Módszertani frissítést vezetett be április elsején a site-ok olvasottságát mérő Gemius, megnéztük, hogyan változott a toplista: úgy tűnik, sokkal inkább közéleti jellegűvé vált az összetétele. Az eltelt két hétben jobbára hírsite-ok kerültek a leglátogatottabb oldalak közé, a frissítés a kisebb közéleti oldalaknak kedvezett.

Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a Gemius piackutató cég módszertani frissítése több változást is  tartalmaz. Az egész Közép-Kelet-Európában működő online kutatóintézet méri a magyar weboldalak látogatottságát is a Digitális Közönségmérési Tanács (DKT) megbízásából.  

A TOP10-es site-ok

Mivel az új módszertan szerint mért látogatottsági adatokat nem lehet megelőző időszakból származókkal összehasonlítani, ezért azt néztük meg, mennyit változott a TOP10-es lista április 1. óta, azaz melyik oldal hányszor került be egy-egy nap a TOP10-be márciusban és áprilisban. Az ugyanis látszik, hogy bizonyos site-ok jobbára kiestek a TOP10-ből, más oldalak pedig gyakrabban bejutottak a korábbi időszakhoz képest.

Az első öt oldal ebből a szempontból nem változott, az Időkép, az Index, a 24.hu, a Blikk, a Telex márciusban és áprilisban is minden nap szerepelt a TOP10-es listán.

A Portfolio, a HVG és a 444 számára pedig úgy tűnik, kedvezett a változás, főként a 444 esetében, hiszen a márciusi napoknak csak a három százalékában sikerült bekerülnie a tízes listára, áprilisban viszont már 69 százalékban. A Portfolio szereplése a tízes listán 81 százalékról 88 százalékra nőtt, míg a HVG az elmúlt 16 napban állandó szereplője lett a TOP10-nek, ellentétben a márciusi 61 százalékos jelenlétével.

A Kiskegyed és a Videa viszont veszített a változáson, az előbbi jelenléte 97 százalékról 88 százalékra csökkent, utóbbi pedig áprilisban már csak 81 százalékban szerepelt a tízes listán, noha korábban mindennap a leglátogatottabb oldalak között volt.

Változott a rangsor is

A rangsort is megvizsgáltuk, eszerint az

Index most már stabilan másodikként szerepel az Időkép után, megelőzve a 24.hu-t, ami áprilisban egyértelműen a harmadik pozíciót foglalta el.

A Blikk és a Telex a módszertani frissítés óta sokkal inkább fej-fej mellett halad, noha korábban a Blikk stabilabban a negyedik, a Telex pedig az ötödik legolvasottabb oldal volt, most jobbára helyet cseréltek. Ezenfelül úgy tűnik, a Portfolio és a HVG előrébb lépett közben a rangsorban, a 6-7. hely környékén végeznek újabban.

A Kiskegyed és a Videa korábban jobbára a 6-7. helyen végzett átlagban, most azonban a 8-9. helyre csúsztak, a Kiskegyed az áprilisi időszaki átlag alapján egy kicsivel látogatottabb, mint a Videa, míg korábban ez inkább fordítva volt jellemző.

A 444 látványosan előre lépett, amárciusban átlagos 16-17. helyhez képest áprilisban a 11. hely környékén végzett, több napon is bekerült a TOP10-be, összesen 69 százalékos arányban. Ezzel szemben az év eddigi részében egyébként is csökkenő olvasottságot mutató Origo nagyon sokat veszített, az átlagos 8. helyről a 11. helyre került: márciusban csak két napon nem volt a TOP10-ben, míg az áprilisi 16 napból mindössze 3 napon tudott felkerülni erre a listára.

Összességében tehát a TOP10 site-ok közül az eddigi adatok alapján a 444 tűnik a változás legnagyobb nyertesének, de határozottan javultak a Telex és a HVG mért adatai is a versenytársakhoz képest. A vesztesek között a TOP10-ből a Blikket, a Kiskegyedet, az Origót és a Videát említhetjük.

A TOP 10 brand napi átlag látogatószáma

A napi átlag valós felhasználók (real user) számának átlaga alapján az április 1-től 16-ig tartó időszak legolvasottabb oldalai:

Milyen módosítás történt a mérésben?

A frissítésre azért volt szükség, hogy

a módszer túlléphessen a mérések third party (harmadik feles) cookie-tól (mérőkódoktól) való függésén, ugyanis ezeket számos böngésző már kivezette, és a Google is rendre arról kommunikál, hogy meg fogja őket szüntetni.

A Gemius eddig ezeket használta a mérések elvégzéséhez, mostantól beemeli a módszertanba a first party (első feles) cookie-kat is, hogy a segítségükkel létrehozott, kombinált valószínűségi halmazzal jelenítsék meg a hiányzó harmadik feles cookie-kból fakadó adatokat a rendszerben.

Mi az első és a harmadik feles cookie?

Erről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben. Röviden, a harmadik feles cookie-k alkalmasak a különböző site-ok között szörfölő felhasználók számának mérésére, ezek alapján azonosítja a Gemius,hogy ugyanarról a felhasználóról van szó.

Egy elképzelt példa a harmadik feles cookie által mért adatokra:

  • “A” weboldal látogatóinak száma: 100 fő
  • “B” weboldal látogatóinak száma: 80 fő

A két weboldal összes látogatóinak száma 120 fő, mert 60 látogatót a mérőkóddal mindkét oldalon beazonosítottak.

Ezzel szemben az első feles cookie csak az adott oldal felhasználói aktivitásának mérésére alkalmas, tárolják az egyes userekhez kapcsolódó adatokat, de nem követik őket tovább az adott website-on kívülre.

Egy elképzelt példa első feles cookie által mért adatokra:

  • “A” weboldal látogatóinak száma: 100 fő
  • “B” weboldal látogatóinak száma: 80 fő

A két weboldal összes látogatói számának mérésére nem képes a rendszer, a fenti két adatot valószínűségszámítással, képletekkel korrigálják és így ad meg a szolgáltató egy becsült adatot.

Ahhoz, hogy a Gemius mégis teljes felhasználószámot mutathasson ki, immár nem egy cookie-val azonosítanak egy usert, aki a különböző weboldalakon jár, hanem a vizsgált weboldalakon egyesével keletkező adathalmazzal együttesen történik a becslés

Másként veszik figyelembe a fogyasztási szokásokat is

Mindennek kapcsán lezajlott egy másik változtatás is, áttértek az úgynevezett EC-Standard (Standard Estimated Number of Cookies) módszertani elemre az EC-Global-ról (Global Estimated Number of Cookies). Ez azt jelenti, hogy az adott website fogyasztási mintázatát más módon veszik figyelembe a real userek számításában, mint eddig. Ez a mintázat arról szól, visszatérnek-e a látogatók egy oldalra, ott több cikket olvasnak-e vagy kívülről érkeznek egy adott cikkre, és nem nyitnak meg több oldalt.

A korábbi módszer szerint egységes mintázat alapján kalkulálták az összes weboldal adatát, a módszertani váltással azonban érvényesülhetnek a teljes internetre jellemző, ha úgy tetszik, átlagos fogyasztástól eltérő látogatási szokások is.

A módszertani változások a pontosabb kalkulációt célozzák, ugyanakkor az eredmények bizonyos hibahatár mentén mozoghatnak, előfordulhat, hogy két weboldal egymással azonosnak mért adatai mellett is eltérő látogatottsági számokat fog megadni a szolgáltató.

Egy elképzelt példa:

  • “A” weboldal adata 80
  • “A” weboldal közönségmérésben megjelenő adata 90
  • “B” weboldal adata 80
  • “B” weboldal közönségmérésben megjelenő adata 70

Előfordulhat, hogy két egymással egyenlő értékű mért adatból a mérés korrekciós képlete - a fogyasztási mintázatból adódóan - két eltérő adatot is megadhat hivatalosként.

A Gemius tájékoztatása szerint elvileg azoknál az oldalaknál, ahol visszatérő, több cikket megnyitó olvasók vannak, most magasabb a real user (valós felhasználó) szám a korábbi módszerhez képest, amikor inkább ott becsülték magasabbra, ahol több volt az egyszeri látogató.

A számításaink alapján az első feles cookie-k használatával bővített és a fogyasztási mintázat tekintetében is változott látogatószám-kalkuláció első ránézésre tehát vegyesen hatott az egyes szereplőkre, illetve átrendezte a toplista élmezőnyét.

Címkék