2024-ben első alkalommal érkezik Magyarországra a Campaign magazin égisze alatt született Agency People of the Year, köszönhetően a Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének.

Az Agency of the Year verseny globálisan elismeri a marketingkommunikációs iparág legjobb ügynökségeit, most pedig hazánk is csatlakozik ehhez a rangos közösséghez egy új, különálló kategóriával, az Agency People of the Yearrel, amely az ügynökségi szakembereket, azok kiváló teljesítményét és szakértelmét ünnepli. Varga Gábor Zoltánt, a MAKSZ alelnökét és a Publicis Groupe Hungary chief business officerét kérdeztük a díjról.

Mi inspirálta a MAKSZ-ot az Agency People of the Year díj elindítására? Miben különbözik a többi, már meglévő szakmai díjátadótól?

A MAKSZ a kezdetek óta elkötelezett a magyar kommunikációs ipar kiválóságainak elismerése és támogatása iránt. Ezt jól mutatják versenyeink, például az Arany Penge, vagy a koprodukcióban készülő Effie és Pixel Perfect, de ugyanígy programjaink is, mint a KRU, ahol a kreatív iparág utánpótlásáért teszünk nap, mint nap. Az Agency People of the Year díj ötlete abból a felismerésből született, hogy szükség van egy olyan platformra, amely nem csak a kreatív munkák színvonalát és az azokat jegyző ügynökségeket díjazza, hanem a munkák mögött álló szakemberek emberi és szakmai kiválóságát is ünnepli. Ezzel is igyekszünk visszaépíteni az iparág mára kicsit megkopott reputációját.

Ebben találtunk partnerre a globális jelenléttel bíró Campaign magazinban és a mögötte álló kiadóban (Haymarket), akiknek egy világszerte bizonyított formátumát hoztuk el most Magyarországra. Ez a díj azért különleges, mert fókuszba helyezi az egyéneket, akik sokszor a háttérben dolgoznak, de akik nélkül egyetlen kampány sem valósulhatna meg sikeresen. A többi díjhoz képest itt nem csupán az eredményeket, hanem az oda vezető utat is elismerjük, a szakmai alázatot, a kreatív energiát, az ügyfelek felé irányuló erőfeszítéseket és az innovációra való nyitottságot.

A verseny globális szintű elismerési lehetőségeket kínál a hazai szakemberek számára. Hogyan látod ennek hatását a hazai és régiós kommunikációs piacra?

A kreatív és kommunikációs szakmabelieknek mindig is fontos volt a visszajelzés, különösen, ha azt nemzetközi szakemberektől kapták. A globális szintű elismerés nem csupán presztízs, de hatalmas motiváció is tud lenni a hazai szakemberek számára. Ez az új verseny lehetőséget teremt arra, hogy a magyar kommunikációs piac legnagyobb tehetségei (jelen esetben a verseny nyertesei) kilépjenek akár a nemzetközi színtérre is, és ha úgy döntenek, az Agency of the Year globális megmérettetésén megmutathassák, hogy a kreativitás, a stratégiai gondolkodás és a szakmai kiválóság világszínvonalú Magyarországon is. Ez nem csak a hazai piacon erősíti a versenyt, hanem régiós szinten is nagyobb figyelmet vonz Magyarországra, ami reményeink szerint hosszú távon hozzájárul a piac fejlődéséhez és az ügynökségek, tehetségek további kibontakozásához és akár nemzetközi megerősödésükhöz is.

Milyen változásokat, fejlődést reméltek ettől az új díjátadótól a magyar kommunikációs iparban?

Az Agency People of the Year díjátadóval azt szeretnénk elérni, hogy a magyar kommunikációs ipar és az ügynökségek még inkább felismerjék és értékeljék az egyéni tehetséget és teljesítményt, és ezt a megfelelő módon meg is ünnepeljük. Reméljük, hogy ez a díj erősíteni fogja a szakmai közösséget, és hozzájárul ahhoz, hogy még több fiatal tehetség találja meg a helyét az iparágban. Emellett azt is várjuk, hogy a díj hozzájáruljon a szakmai normák és az iparági reputáció emeléséhez, és ösztönözze a folyamatos fejlődést, hiszen a verseny önmagában is egy komoly katalizátor a minőség javulásában. Ebben nagy segítség lesz, hogy a nemzetközi formátumot követve, kizárólag marketing és kommunikációs vezetők és döntéshozók ülnek majd a zsűriben, ami ilyen mértékben még egy versenyen sem történt meg korábban.

Szerinted mi a legfontosabb tulajdonság, amely egy kommunikációs szakembert igazán kiválóvá tesz?

Rengeteget fel lehetne itt sorolni, de talán ami minden feladatkörben elengedhetetlen, az a rugalmasság és az empátia. A világ és a piac folyamatosan változik, és egy sikeres szakembernek képesnek kell lennie gyorsan alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, ugyanakkor mélyen megérteni a különböző célcsoportok motivációit, érzéseit és igényeit. Emellett a kreatív gondolkodás, a megújulási képesség és az innováció iránti nyitottság is elengedhetetlen, hiszen ezek teszik lehetővé a hatékony, figyelemfelkeltő és emlékezetes kampányok megszületését.

Mi az, ami személy szerint a leginkább motivál a MAKSZ alelnökeként, a nonmédia szekció elnökeként az ilyen típusú kezdeményezések elindításában?

Az Agency People of the Year-t, az erről szóló beszélgetéseket még én kezdeményeztem a MAKSZ-on belül valamivel több, mint egy évvel ezelőtt. Ha a személyes motivációt nézzük, régóta szerettem volna egy olyan versenyt elindítani, ami az embert és nem direkten a mögötte álló szervezetet emeli ki. Azóta sokan beálltak az ügy mögé és most egy profi szakemberekből és ügynökségi vezetőkből álló csapat dolgozik a versenyen.

A szakmai szervezet egyik vezetőjeként pedig az a legnagyobb motiváció, hogy hozzájárulhatok a magyar kommunikációs ipar fejlődéséhez, és ezzel a versennyel támogathatjuk azokat a tehetségeket, akik nap mint nap új megoldásokkal formálják a piacot. A MAKSZ-ban a teljes elnökséggel az a célunk, hogy olyan lehetőségeket teremtsünk, amelyek ösztönzik az innovációt, elősegítik a szakmai fejlődést és összekötik a szakembereket egymással. Hiszem, hogy egy-egy ilyen kezdeményezés képes megújítani a szakmát és új löketet adni a benne dolgozóknak.

Hogyan látod az iparág jövőjét Magyarországon, különösen az új generációk bevonása és fejlesztése tekintetében?

Az iparág jövője szorosan összefonódik az új generációk bevonásával és fejlesztésével. A fiatalok nemcsak új szemléletet, hanem új képességeket és technológiai ismereteket is hoznak magukkal, amelyek elengedhetetlenek a modern kommunikációs kihívások kezeléséhez. Fontos, hogy teret adjunk az ő kreativitásuknak, és lehetőséget biztosítsunk számukra a fejlődésre. A MAKSZ keretein belül kiemelt figyelmet fordítunk a tehetséggondozásra és az iparági tapasztalatok átadására a Kreatív Utánpótlás Programunk (KRU) keretein belül. Ez a program teszi többet közt lehetővé, hogy a fiatal szakemberek minden évben Cannes-ban mérhessék össze tudásukat a világ többi országával.

Jövőre ki is akarjuk terjeszteni a programot, hogy a klasszikus kreatív feladatkörön túl is támogassa a szakmába frissen belépőket. Hiszünk abban, hogy az ilyen erőfeszítések erősítik igazán a magyar kommunikációs piac versenyképességét és teszik jövőállóvá a benne dolgozó szakembereket és ügynökségeket.

Címkék