Azok a vállalatok, amelyek a munkavállalók céljainak és szenvedélyeinek kulturális kereteit ápolják, hatalmas versenyelőnyre tehetnek szert. Ha egy munkavállalónak lehetősége van arra, hogy egy szervezeten belül (és azon kívül is) kövesse azokat az irányelveket, amelyeket magáénak érez, akkor a vállalkozások nagyobb eséllyel nyerik el az alkalmazottak bizalmát és hűségét. Emellett a jelenséggel egy olyan pozitív hullámhatást is generálhatnak, amely akár a társadalom egészének javát is szolgálhatja.
A munkavállalók bevonzása és megtartása mellett a társadalmi hatású, hatékony stratégia integrálása segíthet a társadalmi felelősségvállalás kultúrájának ápolásában – ez megkülönböztetést biztosít a vállalatnak és nagyobb kiterjedést nyúlt az alapvető célokhoz. Egy cég mindezekhez úgy juthat el, hogy ösztönzi az alkalmazottakat, partnereket, kollégákat és ügyfeleket a közös értékek saját erőfeszítésből történő előrevitelére.
Tanácsok a jó ügyek felkarolásához
Kamini Tiwari, társadalmi hatásokért felelős alelnök megosztotta hét jó tanácsát a Humble Bundle 2010-ben alapított videójáték cég jótékonysági működési elvén keresztül, hogy más vállalatok is jóra használhassák az erejüket. Az iránymutatások segítenek abban, hogy a jótékonykodás beépülhessen egy szervezet működési elvébe. Továbbá azt is elősegíti, hogy ezek a típusú kezdeményezések a vállalati identitás mélyebb részévé váljanak.
Kamini Tiwari első tanácsa, hogy a jutalmazásra és elismerésre szánt költségvetések egy részét társadalmi célú kezdeményezésekre kell fordítani. A Humble Bundle-nál például az alkalmazottaknak jótékonysági adományozási lehetőséget biztosítanak: az alkalmazottak a pénzbeli jutalmukat akár jótékony célra is eladományozhatják.
A szakember második tanácsa a fizetett önkéntes napok szolgáltatása: azaz a munkavállalóknak olyan napokat kell biztosítani, ahol támogathatják azokat az ügyeket, amelyek iránt szenvedélyesen érdeklődnek. Ha egy vállalat évente néhány extra szabadnapot biztosít az alkalmazottnak az önkéntes munka végzésére, azzal nagyban növelheti egy alkalmazott motivációját.
A következő tanács, hogy olyan cégekkel kell partnerséget kötni, akik összhangban vannak az adott cég értékeivel. A kiválasztáskor figyelembe kell venni a társadalmi hatású kezdeményezéseket és értékeket, amelyet az adott partner képvisel. Például a Humble többek között egy Garden Streets nevű céggel dolgozik együtt, amely egy női és kisebbségi tulajdonban lévő vállalkozás, amely kreatív csapatépítőket szervez.
A negyedik tanács szerint, amennyiben egy vállalat már rendelkezik olyan éves költségvetéssel, amelyet jótékonyságra szán, akkor az adomány felhasználási módjába a dolgozókat is be lehet vonni. A munkavállalók adományait egy bizonyos összegig és/vagy egy meghatározott időszakban akár ugyanahhoz a jótékonysági szervezethez is eljuttathatják.
A társadalmi szintű ügyek azonosítása, amelyek iránt az ügyfelek és alkalmazottak szenvedélyesen érdeklődnek és a vállalati hozzájárulások nyújtása nagyszerű módja a hatni akarásnak. Azonban az ötödik tanács szerint az is kifizetődő, ha csupán a szervezet a csatornáin keresztül kommunikál az általa támogatott ügyekről. Így alkalmazottak saját maguk is tovább tudják osztani a cég értékeit.
A hatodik tanács szerint, amennyiben egy vállalat adománygyűjtő kampányt folytat, akkor arra is módot kell találni, hogy az egyszerű bejelentésen túl, miként vonja be a dolgozókat az adott ügybe. Kamini Tiwari tanácsa szerint belsőleg kell elismerésben részesíteni azokat az alkalmazottakat, akik a nyilvánosság előtt is megosztják a kezdeményezéssel kapcsolatos, támogató gondolataikat. Ez történhet belső hírlevélben, az összdolgozói értekezleten vagy más kommunikációs csatornán.
A játékok is fontos szerepet kaphatnak a dolgozók bevonásában, akár kvízt vagy szavazást is lehet tartani, ahol a dolgozók megtippelik, hogy mennyi pénz fog összegyűlni az adott szervezetnek.
Az utolsó tanács szerint egy vállalatnak megfelelő lehetőségeket kell biztosítani, hogy az alkalmazottak foglalkozhassanak azzal az üggyel vagy problémával, amely érdeklik őket. Például, amennyiben a munkavállalók a globális felmelegedéssel kapcsolatban fejezik ki az aggodalmaikat, akkor a Föld napja alkalmából érdemes akár a dolgozók szén-dioxid-kibocsátását egy környezetvédelmi jótékonysági szervezetnek szánt adománnyal kompenzálni.
A tanácsokból tükröződik, hogy a lehetőségek tárháza korlátlan: a vállalatok számos módon támogathatják az alkalmazottak jótékonysági ügyeit. Azzal, hogy egy cég erőforrást és figyelmet szentel olyan ügyeknek, amelyek rezonálnak a munkavállalók és az ügyfelek törekvéseivel, nem csak a tartalmas kapcsolatokat segíti elő, de a világra is pozitív hatást gyakorolhat.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Forrás: Fast Company)
(Borítókép: Alistair Berg / Getty Images )