Egyre nagyobb változások várhatóak a munkahelyeken, hiszen az 1995 és 2009 között született Z generáció tagjai folyamatosan árasztják el a hazai és globális munkaerőpiacot, miközben azt sem szabad elfelejtenünk, hogy a digitális technológia is egyre meghatározóbb szerepet tölt be a munka világában. A Z generáció tagjainak száma mintegy 2 milliárd főre tehető, 2025-re várhatóan a munkaerőpiac 27 százalékát fogják kitenni.
A Z generáció már most is pozitív hatással van az üzletmenetünkre. Nagyon fontosak számunkra, be kell látnunk, hogy ők jelentik vállalatunk jövőjét. De meg kell érteni őket és meg kell felelni az elvárasaiknak, amelyek jelentősen eltérnek más generációéktól. Céltudatosan növelnünk kell a munkavállalói élményeket, fejlődést és jövőbeli karrierlehetőségeket kell nyújtanunk. Ha ezt megtesszük, akkor csodálatos tehetségeket vonzhatunk be vállalatunk életébe, akik új készségekkel, innovatív ötletekkel és változatos jövőbeli tervekkel segíthetik a munkánkat
– fogalmazott Sally Henderson, a Zurich Insurance Group tehetségekért felelős csoportvezetője a zurich.com portálnak.
A digitalizáció nemzedéke
A Z generáció az első olyan generáció, amely teljes egészében a digitális korban nőtt fel. Nem ismerik az internet nélküli világot, az életük középpontjában vannak a legújabb technológiai újítások az okostelefonoktól kezdve egészen a virtuális valóságba vezető készülékekig. Többek között technológiai jártasságuk és az eszközökhöz fűződő, sokszor függőségbe hajló viszonyuk különbözteti meg őket elődjeiktől, tehát az ezredfordulósoktól, az X, illetve az Y generációkól.
A szakirodalmakban a Z generáció gyakran használt megnevezései a következőek:
- iGeneráció,
- Gen Tech,
- Digitális bennszülöttek,
- Net generáció,
- Facebook generáció,
- IT generáció (McCrindle–Wolfinger 2010).
Számukra a digitális eszközök, az internet, az online tér olyannyira alapvetővé vált, hogy az online és offline, azaz az internet világa és a valóság közötti határok teljesen elmosódtak. Ösztönösen használják a technológia kínálta lehetőségeket: rendkívül gyorsak, annak következtében pedig, hogy az interneten pillanatok alatt megtalálják a számukra szükséges információt, meglehetősen türelmetlenek is. Előnyös tulajdonságaiknak tartják a digitális világban való jártasságukat, a rugalmasságukat, problémamegoldó képességeiket és multitaskingot, ami azt jelenti, hogy egyszerre több feladatot képesek elvégezni.
A Z generációt hívják az „első globális generációnak” is, mivel egész életükben virtuálisan kapcsolatban állhattak a bolygó minden táján élő emberekkel. A Z-generáció a közösségi médián és más digitális csatornákon keresztül már könnyűszerrel hozzájuthatott globális hírekhez, információkhoz és más tartalmakhoz.
Mivel a Z generáció egy rendkívül digitális, összekapcsolt és gyors ütemű, globalizált világban nőtt fel, úgy érzi, hogy kevés vagy semmilyen határ sincs a valós vagy virtuális életükben
– mondta Valerie Malcherek, márkaépítési szakértő, aki azon dolgozik, hogy vállalata képes legyen bevonzani és megtartani a legtehetségesebb fiatalokat.
Mire van szükségük a munkahelyen?
Malcherek szerint a „végtelen lehetőségek világa azt jelenti, magas elvárásaik vannak a munkáltatóikkal szemben, miközben nagyon fontos számunkra, hogy az üzleti életnek szerepe legyen társadalmi és környezeti kérdésekben.
Pállfy Zsuzsanna a „Z generáció motiválása és megtartása a munkahelyen” címmel írt tanulmányában feszegeti a generáció tagjainak munkavállalással összefüggő attitűdjét. Úgy látja, hogy a Z generáció szociális jellemzői gyakran sztereotip következtetések levonását eredményezik. Alapvető értékeikhez a személyes kapcsolatok, a közösséghez tartozás is hozzátartozik.
A generáció tagjai igénylik a jó munkaközösséget, hisz legyen szó munkáról vagy magánéletről, alapvető céljuk, hogy jól érezzék magukat. A Z generáció számára nemcsak a munkatársakkal való jó kapcsolat különösen fontos, hanem a vezető elérhetősége is elvárás a részükről. Olyan vezetők hatnak ösztönzően a Z generációra, akik emberközpontúak, jó kommunikációs készséggel rendelkeznek, őszinték, határozott megjelenésűek. Ezen felül a vezetőnek egy olyan kultúra kialakítását kell szorgalmaznia, amely támogatja az oldott, kellemes légkört, amelyben fenntarthatók a jó munkatársi kapcsolatok. Az átlátható és munkavállalókat tisztelő, elismerő környezet kiváló motivátor a Z generáció számára
– fogalmaz Pállfy írásában azzal kapcsolatban, mire van szüksége a Z generáció tagjainak ahhoz, hogy ki tudjanak teljesedni a munkahelyükön.
A Z generáció tagjai mindemellett elvárják a munkáltatótól, hogy fenntartások nélkül alkalmazzon különböző kultúrájú, nemű, identitású, életkorú és származású munkavállalókat, mert számukra motiváló erővel bír a sokszínű munkavállalói összetétel. A szakember szerint „a Z generáció alapvető elvárása, hogy munkája során tapasztalatot szerezhessen, szakmailag fejlődhessen, és a gyors előrejutási lehetőség biztosítva legyen számára”.
A generációkutatók egyetértenek abban: motiválásuk szempontjából meghatározó, hogy a vállalat rendelkezzen a munkatársak számára átlátható képzési- és karriertervvel. Szeretik tudni, hogy mire számíthatnak és ha nincs lehetőségük feljebb lépni vagy belátható időn belül fejlődni akkor új munkahely után fognak nézni.
Mi hátráltatja őket a kiteljesedésben?
Nyilvánvaló, hogyha a fentebb említett komponensek nem állnak rendelkezésre a generáció tagjai számára, akkor hamar munkahelyet váltanak, így kiteljesedésük is lehetetlenné válik egy adott munkakörben. A talentlms.com kutatása azonban egy további jelentős akadályra is felhívja a figyelmet:
minden harmadik Z generációs munkavállaló nehezen birkózik meg a munkahelyi nyomással és stresszel.
Ahhoz, hogy kiteljesedjenek más generációkhoz képest még támogatóbb, stresszmentesebb környezetre van szükségük, nem szabad úgy érezniük, hogy hatalmas nyomás nehezedik rájuk. Kiteljesedésükhöz nyomás helyett célszerű őket folyamatosan változatos és kihívásokkal teli feladatokkal ellátni. A tehetséges Z-k számára különösen fontos motiváló erő, ha részben vagy egészben a projekt irányításával is megbízza őket a munkáltató.
91 százalékuk legalább egy stressztünetről be tud számolni, a szaklap szerint éppen ezért nagyobb támogatásra van szükségük munkáltatói oldalról. Ha ezt a támogató erőt nem érzik maguk mögött, akkor menekülési útvonalakat keresnek. A Z generációs munkavállalók második és harmadik okként munka-magánélet egyensúlyának hiányát, valamint a kiégést jelöli meg a felmondás fő indokaként. Első helyen náluk is nem kielégítő fizetés a felmondás fő indoka, miközben pont ők azok, akiknél az idősebb generációkkal szemben kevésbé tartják fontosnak a fizetés mértékét.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Borítókép: Getty Images Hungary)