Egy 2022-es felmérés szerint Magyarországon a 18-34 év közötti nők 80%-a tapasztalt már szexuális zaklatást nyilvános helyen. Ez a szám akár még magasabb is lehet: részben azért, mert sokan akár utólag sem akarnak az incidensről beszélni, illetve azért is, mert a velük történteket nem sorolják a zaklatás kategóriájába – nem azért, mert nem oda való, hanem mert annyira mindennapos és társadalmilag elfogadott a lányok, nők zaklatása, hogy egy újabb eset nem lóg ki a sorból.
NePohár – hatékony eszköz a kézben
A tapasztalatok szerint a nők a szórakozóhelyeken különösen ki vannak téve a kéretlen közeledéseknek. Erre válaszként az újrahasználható poharaival számos magyarországi vendéglátó-egységben, szórakozóhelyen, fesztiválon jelen lévő Cup Revolution olyan eszközzel jelentkezett, amely hatékony támogatást nyújthat a nőknek a kéretlen közeledés ellen.
„A nem az nem!”
– erre szeretné felhívni a figyelmet a Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület (NANE) szakmai támogatásával létrejött NePohár. Így olyan poharak kerülnek a magyarországi szórakozóhelyekre, amelyek a gyakran hangos „bulikörnyezetben” is kézzelfogható eszközként funkcionálhatnak a nem kívánt szexuális vagy egyéb közeledés visszautasításában, illetve a környezet figyelmeztetésében: valami olyasmi történik, ami nem oké.
A kezdeményezéshez a budapesti Dürer, illetve a Kertem csatlakoztak elsőként, de a Cup Revolution rendszerét használó más vendéglátó egységeknek is lehetőségük van a NePohár megrendelésére. Ugyanígy arra is lehetőség nyílik, hogy a poharakat a szortimentjükbe felvevő egységek részt vegyenek a NANE Egyesület érzékenyítő képzésén. A Dürerbe és a Kertembe edukációs plakátok is kerülnek majd, amelyeken a szórakozóhely egyértelművé teszi, hogy elítéli a nők elleni erőszakot, és nem tűri meg a vendégek soraiban a zaklatókat. A vendégek pedig a NePohár használata mellett a poháron lévő QR-kód beolvasásával tudhatnak meg többet a kezdeményezésről, illetve támogathatják is a NANE munkáját a nők elleni erőszak felszámolásáért.
„Felelős vállalatként a fenntarthatóság mellett az olyan sokakat érintő társadalmi ügyek felkarolása is fontos számunkra, mint a nőket érő mindennapos szexuális zaklatás elleni fellépés. Mivel újrahasználható poharaink révén számos szórakozóhelyen jelen vagyunk, nevünk gyakorlatilag egyet jelent a szórakozással. Így adja magát a lehetőség, hogy egyfajta médiumként tekintsünk saját felületeinkre, amely üzenetet hordoz és hatékony támogatást nyújthat a problémával szemben”
– indokolja Megyeri Regina, a Cup Revolution brand menedzsere, hogy miért szívügyük a NePohár.
„Az ilyen kezdeményezések azért nagyon fontosak, mert rajtuk keresztül egyre több helyzetben megnyilvánulhat, hogy a nőket érő zaklatás soha nem oké és nincs rá mentség” – mondja a NANE Egyesület kommunikációs munkatársa, Somogyi Zsófia, aki azt is kihangsúlyozza,
„nagyon nincs rendben az, hogy ha ma egy nő szeretne elmenni bulizni, kikapcsolódni, atrocitásoktól kell tartania”.
„Kommunikációs szakemberként nincs jobb érzés, amikor egy olyan eszközt hozhatunk létre, ami ténylegesen segíthet egy valós problémán, és elindíthatja körülötte a társadalmi párbeszédet, az ügy mellé állítva ezzel szórakozóhelyeket” – értékelte a kampányt Csirke Dániel, a Mediator kreatívigazgatója.
Szabad préda?
Bár nem csak a szórakozóhelyeken vannak kitéve a nők a férfiak kéretlen közeledésének, sok férfi úgy gondolja, hogy azok a nők, akik elmennek szórakozni, „szabad prédák”. Így még inkább a férfiak kéretlen közeledéseinek kereszttüzébe kerülnek, akik jellemzően pozíciójukkal – például, hogy idősebbek vagy bennfentesek a helyszínen stb. –, illetve férfi-mivoltukból (szerintük) adódó fölényükkel próbálnak helyzetbe kerülni, és adott esetben kihasználják vagy előidézik a nők beleegyezésre képtelen állapotát. Céljuk elérése érdekében nem riadnak vissza a megfélemlítéstől, a fenyegető hangulat teremtésétől sem. A probléma gyökere a NANE pszichológus szakértője szerint a zaklató férfiak jogosultságtudatában keresendő.
„A zaklató fél általában nem gondolja magával egyenrangúnak a nőt. Az a meggyőződése, hogy joga van a saját akaratát érvényesíteni. Ez megjelenik az elkövetők védekezésében is. Sokszor hangzik el, hogy a nők »kéretik magukat«, »nem tudják, mit akarnak«. Ez egy tévhit, a nők jelzik, hogy nem kívánt a közeledés. Ha nem is szóban, nonverbális jelekkel mindenképp”
– mondja Ötvös Veronika pszichológus. A NANE szakértője szerint a zaklatás során az áldozatoknál az esetleges múltbéli tapasztalatok miatt sokszor egyfajta készenléti állapot jön létre: az ösztönök átveszik az irányítást, és bekapcsol a fight, flight, fawn vagy freeze üzemmód. Ha módjukban áll, felveszik a harcot vagy fizikailag kilépnek a helyzetből. Ha ezekre nincs lehetőség, akkor megpróbálnak alkalmazkodni a helyzethez, ha pedig még ennél is nagyobb a baj, és semmilyen kiút nincs, akkor következhet be a lefagyás.
A NePohár további előnye, hogy konkrét, kézzelfogható, erős vizuális eszköz lehet a nők kezében, amely sok esetben hatékonyan használható a nem kívánt közeledések visszautasítására. A pohár felmutatása nemcsak a „nem” határozott kifejezésében segítheti a potenciális áldozatot, de környezetüknek is tudnak jelezni, hogy bajban vannak, továbbá a szórakozóhelyek személyzetének is segítséget jelenthet az ilyen szituációk felismerésében.
A környezet is számít
„A NePohár erejét én abban látom, hogy rávilágít a környezet felelősségére. Egy kézzelfogható, erős vizuális eszköz, amellyel az adott hely azt üzeni, hogy meg akarja teremteni a biztonságos, önfeledt szórakozás lehetőségét a nők számára is. Ez egy fontos első lépés” – emeli ki Ötvös Veronika. A környezet megfelelő reakcióját, illetve a nőket támogató közeg megteremtését Budapest egyik népszerű szórakozóhelye, a Dürer vezetősége is fontosnak tartja.
„Számunkra egyaránt fontos, hogy a vendégeink ne csak jól, de biztonságban is érezzék magukat. Igyekszünk minél több szegletében jelen lenni a helyszínnek, és bármikor segítséget lehet kérni tőlünk. A NePohár egy újabb eszköz, hogy mihamarabb észrevegyük azt, akinek támogatásra van szüksége” – mondta Gáspár Szilvia, a Dürer kommunikációs vezetője, hogy miért csatlakoztak elsőként a kezdeményezéshez. Azt is elmondta: személyzetük részt vesz a NANE érzékenyítő képzésén, hogy magabiztosabb ismeretekkel rendelkezzenek a zaklatás felismerésében és abban, hogyan lehet az ilyen helyzeteket kezelni.