A Temura nemcsak a fogyasztók közül panaszkodnak sokan, de komoly és átfogó gazdasági következményei is vannak a gigantikus webshop terjeszkedésének. Bár a vádak szerint a platform kétes gyakorlatokat folytat, egyelőre még nem sikerült változást elérniük a hatóságoknak.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még tavaly tavasszal indított eljárást a Temu ellen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt, a vizsgálat eredményéről azonban még nincs információ.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Korábban már írtunk arról, hogy a Temu milyen trükkökkel hat az érzelmekre, vonzza és tartja meg a vásárlókat. Ezek között pedig nem egy olyan gyakorlatot találunk, amely törvénybe ütközhet.

Az online piacterek gyakran ösztönzik olyan eszközökkel vásárlásra az embereket, amelyeket egyáltalán nem lenne szabad alkalmazniuk: ezeket sötét mintázatoknak nevezik. Többnyire arra építenek, hogy a potenciális vásárlóra valamilyen módon nyomást gyakoroljanak, például hamisan azt jelzik az oldalon, hogy egyes termékek csak korlátozott mennyiségben vagy meghatározott ideig érhetők el.

A Temu emellett agresszív hirdetésekkel bombáz minden platformot a közösségi médiától kezdve a keresőkön át egészen az e-mail-fiókig, ennek és a csábítónak tűnő áraknak köszönhetően nagy is az érdeklődés iránta. A fogyasztók sokszor nem is tudják, hogy éppen megtévesztésnek eshetnek áldozatul.

Fogyasztóvédelmi vizsgálat

De eljön valaha az idő, amikor a Temunak fel kell hagynia ezekkel a gyakorlatokkal? Amikor az uniós országok fogyasztóvédelmi hatóságai összehangolt vizsálatot kezdtek a platform ellen, arra a következtetésre jutottak, hogy a Temu számos olyan módszerrel él, amely nem egyeztethető össze a fogyasztóvédelmi előírásokkal.

A Nemzetgazdasági Minisztérium november eleji közleménye szerint a vizsgálatok többek között megállapították, hogy az oldal a már említett módon, valótlan állításokkal helyezi nyomás alá a vásárlókat, emellett valótlan kedvezményeket is hirdet. Ez azonban még nem minden, mert a fogyasztókat megillető jogokról szóló tájékoztatás tartalma és megjelenítési formája is aggályos, például a vásárlástól való elállás vagy a termék visszaküldésére vonatkozó feltételek kapcsán. A fogyasztóvédelmi hatóságok valótlan fogyasztói értékelésekkel is találkoztak, ahogyan a vásárlások során felugró, különböző kedvezményeket ígérő játékok feltételei, például a szerencsekerék megpörgetésére vonatkozóak is problémásak voltak.

Hogyan tovább?

A hatóságok összehangolt fellépés keretében ismertették a kifogásokat a Temuval, és további tájékoztatást kértek a cégtől például a termékek rangsorolásának szempontjairól és megjelenítési formájáról, a kedvezmények számításának módjáról, illetve az egyes zöld állítások megalapozottságáról. Amennyiben a Temu nem tesz önkéntes vállalásokat a helyzet rendezése érdekében, a tagállami hatóságok eljárást indíthatnak, amelynek eredményeként a webshopra éves árbevételéhez igazodó bírságot is kiszabhatnak elrettentő célzattal. 

Kérdés ugyanakkor, hogy létezhet-e, illetve kivethető-e olyan bírság vagy szankció, ami gátat szab a platform terjeszkedésének. De az sem kizárt, hogy végül nem bírságok fogják megállítani a Temut, hanem a saját kardjába dől. Egy november végi hír szerint a PDD Holdings tulajdonában lévő Temu – a becslésekkel ellentétben – nem hozta a harmadik negyedévre várt számokat, mivel még az alacsony árak sem győzték meg a tudatos vásárlókat arról, hogy többet költsenek a platformon. Eközben a cég amerikai tőzsdén jegyzett részvényének értéke több mint 10 százalékkal csökkent. 

Bár egyelőre nincsenek hírek arról, hogy a Temu válaszolt-e a fogyasztóvédelmi hatóságok kérdéseire, a cég nemrég publikálta első átláthatósági jelentését, amire azért kötelezték, mert az európai digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály (DSA) értelmében „nagyon nagy online platformmá” (VLOP) vált. A jelentésből szintén érdekes dolgok derülnek ki.

Így szűrik ki a gyanús termékeket

Április és október között a Temun 93,7 millió uniós polgár fordult meg, a legtöbben (16,3 millióan) Németországból látogatták az oldalt, de sokan vették igénybe Franciaországból (12 millióan) és Olaszországból (10 millióan) is, majd Lengyelország (9,6 millió) és Spanyolország (9,4 millió) következett a sorban, a hatodik helyen pedig Hollandia állt 4,6 millió havi felhasználóval.

Az átláthatósági jelentés fő témáját a tartalommoderálási gyakorlat adta, melynek kapcsán megtudhattuk, hogy a platform algoritmusokat kombinál egy 2500 fős (írországi székhelyű) moderátorcsapattal. Az automatizált rendszerek állítólag felismerik a tiltott vagy gyanús termékeket, míg moderátorok foglalkoznak például a szellemi tulajdon kérdésével.

A cég 89 bejelentést kapott nem megfelelő termékekről, a panaszok többnyire a biztonsággal (35) és a helytelen címkézéssel (42) voltak kapcsolatosak. Németország és Franciaország volt a két legaktívabb bejelentő 51, illetve 17 megkereséssel. A vállalat állítása szerint saját kezdeményezésére 6,3 millió lehetséges szellemi tulajdonjogi jogsértést és 7,2 millió nem biztonságos vagy tiltott termék értékesítését állította le.

A DSA ugyanakkor nemcsak átláthatósági jelentést kért a cégektől, hanem azt is kikötötte, hogy „az online platformok szolgáltatói nem tervezhetik és működtethetik az online felületeiket oly módon, amely megtéveszti vagy manipulálja a szolgáltatásukat igénybe vevőket.“ Kérdés, hogy a fogyasztóvédelmi vizsgálat elegendő lesz-e ahhoz, hogy a Temu hajlandó legyen megoldani a felmerült problémákat.

Címkék