A 2020-as évek Kanye Westje a szórakoztató- és reklámipar legérthetetlenebb jelenségeinek egyike. Van mögötte produktum, készít lemezeket, de nem a zenéje az, aminek kapcsán folyamatosan beszélünk róla, hanem vagy felesége és az ő ruházata, inkább annak hiánya, vagy antiszemita megnyilvánulásai. Az elmúlt napok erős eszenciáját adták annak, amiért megvált tőle számos nagy márka, amellyel kollaborációba kezdett. A 2020-as évek Kanyéje egész egyszerűen vállalhatatlannak tűnik, de önálló márkaként mégis tovább él, még ha sokba is került neki az, hogy levált a vele korábban dolgozó brandekről.
Kanye, a vesztes?
West, illetve 2018-as névváltása óta Ye először a Nike, majd az Adidas támogatása mellett vezette be a Yeezy brandet a piacra. A márka saját tulajdona maradt, az Adidastól pedig busás profitot is beszedett a céggel, melyhez a Stüssy kanadai üzletágának tulajdonosát, Matt George-ot is megnyerte. A tíz legnagyobb sneakermárkába tartozik 3 százalékos részesedéssel, 2020-ban és 2021-ben 1,7 milliárd dolláros bevételt garantáltak a brand ernyője alá tartozó cipők, illetve papucsok, fehérneműk és felsőruházatok.
2022-ben azonban Ye antiszemita kijelentései – valamint a vele szemben felhozott, az Adidas dolgozóit érintő szexuális zaklatással kapcsolatos vádak – kenyértörésre vitték a nagy márka és a rapper kapcsolatát. West White Lives Matter pólóban jelent meg egy díjátadón, kommentárjaival egész egyszerűen kiírta magát az Adidasból.
A német cég annak ellenére kénytelen volt megszakítani a munkát a rapperrel, hogy 2026-ig élő szerződésük volt, és nagy bevételkiesésre számíthattak a lépés miatt, mást ugyanakkor nem tehettek.
![Kanye West márkájának karakteres megjelenésű darabjai népszerűek a sneakerrajongók körében](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/6054/60545/605455/60545541_376a8f9bbdee1124ccf7627854afddd8_wm.jpg)
Velük párhuzamosan számos más nagy márka is úgy döntött, hogy nem kér többet Ye-ből, az Endeavor, a Balenciaga, a GAP, illetve saját ügynöksége is megszakította vele a kapcsolatot, dalainak játszási gyakorisága visszaesett a rádióban és a róla készítendő dokumentumfilm terveit is ejtették. Korlátozták fiókjait a közösségi médiában: két és fél éve úgy tűnt, Kanye vesztett minden fronton.
West, az örök botrányhős
Mára az látszik, hogy ez közel sem így történt. Ugyanebben az évben West újranősült, Kim Kardashiantől való válása után az ausztrál modell-építészt, Bianca Censorit vette el. Innentől kezdve a pár szinte minden nyilvános megjelenése a botrányt súrolta: Censorit látták Disneylandben mezítláb, lefotózták átlátszó esőkabátban, alsónemű nélkül, volt templomban (!) egy olyan fekete ruhában, amely teljes fejét, arcát és mindkét karját is fedte, mint egy harisnya.
Egy alkalommal mindössze egy plüsspárnát szorított magához, ezzel takarta intim testtájait
– az internetezők pedig egyszerűen nem tudják megfejteni, mi történik Ye és felesége közt.
A többség Censori miatt aggódik, bántalmazó kapcsolatot feltételezve a rapper és felesége közt, számos régi fényképet felkutatva, melyek tanúsága alapján valóban egészen másként öltözködött és nézett ki a most 30 éves nő Kanye előtt. Mások ugyanakkor az Instagramját tanulmányozva olyan régi fotókat találnak, melyeken tangában vagy épp szinte semmiben pózol, ennek alapján pedig úgy sejtik – az idei Grammy-gálán bemutatott „performansz” nem is biztos, hogy egy, a felesége fölött uralkodó férfi terve.
Bármi is legyen az igazság, Ye/West neve, perszónája állandóan az érdeklődés homlokterében állt a performansznak beillő közszerepléseknek köszönhetően.
Aki egyetlen számát sem hallotta soha, ma az is tudja, ki is ő – 2025 nagy kérdése azonban az, hogy elég lesz-e az ismertség a fennmaradáshoz, ha elfogadhatatlan ideológiai háttér társul mellé.
![A botrányba fulladt reklám előtt egy botrányos gálázást mutatott be Ye és neje](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/6054/60545/605455/60545551_8c765e8b10ce6781012969eb45bca662_wm.jpg)
19-re húzott lapot
Az idei február ismét a házaspárról szól. Másodikán Kanye talpig feketében, Censori pedig egy fekete bundában jelent meg a Grammy-gálán, majd a férj utasítására a nő a fotósoknak hátat fordítva a földre dobta kabátját. Megfordulva egyértelművé vált, hogy semmit sem visel egy tökéletesen átlátszó ruhadarab alatt. Az internet felhördült, West elégedetten osztotta meg a világgal, hogy felesége általa tervezett ruhában lett a legfotózottabb nő, majd kikiáltotta magukat a gála nagy nyerteseinek. Gyakorlatilag ez a botrány el sem ült még, amikor jött a Super Bowl.
Hogy jobban értsük, ami a hétvégén történt, ahhoz előbb egy évvel korábbra kell visszatekintenünk. West először 2024-ben vett magának reklámidőt a Super Bowl közvetítésének idejére, hétmillió dolláros áron.
A nulla forintos büdzsével, iPhone-nal készített Yeezy-reklámból közel 290 ezer megrendelése lett 24 óra leforgása alatt, amivel 19 millió dollár feletti forgalmat generált, ezzel ösztönös marketingzsenivé avanzsált.
A reklámban arról beszél, minden pénzt a reklámhelyre költötték, reklámra nem maradt, szóval mindenki menjen a yeezy.com-ra, ahol cipőket és egyebeket talál, „és ennyi”.
A reklám, ami egyszer már működött
Az idei recept első blikkre ugyanez volt. West most nem egy sötét autóban ül, hanem egy fogorvosi kezelőszékben fekszik, ahol mindössze annyit oszt meg a nézővel, hogy idén új fogsorra költött minden pénzt, ezért megint iPhone-nal forgat, majd némi hümmögés után weboldalára küldi őt. Nem tűnt túl rizikós vállalásnak a tavalyi eset ismeretében befogadni ezt a hirdetést, West oldala pedig jól ismert volt ekkorra. Arra senki sem számított, ami történt: a hirdetés sugárzását követően a korábban ártalmatlannak tűnő Yeezy-webshop egyetlen termék kínálására váltott, ami egy, mellkasrészen szvasztikát és a HH-01 feliratot hordozó fehér póló. A náci utalások egyértelműek, a reklámhely befoglalóinak főhet a feje.
West akciója a maga nemében zseniálisnak is tekinthető. Helyi adóknál vett reklámhelyet, ezzel megkerülte az igazán alapos vizsgálatot.
A reklámban önmagában semmi riasztó nincsen, már ha eltekintünk attól a bizarr hangulattól, amit a fogorvosi székben fekvő, furcsa fogsorú férfi hümmögése teremt. Maga a webshop sem volt veszélyes azelőtt, hogy levetítették volna a hirdetést. Kanye maga azonban már régóta az, és nem a Grammy-gálás akcióról van szó ebben az esetben, hanem Hitlert éltető, náci gondolatokat, antiszemita álláspontokat hangoztató nézeteiről. Ye maga a kockázat, amely besétált néhány tévécsatornához, és ők inkább a nagy összegű hirdetésvásárlásra figyeltek, semmint arra, hogy kinek is adnak teret, így végül 20 dolláros, náci jelképpel ékített pólót kínáló webshopba terelték nézőiket.
Mi jöhet ezután?
West meghekkelte a rendszert, kihasznált egy olyan lehetőséget, amellyel nem szokás élni – persze az Instagramon bevett jelenség, hogy egyes előadók összes korábban közzétett posztjukat törlik, ha valami nagy bejelentésre készülnek, mintegy feketére váltva, de ez az akció mégis más. Egyelőre senki nem tud mit kezdeni vele, hiszen maga a reklám, és az annak sugárzása előtti webshop nem hagyott magán támadási felületet. A Yeezy-webáruházat működtető Shopify ugyanakkor nem tett a reklám sugárzása óta eltelt időben semmilyen lépést annak érdekében, hogy ne lehessen a legborzalmasabb önkényuralmi jelképpel ellátott pólóból rendelni.
Ye eltűnt az X-ről, miután Elon Musk is kikövette – a korábbi Twitter tulajdonosát egyébként náci karlendítéssel gyanúsítják Donald Trump elnöki beiktatásán tett mozdulata miatt, ami további pikantériát ad az események sorozatának. A Google keresési trendjei alapján West folyamatosan az internetezők érdeklődésének homlokterében áll, beszédtéma lett. Hogy reklámot nem, nemhogy Super Bowl-ra, de máshova sem igen fogadnak majd be tőle egyhamar, az biztos, de az interneten vajon marad-e még tere arra, hogy reklámot, bármilyen üzenetet közzé tegyen, az kérdéses, és nagyon veszélyes is.