Hasít a Reddit: a fórum közel húsz éves, de továbbra is óriási népszerűségnek örvend. Mutatjuk, miért.

Bár itthon nincs ott az élvonalban, ennek ellenére a Reddit Magyarországon is óriási népszerűségnek örvend. Az önmagát az internet kezdőlapjaként hirdető közösségi oldalon különböző témákra fókuszáló fórumok várják a felhasználókat. Az azonos érdeklődésű emberek könnyen egymásra találhatnak, mi több, legalább ennyire jól célozhatóak hirdetésekkel is.  

Ami a Reddit használatát és célját illeti, az internetes közösségi fórumon a felhasználók szöveges bejegyzéseket, képeket, videókat és linkeket oszthatnak meg egymással, de vitába is szállhatnak másokkal. Több százmillió felhasználójával a Reddit világszerte az egyik legnépszerűbb weboldal, amely tökéletes platformja a naprakészségnek: a legújabb hírek és trendek keringenek az oldalon.

Felépítését tekintve különleges fórumról van szó, amely eltér a megszokott közösségimédia-platformoktól: a Reddit különböző közösségekből, úgynevezett subredditekből áll, amelyek saját oldalakkal rendelkeznek, és egy adott témára, érdeklődési körre vagy meggyőződésre összpontosítanak. A felhasználók a subredditekben olyan linkeket vagy szöveget tehetnek közzé, amelyek az alreddit általános témájához kapcsolódnak. 

A Reddit leginkább a naprakészség miatt hasznos: a felhasználók lépést tarthatnak a legfrissebb hírekkel, trendekkel, mémekkel és egyéb információkkal. Van azonban negatív oldala is a platformnak: a fiók létrehozása meglehetősen egyszerű, ráadásul ingyenes, emellett lehetővé teszi, hogy a felhasználók névtelenül posztoljanak, éppen ezért gyakori jelenség a trollkodás, a zaklatás és az általában sértő vagy negatív tartalmak közzététele – mindezek a weboldal szabályzata ellenére. A legtöbb közösségben a sértő hozzászólásokat és kommenteket még azelőtt leszavazzák, hogy a címlapra kerülnének, a felhasználókat pedig gyakran kitiltják, ha megsértik az oldal szolgáltatási feltételeit. 

Ki mire használja?

Bár a fentiek elrettentően hangozhatnak, a Reddit használatából alapvetően sok jó származhat. Célszerű azonban magukat a felhasználókat megkérdezni, miért használják a Redditet. A fórum használatával kapcsolatban számos párbeszéd alakult ki, egy, az általunk vizsgált 2022-es bejegyzés (Te személy szerint miért használod a Redditet?) alatt rengeteg hozzászólás és indoklás található. 

Volt olyan felhasználó, aki azt emelte ki, hogy a Reddit inkább hasonlít egy régi iskolai hirdetőtáblára, mint egy közösségimédia-platformra, ezért szereti, ráadásul több érdekes információ érhető el az oldalon, és kevesebb a magamutogató ember. Mi több, az algoritmust is könnyebb megérteni.

Egy másik felhasználó kimondottan a közösségi élmény miatt használja a fórumot: megnyugtatja és boldoggá teszi, hogy mások ugyanazt az életet élik, mint ő maga. Több redditelő az anonimitást emelte ki, aminek hála sokkal könnyebben és szabadabban lehet diskurzusokat folytatni dolgokról, amelyekről névvel, a való életben tabu lenne beszélni.

Az anonimitás mellett a felhasználói visszajelzések is pozitívumnak könyvelhetők el. A platform előnyben részesíti a felhasználó visszajelzéseit, amikor arról van szó, hogy mit jelenít meg először. Egyedülálló pozitív és negatív szavazási rendszerével nem csak azt tudja felmérni és azonosítani, hogy mit szeretnek az emberek, hanem azt is, hogy mi az, ami nem tetszik nekik, ráadásul mindezt való időben és pontosan regisztrálja. Az így begyűjtött információk felhasználásával a Reddit gyorsan át tud szűrni több millió bejegyzést, és előtérbe helyezi a tartalmakat, amelyek mások számára is hasznosak, élvezetesek és értékesek.

Míg más platformok a követőkre, az elköteleződési arányra és a hálózat méretére helyezik a hangsúlyt a társadalmi hitelesség meghatározásánál, a Reddit úgynevezett karma rendszert használ. A Redditen a karmát kezdetben úgy számítják ki, hogy kivonják az összes pozitív szavazatból az adott személy bejegyzéseire és megjegyzéseire kapott összes negatív szavazatot.

MIÉRT JÓ PLATFORM A REDDIT A MÁRKAÉPÍTÉSHEZ ÉS A TERMÉKPROMÓCIÓHOZ?

Sokszínű és aktív felhasználói bázisával, valamint közönségével a Reddit lehetővé teszi, hogy az adott termékek iránt érdeklődő konkrét közösségeket célozza meg. Ráadásul – mivel a platform elsősorban a felhasználók által generált tartalmakra épít –, a felhasználói vélemények és beszámolók a hiteles promóció érdekében könnyen felhasználhatók.

A szakmai véleményező oldalak már nem olyan hasznosak, mint korábban; úgy tűnik, mintha inkább a keresőszavakat és az internetes marketing bevételeket hajszolnák, mintsem a potenciális vevők érdekeit szolgálnák. Hitelesség hiányában pedig hová fordulhat az internetező? Hát a Reddithez.

A Reddit – amelyet még ma is az internet címlapja szlogennel emlegetnek – leginkább a nagyon speciális, gyakran megszállott közösségekben, az úgynevezett subredditekben összegyűjtött tudás miatt értékes. A platformon rengeteg valódi embert gyűlik össze, akik hasznos dolgokat, tanácsokat és véleményeket mondanak a dologról, amelyek megvásárlásán gondolkozik valaki, legyen szó termékről vagy szolgáltatásról.

Az összes Reddit-bejegyzés átfésülése kicsit több munkát igényel, mint a sima keresőfelületekre hagyatkozni, de a potenciális vevő legalább biztos lehet abban, hogy a tanácsot adó személynek nincs anyagi érdekeltsége a dologban, nem érdeke, hogy lehúzzon vagy dicsérjen egy terméket, csupán őszinte véleményt akar adni.

Reddit hirdetési modellje ugyanakkor korlátozott is, hiszen a hirdetők lényegében arra támaszkodnak, hogy a felhasználók érdeklődnek egy termék vagy szolgáltatás (például kempingezés) iránt – annak alapján, hogy olyan subredditen vannak, amely a kempingezésről mint tevékenységről beszél.

Ez az organikus reklámmódszer kevésbé tekinthető pontosnak és hatékonynak, mivel más platformokon olyan személyeket céloznak meg, akik tényleges szándékot mutattak egy termék megvásárlására, például azáltal, hogy egy terméket egy üzlet weboldalán a kosárban hagynak, vagy rendszeresen rákeresnek a webshopban.

Ami a célzott hirdetéseket/reklámokat illeti, a Reddit hirdetési felülete lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy hirdetéseket hozzanak létre és jelenítsenek meg a platformon. A Reddit számos hirdetési formátumot kínál, többek között bannerhirdetéseket, videohirdetéseket és szponzorált bejegyzéseket. Ezek a hirdetések megcélozhatnak bizonyos alredditeket (közösségeket) vagy demográfiai csoportokat. A hirdetéseket a „Promoted” szóval jelzik, hogy a felhasználók meg tudják különböztetni a hozzászólásokat a reklámoktól.

  • A beszélgetés elhelyezések egyedülálló módon egy-egy Reddit-poszt komment szekciója felett jelennek meg.
  • A szöveges hirdetések a kommentekbe épített hirdetések.
  • A képhirdetések szöveg és célzott képek kombinációi.
  • Mint minden más közösségi platformon, a Redditen a körhirdetések is szöveget párosítanak több képpel, amelyekre a felhasználók rákattinthatnak vagy végiglapozhatnak.
  • A videók a legnépszerűbb külső linkek, a marketingesek általában egy-két sornyi szöveget adnak hozzá egy fájlhoz. 

Két évtized után is sikeres

A Reddit ma is úgy működik, mint születésekor, azaz közel 20 évvel ezelőtt. Egy dinamikus online gyűjtőhely, amely (például az Instagrammal ellenben) nem a profitmaximalizálás jegyében operál – vagy legalábbis nem nyilvánvalóan.

A Sprout Social által készített tanulmány szerint a marketingesek ötvenhét százaléka állítja, hogy használta már a Redditet marketingcélokra, és ezen marketingesek hetvennégy százaléka mondja azt, hogy pozitív eredményeket tapasztalt a Reddit marketingkampányaiból. A Hootsuite esettanulmánya szerint egy ügyfelük – egy szoftvercég – húsz százalékkal növelni tudta a weboldal látogatottságát, és több mint tízezer új ügyfelet tudott generálni a Reddit marketingkampánya révén.

A New Street Research becslése szerint a Reddit reklámbevétele idén 32 százalékkal, 2025-ben pedig további 21 százalékkal fog nőni.

Természetesen ezek az előrejelzések attól függnek, hogy a platform képes lesz-e felgyorsítani a DAU növekedését 2024 első felében, és kiszélesíteni a monetizációs lehetőségeket.

A Reddit kiemelte az adatlicencelés lehetőségét mint jövedelemforrást; terveik szerint ebből közel 66,4 millió dollár bevételt várnak idén. Nemrégiben bővítették együttműködésüket a Google-lel is annak érdekében, hogy nagyobb hozzáférést biztosítsanak adatbázisukhoz mesterséges intelligencia modellek fejlesztése céljából. A vállalat bevétele tavaly 20 százalékkal nőtt, elérve ezzel az 804 millió dollárt a korábbi évben elért 666,7 millió dollár után. A nettó veszteség ugyanakkor csökkent: míg 2022-ben még 158,6 millió dollár volt ez az érték, addig 2023-ban már csak 90,8 millió dollár.  

– írta a Portfolio, miután a fórum belépett a tőzsdepiacra, részvényeit akkor 34 dollárra árazta, ezzel közel 6,5 milliárd dollárra értékelve a vállalatot. A Pinterest 2019-es piacra lépése óta ez az tőzsdére lépő nagy közösségimédia-vállalat. Mivel a Reddit fő bevételi forrása az online reklámokból származik, a platform versenybe száll nagy cégekkel, például a Metával is, de versenytársának számít a Snap, az X (Twitter), a Pinterest, a Discord, a Wikipedia és a Twitch is.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép:  Greg Doherty /  Getty Images )

Címkék