A TikTok egy olyan funkció tesztelésébe kezdett, amely a felhasználókat arra csábítaná, hogy még többet vásároljanak. A TikTok Shop ezentúl minden egyes poszthoz kapcsolható lesz.

A TikTok Shop az Egyesült Államokban 2023. szeptemberében indult, azonban az eddig érvényben lévő szabályok szerint csak a jóváhagyott influenszerek, valamint a márkák kaptak arra lehetőséget, hogy termékekkel bombázzák a short video rajongókat. A jelenleg korlátozott tesztelés alatt álló funkció felülírná az eddigieket, így az alkalmazás több videójába kerülnének e-kereskedelmi linkek.

A vásárlásra buzdító link minden poszthoz kapcsolható lenne, így nemcsak az influenszerek birodalmához tartozó videókban lehetne rálelni a különböző termékekre.

Ez a lépés része annak a tudatosan megkomponált tervnek, hogy a – nálunk még nem létező – TikTok Shopot több milliárd dolláros e-kereskedelmi üzletággá alakítsa át a vállalat az Egyesült Államokban – számolt be róla hétfőn a Bloomberg.

A funkció automatikusan azonosítja a videókban szereplő elemeket, ezáltal öztönözve arra a nézőt, hogy kattintson a videó alatt megjelenő hasonló termékek linkjére.

Ez a nagyívű változtatás része annak a tervezetnek, miszerint a TikTok tízszeresére, azaz körülbelül 17,5 milliárd dollárra szeretné növelni a TikTok Shop amerikai üzletágának méretét még az idei évben.

A célkitűzés által a TikTok nemcsak az Amazonnal, hanem a kínai tulajdonú társvállalatokkal, a Sheinnel és a Temuval is komoly meccset tudna vívni, hiszen ezek jelenleg rendkívül favorizáltak az USA-ban. A TikTokot is tulajdonló ByteDance vállalat esélyeit tekintve azt lehet mondani, hogy egy reális tervet állított fel magának, mivel a népszerű közösségi média hálózat több millió potenciális vásárlót rejt magában.

Az újítás ellen szól azonban, hogy az amerikai fogyasztók még a jelenlegi TikTok Shoppal sem barátkoztak meg igazán. A Bussiness Insider szerint a TikTok fogyasztók közül sokan úgy vélik, hogy az új funkció „reklámokkal teli sivár pusztasággá” változtatta a korábban élménygazdag platformot.

A számadatok is alátámasztják ezt az állítást, ugyanis a Sensor Tower statisztikái szerint a TikTok aktív felhasználóinak a növekedése lassulni kezdett. 2022-ben a TikTok havi aktív felhasználóinak száma negyedévente átlagosan 12%-kal gyarapodott, azonban 2023-ban ez a szám 3%-ra esett vissza. Úgy vélik, hogy a jelenségért a TikTok Shop megjelenése is okolható. Kérdéses, hogy a jelenleg tesztelés alatt álló újabb funkció tovább fogja-e rontani ezeket a statisztikákat, vagy megfordítja a folyamatot.

A TikTok Shop európai helyzete

A TikTok Shop eredetileg Ázsia-központú újítás volt. Először Indonéziában vezették be 2021-ben. A benne rejlő lehetőségeknek köszönhetően, azonban kiterjedt az USA-ra és az Egyesült Királyságra is, valamint további délkelet-ázsiai is országokba megjelent.

Ám a funkció Egyesült Királyságba történő bevándorlása után nem hozta el a várt sikert, így azóta is ez az első és egyetlen európai ország, ahol a TikTok Shop jelen van. 2022-ben – a Dao Insights cikke szerint – felhagyott az európai terjeszkedési terveivel a TikTok e-kereskedelmi szárnya. De nem ez volt az egyetlen ok a terv jegelésére. A cég bonyodalmakba ütközött az EU egyre szigorúbb internetbiztonsági törvényeivel, ugyanis a TikTok vásárlói szabályzata szerint az eladók független kezelői azoknak az adatoknak, amelyeket a TikTok Shopon keresztül gyűjtenek.

A TikTok eddigi kommunikációjából arra lehet következtetni, hogy az európai terjeszkedést egyelőre nem próbálják meg újra, viszont a jelenlegi állástól függetlenül az alternatív vásárlási funkciók megjelenése nincs kizárva a közeljövőben.

(Borítókép: Anastasiia Krivenok / Getty Images)

Cimkék