Mint a szakember elmondta, a hangok és zenék segítenek az érzelmek közvetítésében és a márka azonosításában. Egy jól megválasztott dallam (angolul és a szakmai szótárban jingle) vagy hanghatás azonnal felismerhetővé teszi a márkát. Gondolhatunk akár a Cápa című film ikonikus zenéjére, ahol a kezdő hangokból egyből tudjuk, hogy valami veszély közeleg, és amely nagyban hozzájárult az alkotás sikeréhez.
“Ha a reklámok közül keresgélünk példákat, akkor a Telekom jingle-t emelném ki, ami nagyon fülbemászó és azonnal felismerhető, azonosítható. Rá sem kell néznünk a képernyőre, tudjuk, hogy milyen márka hirdetése fut.”
Hidvégi Zoltán azt is hozzáteszi, hogy a hangok, zenék az azonosításon kívül azonnali érzelmeket is generálnak: egy vidám zene pozitív érzéseket kelt, míg egy lassabb, mélyebb hangulatú dallam komolyabb üzeneteket közvetíthet. Ezek a hanghatások segítenek a reklám üzenetét és a márka személyiségét hatékonyabban átadni.
Miben segíthet az AI?
Mint mondja, a fentiekből következik, hogy nagyon hangsúlyos a zene, a narráció szerepe mindenféle audiovizuális tartalom esetén, legyen szó filmről, reklámról, és nagyon hasznos eszköz az AI a részfolyamatok támogatásában.
“Az egyik legérdekesebb alkalmazási területet jelentik az AI által generált mankónarrációk (vagy temp voice-over-ek). Ezek abban segítenek, hogy a reklám kreatív csapata a nulladik lépéstől kezdve elképzelje, hogyan működik majd a reklám dinamikája, anélkül, hogy azonnal profi szinkronszínészeket vonna be. Az AI gyorsan létre tud hozni egy narrációs vázlatot, ami pontosan követi a forgatókönyvet, így a koncepció azonnal „életre kel”. Ez különösen hasznos az elején, amikor még sok módosításra lehet szükség. A temp narráció révén a csapat könnyebben tud reagálni a hirtelen felmerülő ötletekre vagy irányváltásokra, és sokkal könnyebben elképzelhető, felvázolható a várható végeredmény.”
Az AI ezen kívül képes elemzéseket is végezni a zenei trendekről és azokról az érzelmekről, amelyeket a célközönség egy adott dallam vagy hang hallatán érez.
“Az algoritmusok gyorsan meg tudják határozni, hogy mely zenei stílusok, ritmusok, hangszínek keltik a legpozitívabb reakciókat, és ezek alapján ajánlanak zenéket, stílusokat. Emellett az AI segít abban is, hogy a reklámok zenéje és hanghatásai jól illeszkedjenek a különböző médiaplatformokra. Például egy online reklámhoz a mesterséges intelligencia optimalizálhatja a hangot, hogy az adott tartalom a telefonok és tabletek különböző hangszóróin is tisztán, minőségromlás nélkül szóljon.”
Az AI további nagy előnye, hogy dinamikus hangaláfestéseket tud generálni.
“Például, ha egy márka globálisan futtat reklámokat, az AI képes a zenei logót vagy a reklám fő zenei motívumát különböző kultúrákra szabva variálni, így a helyi közönséghez jobban illeszkedő hangulatot teremt. Ezáltal a reklám hatása még erősebbé válik, hiszen figyelembe veszi a helyi zenei ízlést, miközben megőrzi a márka egységességét.”
Mint a szakember összegzi, az AI a kreatív folyamat elején nagy segítséget nyújt a mankónarrációval, és a későbbiekben is hozzájárul az optimalizáláshoz és testreszabáshoz, növelve ezzel a reklámok hatékonyságát. Vagyis a használatával nem elveszünk munkát az emberektől, hanem hatékonyságot növelünk: mind a munkafolyamatokban (például időt spórolunk), mind pedig a kész contentek eredményésségének növelésével. A produkciós ház partnerei ezeket a lehetőségeket személyre szabott workshopokon ismerhetik meg. Az alábbi rövid anyagukban pedig kifejezetten azt mutatják be, mennyire hangsúlyos a zene/hangok szerepe a reklámokban:
Hidvégi Zoltán érdekes példaként említi a németországi Schaebens kozmetikai cégnek készített reklámfilmjüket, amelyet Magyarországon forgattak. A főszereplő modell kivételével a film szereplői magyar anyanyelvűek voltak, az általuk mondott német szövegeket az AI-technológia segítségével sikerült – láthatóan és hallhatóan is – hitelessé tenni a filmekben.