A Super Bowl a reklámipar egyik legfontosabb eseménye, ahol a legnagyobb márkák versengenek a több mint százmillió ember figyelméért – immár nem csak az Egyesült Államokban. A kreatívok presztízsértékű megmérettetése ez, mondhatjuk úgy is, hogy a reklámszakma divatbemutatója, az itt levetített, méregdrágán készült és sugárzott kisfilmek az iparág csúcstermékei, amelyek a következő időszak kommerszebb változatainak tematikáját, hangulatát, irányait irányítják. Megnéztük, idén milyen trendek a meghatározóak.

„Ez az év egyetlen napja, amikor az emberek reklámokat akarnak nézni″ – jegyezte meg Pedr Howard, az Ipsos Creative Excellence igazgatója, ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a sok reklám között ilyenkor könnyű észrevétlennek maradni. A kritikák egy része szerint egyébként idén nem született semmilyen átütő reklám a Super Bowlon, a hirdetések a középmezőnybe férnek bele, viszont több trend is kirajzolódik a felhozatalból.

Nowstalgia

A márkák láthatóan kerülték a politizálást – amivel pedig fel lehet kelteni a figyelmet –, és más módon igyekeztek felébreszteni és fenntartani a fogyasztók érdeklődését, ami manapság egyre nehezebb az információs zajban. Így ismerős eszközökhöz nyúltak: a kabalákhoz és a nosztalgiához – pontosabban a „nowstalgia″-hoz, ami a régi és a modern keverékét jelenti –, valamint hírességekhez, különösen az ötven feletti korcsoportból.

Ha valamiről eleve van előképünk, netán érzelmeink is kapcsolódnak hozzá, könnyebb figyelmet ébreszteni iránta, így a visszatérő sztárok mellett visszatérő motívumok is arattak a Super Bowlon.

Az Uber Eats futárszolgálat reklámjában Matthew McConaughey tér vissza Martha Stewarttal és Kevin Baconnal egy állítólagos összeesküvést boncolgatva, miszerint a futballt azért találták ki, hogy ételt adjanak el, és nem véletlenül vagy közben éhes: szórakoztatóan hozzák az összeesküvés-elméletek működésének lényegét.

  • Ügynökség: Special U.S.

A Stella Artois David Beckhamet és Matt Damont is beveti, a kisfilmben a két híresség rájön, hogy valójában rég nem látott testvérek. A Coffee Mate Shania Twain-t kérte fel, aki egy egyedi dalt énekel, míg Ben Affleck és testvére, Casey Affleck egy új reklámcsapatot toboroznak a DunKings kávémárka számára. A Häagen-Dazs fagylaltmárka is hozta a bevált, ismerős formulát, a Not So Fast, Not So Furious című reklám a Halálos iramban című szériát idézi Vin Diesellel és Michelle Rodriguezzel. Nagyon ötletes a Hexclad edénygyártó reklámja, amelyben Gordon Ramsay-t elrabolják az ufók, hogy megtanítsa őket főzni.

Eljön a „granfluencerek″ kora?

Az Adweek nevezte "Silver Bowlnak" a trendet, miszerint idén szokatlanul nagy arányban szerepeltetnek 50 év feletti hírességeket a Super Bowl reklámokban, így törekedvén széles körű ismertségre és generációkon átívelő vonzerőre. Kifejezetten fitt, az életet élvező modern idősként jelennek meg ezek a karakterek, viccesek, szexisek, pimaszok, sportosak, ami szembemegy a szeniorok eddigi ábrázolásaival, amelyekben kellékként, viccként vagy szomorú, magányos figuraként mutatták be őket. A szakértők üdvözölték a nézőpontváltást, és már folyik a találgatás a modern idősek erőfitogtatásáról, illetve arról, mit jelenthet a „granfluencerek″ megjelenése kulturális szempontból.

Amerika piacvezető söre, a Michelob Ultra reklámja az egyik legjobb példa erre, illetve a nowstalgiára, amikor az érett tehetségek keverednek a fiatalokkal. A reklámban egy súlyosan alábecsült páros, Catherine O'Hara (a Reszkessetek betörök! című filmből ismerjük) és Willem Dafoe törlik fel a teniszpályát Randy Moss-szal, az olimpiai aranyérmes Ryan Crouserrel és a WNBA-bajnok Sabrina Ionescuval.

  • Ügynökség: Wieden+Kennedy, Rendező: Stacy Wall

A Silver Bowlnak nevezett trendbe illik a Hellmann's majonéz reklámja is, amely a Harry és Sally című film legendás jelenetének újraalkotása, ezúttal azonban egy majonézzel felturbózott szendvics miatt. Sydney Sweeney is feltűnik a reklámban, ami megint csak a generációkon átívelő értékteremtés szándékát mutatja: a trendi mellett az időtálló az új jelszó.

Demográfiai szempontból van is értelme a váltásnak, egyre nő az 50 év felettiek aránya, akik az Egyesült Államokban már többet költenek fiatalabb társaiknál termékekre és szolgáltatásokra – az összes kiadás 51 százalékát. Ennek ellenére a márkák a marketingköltségvetésük kevesebb mint 10 százalékát fordítják az 50 év feletti korosztály megnyerésére, az idősebbek pedig gyakran hiányoznak a reklámokból és a médiából, ugyanis a hirdetők attól félnek, hogy elidegenítik a fiatalabb generációkat. Ezt a problémát sikerült áthidalni a generációk összekötésével.

  • Ügynökség: VML

Hatalmas a tét

A Super Bowl a reklámipar egyik legfontosabb eseménye, hiszen a legnagyobb márkák ilyenkor milliók figyelméért versengenek, ez az egyik legnagyobb tömegelérést biztosító esemény. Az első, 1967-es Super Bowl óta presztizsértékű megmérettetéssé nőtte ki magát a rendezvény, ezek a reklámok a kreatív verseny csúcstermékei, amelyek közül nem egy beírta magát a reklámtörténelembe, mint az Apple egyik legátütőbb, legnagyobb hatást kiváltó reklámja. Nem átlagos reklámokról van szó, hanem kisfilmekről, amelyeket a világ legjobb ügynökségei készítenek, és általában a legnagyobb sztárokat szerepeltetik bennük.

Annak ellenére, hogy a 30 másodperces reklámok ára évről évre drasztikusan emelkedik, a cégek hajlandóak fizetni, mert a befektetés hosszú távon megtérül a márkaépítés és értékesítés szempontjából. Minden eddigi rekordot megdöntve a tavalyi hétmillió dollárról idén nyolcmillió dollárra (3,14 milliárd forint) növekedett fél percnyi tévéreklám ára az 59. Super Bowlon.

Érdemes továbbvinni egy erős, sikeres kampányt

A Dove a Super Bowlon újabb elemet csatolt a 2004-ben indított, Valódi szépség című kampányához, igyekezvén szembeszállni a társadalom irreális szépségnormáival. Ezúttal egy gondtalan hároméves kislány áll a középpontban, akinek a testéről alkotott elképzelése 180 fokos fordulatot vesz 14 éves korára.

  • Ügynökség: Ogilvy U.K.

Ember és AI

Minden Super Bowlnak van legalább egy olyan reklámja, ami könnyekig meghat, idén ezt a Google hozta. A szülőség, mint állás népszerű tematikájára épül, amelyben egy férfi a Gemini AI-asszisztense segítségével gyakorolja a válaszokat egy állásinterjúra. Humoros és kreatív a szöveg, az ábrázolt jelenetek pedig az apaság megható pillanatait mutatják be, ez az egyik nagy kedvencünk az idei termésből. Az AI visszatérő, aktuális téma, itt a technológia a háttérben jelenik meg az emberi történettel a középpontban.

  • Ügynökség: házon belül (Google Pixel)

Emellett más, mesterséges intelligenciáról szóló reklámok is feltűntek, Chris Pratt, Kris Jenner és Chris Hemsworth szerepeltek egy Meta reklámban, amely az AI-alapú szemüveget népszerűsítette, míg a Muppets a Booking.com új AI-eszközét használta az utazása megtervezéséhez.

A Girl Power és a merész kijelentések

A női erő mindig jó téma, a férfiak uralta arénában a Nike ebben a reklámban a női sportolókra irányítja a figyelmet. Élvezet nézni a fekete-fehér, gyönyörűen kidolgozott filmet, ami szépen játszik a szavakkal és kiemelkedik a sablonos sportreklámok tengeréből. Ráadásul a Nike merész kijelentést tesz benne, amit a kritikusok elismeréssel fogadtak, úgy tartják, ez visszatérés ahhoz a hozzáálláshoz és kreativitáshoz, amely a Nike márkáját felépítette.

  • Ügynökség: Wieden+Kennedy Portland

Klasszik: szórakoztatás

Mindig értékeljük, ha egy reklám valóban megnevettet, csattanója van, és nem egy kötelező nyűg a minket érdeklő tartalmak között, hanem szórakoztat, sőt, szívesen újranézzük, mert vannak benne felfedeznivaló apró részletek, amelyek elsőre fel sem tűntek. A Coors Light hirdetése ráadásul ki tudott szakadni a sörreklámok férfibarátságra, közös ivászatra és meccsnézésre épülő háromszögéből, újszerű megközelítést hozott a tematikába. A hirdetés a Super Bowl vasárnapja utáni hétfőre épül, ezt az érzést egy csapat antropomorf lajhárral érzékeltetik mindenféle komikus helyzetben.

  • Ügynökség: Mischief @ No Fixed Address

A 2024-es Super Bowl legemlékezetesebb reklámjait ebben a cikkünkben szedtük össze. 

Címkék