A TikToknak nem sikerült megújítania licencszerződését a Universal Music Grouppal, így elbukott egy hatalmas zenekatalógust.

A Universal Music Group (UMG) TikTok-kal kötött szerződése január 31-én lejárt, új megállapodást pedig nem sikerült kötniük, így a kiadó február 1-én eltávolította zenei katalógusát a platformról.

Ennek következtében TikTok-felhasználók sokasága ébredt arra csütörtök reggel, hogy számos korábban feltöltött videó – amely olyan nagy sztárok dalait tartalmazta, mint Taylor Swift, The Weeknd vagy Ariana Grande – egyszerűen elnémult.

A meglepő jelenséget a két cég közötti nyilvános összeszólalkozások előzték meg.

Az Universal Music Group egy kedden közzétett nyílt levélben megfenyegette a TikTokot, hogy eltávolítja a hozzájuk tartozó előadóknak a zenéjét — írta meg akkor a The New York Times.

Az UMG eredeti problémája az volt, hogy más közösségi oldalakhoz képest a TikTok töredék árat akart fizetni a náluk található dalokért. Az Universalnak a TikTok tartalomkezelésével is problémái voltak, mivel az nem moderálta megfelelően a gyűlöletbeszédet, a kirekesztést és a zaklatást az oldalon. Emellett azzal is elégedetlen volt, hogy a TikTok nem kezelte megfelelően az aggályait a platformon található mesterséges intelligencia által generált zenékkel.

Grainge, az Universal vezérigazgatója korábban is hangsúlyozta, hogy ellenőrzésekre és szabályokra van szükség a mesterséges intelligencia zenében történő használatával. Mivel a TikTok ennek sem tett eleget, ezért a kiadó úgy érezte, hogy a platform összességében rossz üzletre akarta rákényszeríteni.

A TikTok erre adott válaszában rendkívül kiábrándítónak nevezte, az UMG azon döntését, hogy eláll egy olyan platformmal való együttműködéstől, amely jóval több mint egymilliárd felhasználóval rendelkezik. Nem mellékesen továbbá azzal vádolták a kiadót, hogy a „saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei elé helyezi".

A Universal Music Group határozott véleménye szerint

a TikTok egy zenére épülő üzletet próbál kiépíteni, anélkül, hogy valós értéket akarna fizetni érte.

A kiadó továbbá kiemelte, annak ellenére, hogy a TikTok-on egymilliárd felhasználó van jelen, a UNG-nek pusztán 1%-át teszi ki az ebből származó bevétel. Ez szerintük egyértelmű bizonyítéka annak a vérlázító helyzetnek, hogy milyen alacsony árat fizet a platform a művészeknek és a dalszerzőknek, főleg ha azt nézzük, hogy egy folyamatosan bővülő és jövedelmező iparágról beszélünk.

Bár a dalok nem hivatalos, felgyorsított és lelassított változatai egyelőre továbbra is felhasználhatóak, azonban TikTok számára azért különösen kellemetlen ez a pálfordulat, mivel a Universal a három nagy zenei vállalat közül a legnagyobb. Olyan rajongókat bolondító nevek tartoznak hozzájuk, mint Olivia Rodrigo, Harry Styles, Nicki Minaj, Billie Eilish, Drake, Post Malone vagy akár Lorde.

A The New York Times véleménye szerint az UMG a követeléseivel a lehető legjobb ajánlatot akarta kikényszeríteni a TikTokból, amellyel egyben pitbullként védte a művészeinek jogait.

A zenészek nem örülnek a változásnak

Cody Fry, a Universal tulajdonában lévő kisebb lemezkiadóhoz szerződött énekes-dalszerző egy TikTok-videóban fejtette ki véleményet a történtekről:

„Nem sokat tudok ezeknek az óriás vállalatoknak a tárgyalásairól, de vétek lenne, ha nem fejezném ki a félelmemet azzal kapcsolatban, ahogyan ezt lerendezték. A saját, és szerintem a Universal művészei nevében mondhatom, hogy ilyesmit a hírekből megtudni nagyon durva.”

Egyelőre arról még nem lehet tudni, hogy a két nagy cégnek sikerül-e kialakítani valami alternatív megoldást, azonban ha nem, akkor rengeteg TikTok-felhasználónak kell mellőznie a jövőben kedvenc zenéit, a kisebb előadónak pedig elveszne egy fontos felület, ahol korábban népszerűsíthették szerzeményeiket.

(Borítókép: Aaron J. Thornton / Getty Images)

Cimkék