról?

Ez a kampány valóban a szakmai kihívásokról és a társadalmi felelősségvállalásról szólt számunkra. A mi feladatunk az volt, hogy hitelesen mutassuk be, hogy milyen lehet valójában egy földrengés. Ebben nagy szerepet játszott az artistjaink szakmai hozzáértése és kreativitása. Mindezt CSR-programunk keretében, pro bono végeztük el. Az eredmény pedig önmagáért beszél.

Azt is nagyon fontos megemlíteni, hogy az ilyen projekteknél is mennyire fontos az együttműködés a résztvevők között. A közös gondolkodás, az előremutató problémamegoldás, és az “együtt, egy csapatként egy célért dolgozunk” mentalitás meghatározó egy projekt sikerességét illetően.

Milyen érzés elnyerni egy ilyen rangos díjat – ráadásul először magyarként ?

Leírhatatlanul boldog és büszke vagyok rá. Az üzleti szempontok mellett az ilyen elismerések azok, amik megkoronázzák több mint 20 éves pályafutásunkat. 

Az, hogy első magyarként vihettük haza ezt a díjat, elképesztően nagy eredmény. Remélem, hogy ez a díj inspirációt ad nekünk és a fiatal tehetségeknek a jövőben, külföldön pedig felhívja a figyelmet a tehetségre, ami itt van Magyarországon. 

A mostani AI-őrület további kapukat nyit meg számunkra, magyar alkotóknak a külföldi piacok felé.

Tervben van-e másik pro bono közreműködés, vagy egy másik, fontos ügyhöz kapcsolódó kampány elkészítése?

Abszolút! Az ilyen jellegű kampányok, amelyek egy fontos ügyet szolgálnak, vagy a közjóért dolgoznak, rendkívül közel állnak a szívünkhöz, társadalmi felelősségvállalás programunkban kiemelt szerepet kapnak.

Az ilyen jellegű, nagy célközönséget elérő, és tömegeket támogató pro bono munkában hiszünk, és úgy gondoljuk, hogy a kreativitásunkat és szakértelmünket fel kell használnunk olyan célokra is, amelyek túlmutatnak a profiton.

Egy másik pro bono projektünk, a német DNA of Democracy kampány, amelynek a kisfilmjét mi készítettük, szakmailag szintén kiemelkedő alkotás. Célunk, hogy a jövőben is a kreativitás erejével hívjuk fel a figyelmet fontos társadalmi problémákra.

Címkék