Tavaly megosztotta az olvasókat, amikor a magyar Forbes bemutatta az első olyan toplistáját, amely húsz olyan digitális tartalomgyártót rangsorolt, akik énmárkájukat üzleti sikerré és értékké alakították. Az influenszer életpálya – akármennyire is megosztó – tagadhatatlanul hatásos: hiszen a közösségi média uralkodásával a tartalomgyártók is nagy szerepet játszanak a közösségek alakításában, befolyásoló erejük magas, mindezért cserébe pedig a márkák busásan meg is fizetik őket.
A Forbes így idén is összeállította a legsikeresebb tartalomgyártók listáját. Az üzleti magazin 2024-ben arra kereste a választ, hogy
kik azok az influenszerek, akik az óriási követő bázison túl valódi üzleti értéket tudnak felmutatni a hirdetői piacnak.
2024-re a tavalyi 180 fős gyűjtemény 230 főre nőtte ki magát: végül 2023-hoz hasonlóan idén is a követőbázis, a potenciális elérés, a közösségi médiás aktivitás és üzleti tevékenység alapján szűkítette le a listát a Forbes negyven főre. Emellett a tavalyi évhez hasonlóan most is különböző kategóriák alapján elemezték az influenszereket: ezek közé tartozik a követőbázis, a kedveltség és az aktivitás. A tartalmi igényesség és a profizmus kategóriája azonban idén nem szerepel a listában, helyette a piaci visszajelzés kapott szerepet. Ebben a kategóriában a média, reklámügynökségek, valamint az influenszer-kampányokkal rendszeresen foglalkozó márkák képviselőiből álló zsűri pénztermelő képesség, ismertség-láthatóság, illetve tartalmi igényesség és profizmus szempontjából pontozta a befolyásosokat.
Az adott influenszer üzleti- és márkaértékének mutatója, a Forbes Influenszerindexe végül a négy kategóriából állt össze. A Forbes a 2024-es listához fűződően azt is kiemeli, hogy idén a Meta szigorúbbra vette platformjainak az adathozzáférését, így néhány tavaly használt mutatószámhoz idén már nem tudott hozzáférni.
Így alakult az idei lista
- Az első helyet tavalyhoz hasonlóan ismét a TheVR vitte el: Fábián István és Komzsik János videójátékozással kezdték karrierjüket, ma pedig egy népszerű reggeli műsort visznek a Twitchen, és már a Meki is együttműködött velük. Idén megjelent, jubileumi filmjük is, amely a Youtube-on majdnem másfél milliós nézettséggel bír.
- A lista második helyére Whisper Ton csapott le, aki tavaly harmadikként végzett. A megosztó influenszer főként TikTokon aktív és hadarós stílusával a platform megkerülhetetlen arcává vált. A hazai piacon ugyanúgy értéket lát csatornájában a Rimmel London, mint ahogy a Burger King is.
- A 2023-as ötödik helyéről a dobogó harmadik fokára lépett Nessaj, aki főként videójátékos tartalmakat gyárt a YouTubera és a Twitchre. A Forbes megállapítása szerint az influenszer: „Nem véletlen húzott márkát és webshopot a pingvineknek becézett követőire pingvin feliratos ruhákkal, ajándéktárgyakkal, és a márkáknak is érték, hogy egyre több célcsoportot le tud fedni.”
Újoncok is debütáltak az idei Forbes listán: a magyar Twitchről Zsozéatya, valamint a Jólvanezígy, illetve a Youtube-titánok közül Magyarósi Csaba és Szirmai Gergő is. 2023-hoz képest azonban kiesett a húszas mezőnyből Viszkok Fruzsina, Csecse Attila, valamint Dancsó Péter is. A teljes lista a Forbes oldalán tekinthető meg.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Borítókép: Németh Kata / Index)