Fotós csoportokban, kommentszekciókban olyan beszélgetésekkel találkozhatunk, melyek szerint a mesterséges intelligencia színes-szagos, túlszaturált alkotásai hatással vannak a felhasználók, illetve a megrendelők elvárásaira is. Vajon mit gondol erről a szakember?
Egyelőre gyerekcipőben járnak a kutatások, amelyek azt vizsgálják, hogyan viszonyulnak az emberek a generált fotókhoz, és még inkább így van ez, ha az a kérdés, miként is hatnak ránk ezek az alkotások. Egy újabb vizsgálat szerint ugyanakkor a nézők a generatív mesterséges intelligenciával készült képekben elsősorban azok technikai minőségét és a tárgyak ábrázolásának hűségét értékelik. Viszont az is gyakran előfordul, hogy túl prototipikusnak, furcsának érzékelik ezeket a képeket.
Igényünk van a kiváló minőségű képekre
Pilák János úgy véli, a képekkel szembeni elvárásaink és esztétikai preferenciáink ennél mélyebben gyökereznek, és már korábban formálódni kezdtek. Mint mondja, a fényképezés fejlődésével bennünk is megnövekedett az igény a kiváló minőségű képek iránt.
“Ha kinyitunk egy magazint vagy felkeresünk egy weboldalt, egy hírportált, akkor az az elvárásunk, hogy az ott felhasznált képek kifogástalanok, a mai kor elvárásának megfelelőek legyenek. Senki nem az 50 évvel ezelőtti technológiával készült képet szeretné nézegetni. Furán hatna az, ha egy ma megjelenő magazin cianotípia vagy argentotípia technikával készült képeket használna egy friss témában írt cikkben.”
Ezért is bevett gyakorlat, mint mondja, hogy a fényképeket az elkészítésük után, illetve a publikálás előtt “felturbózzák” – ez nem az AI-hoz köthető jelenség. Azt pedig, hogy mennyire “mesterséges” egy fotó, valójában egy skálán kell elképzelnünk.
“A retusálás majdhogynem egyidős a fényképezéssel. Alig jelennek meg olyan fotók, amelyek ne lennének utómunkázva akár manuálisan, akár automatikusan egy képszerkesztő program használatával. Persze manapság a képszerkesztő programok is használnak AI-technológiát, illetve akár az egész folyamatot elvégezheti az AI. De az, hogy a szerkesztő milyen mértékben módosítja vele a képet, csak rajta múlik. Tehát ebből a szempontból indifferens, hogy a képet mesterséges intelligenciával támogatott programmal szerkesztjük-e vagy hagyományos programmal.”
A másik oldalról viszont az AI is törekszik a természetességre, és arra, hogy ne látszódjon a fotón annak generált mivolta.
“A teljes mértékben AI által generált kép esetében sem feltétlenül rugaszkodik el a gép teljesen a valóságtól, hiszen jó eséllyel az is a természetesre törekszik. Az AI is próbál olyan képet készíteni (sőt, nemcsak próbál, hanem sok esetben képes is rá), amiről a szemlélő nem tudja megállapítani, hogy az fotós által, fényképezőgéppel készített kép-e vagy pedig generált 'fotó'. Tehát ha túltolja az AI (illetve az a személy, aki a promptot írja), akkor le fog bukni. Márpedig általában nem akarnak lebukni, hanem pont, hogy meg akarják téveszteni a szemlélőt. Így nézve nem valószínű, hogy hatással lesz az ízlésünkre az AI.”
Egy kicsit szebb, mint a valóság
Pilák János szerint ugyanakkor az is biztos, hogy a telefonunkkal készített képek egy picivel szebbnek mutatják a valóságot.
“Az ég sokkal kékebb, a fű sokkal zöldebb és az alkonyat is sokkal színpompásabb, mint az életben. De ez sem az AI-nak köszönhető, hiszen a mesterséges intelligencia előtti időkből származó okostelefonok és egyes fényképezőgépek is képesek voltak erre a beléjük integrált programoknak köszönhetően.”
A szakember felhívja a figyelmet arra is, hogy a kérdést érdemes a különböző generációk szemszögéből is elemezni, mert életkortól függően mások lehetnek az egyes csoportok képekkel kapcsolatos tapasztalatai.
“Az idősebbeknek van tapasztalatuk a fotózás minőségi változásaival kapcsolatban. Ők szemtanúi voltak annak, hogy miként fejlődött a technológia az analógtól a digitálisig, így lehet, hogy hamarabb kiszúrják, ha valami nem stimmel a képpel. De a most felnövő generáció tagjai, akik már szinte csak ilyen képeket látnak, azt gondolhatják, hogy ez a 'normális'. Tehát az ő ízlésüket lehet, hogy formálja a mesterséges intelligencia.”