2025. április 19-én, 18:00 órakor mutatják be Térey János nagy ívű verses drámatetralógiájából készült A Nibelung-lakópark című előadást Szikora János rendezésében. A darab a modern társadalmak mítoszait és identitásválságát tematizáló középkori Nibelung mondakör újraértelmezése, amely napjaink luxuslakópark-miliőjébe helyezi át a klasszikus konfliktusokat. Az előadás nem csak témájában formabontó, hanem látványvilágában is.
A rendezés végig a film és a színház mezsgyéjén egyensúlyoz, melyben a világon első alkalommal jelenik meg színházi szerepben egy humanoid robot, mint az egyik szereplő. A robot ugyan nem beszél, és nem utánozza az emberi érzelmeket, jelenléte mégis erőteljes hatást kelt: a hús-vér színészekkel együtt válik a történet részévé. A robot szerepeltetése nem öncélú látványosság, hanem szerves része a darab tematikájának.
A humanoid robot nemcsak karaktert játszik, hanem maga is kérdést tesz fel: mit jelent embernek lenni a mesterséges intelligencia korában? Hol húzódik a határ a gép és az ember között – erkölcsben, emlékezetben, érzésben? Az ötlet akkor fogalmazódott meg bennem, amikor egy próbafolyamat alatt szembesültem azzal, mennyire kiszámíthatóan reagálunk bizonyos érzelmi helyzetekben – mint egy program. Innen jött a gondolat: mi történne, ha ezt a „programot” valóban egy gép alakítaná a színpadon?
– fogalmaz a rendező, Szikora János.
A színdarabhoz a humanoid robotot a Infuze Robotics, az Unitree termékek kizárólagos közép-európai forgalmazója biztosítja.
A humanoid robotok fejlesztése már a kezdetektől annak a célnak a szellemében történik, hogy segítsék a veszélyes vagy monoton munkafolyamatok kiváltását, automatizálását és hatékonyabbá tételét. Nagy öröm számunkra, hogy ez a néhány éve még csak kísérleti környezetben létező technológia, amely mostantól kereskedelmi forgalomban, bárki számára elérhető, már a művészet és a színház világát is inspirálja
– mondta Körömi János, az Infuze Robotics ügyvezető igazgatója.
A Nibelung-lakópark tehát nemcsak egy új színházi bemutató, hanem várhatóan mérföldkő lesz a digitális kultúra és az előadóművészet találkozásában. Bár voltak már nemzetközi kísérletek humanoid robotok színpadi megjelenésére – például Japánban vagy Németországban –, ezek többnyire technológiai látványosságként vagy performansz-elemként működtek.