Nem indokol drasztikus változtatásokat az RTL programkínálatában az, hogy január 1-jétől célcsoportot váltott a csatorna – ugyan a hírszolgáltatásra érezhetően nagyobb hangsúlyt fektetnek. Többek között erről is beszélt az Indexnek adott interjújában Kolosi Péter.
SZOROS A VERSENY
Azzal kapcsolatban, hogy az év első nyolc hónapjából hatban jobbak voltak a TV2-höz képest, ötben pedig vezették a piacot, az év végi hajrában viszont a konkurencia bizonyult nézettebbnek, Kolosi Péter azt mondta:
„Ha az egész évet nézzük, maximálisan elégedett vagyok. Nagyon sikeres évet zártunk, amiben természetesen voltak olyan műsoraink is, amelyek nem teljesítettek annyira jól, de ez magától értetődik, ebben nem látok problémát, az évet gyakorlatilag fej-fej melletti eredménnyel fejeztük be. Én a Big Picture konferencián sem csináltam nagy ügyet abból, hogy akkor épp 0,2 százalékponttal vezettünk, a TV2 egyébként ugyanennyivel került előnybe év végére, tehát minimális a differencia a két csatorna között.”
Kitért arra is, hogy bár néhány helyen az jelent meg, hogy 2024-ben többen nézték a TV2-t, valójában az RTL-t nézték többen, és nemcsak tavaly, hanem 2023-ban is. Szerinte a mondat úgy lenne pontos, hogy „többet nézték a TV2-t, de többen nézték az RTL-t”.
Az X-FAKTOR lett a legsikeresebb műsor
A műsorokat tekintve az első félévből – amikor jobbak voltak a konferenciánál – Kolosi Péter elsősorban a game show-kat emelte ki, hat hónapon belül ugyanis kettő is képernyőre került, nagy sikerrel.
„Az Ugrás és a The Floor című műsorokról van szó, amelyek közül az utóbbi biztosan visszatér ebben az évben, de lesznek új vetélkedőink is.”
Mint mondta, a második félévben Az Árulók, a Sztárbox és az Álarcos énekes is jól teljesített, de a csatorna legnézettebb nem sport tematikájú műsora az X-Faktor lett. Szerinte ez annyi változáson esett át, hogy „egy más műsort lehetett látni, a nézők pedig abszolút visszaigazolták, hogy bőven van még benne néhány szezon”.
„Meggyőződésem, hogy Majka mentorsága az egyik legfontosabb oka annak, hogy az X-Faktor nemcsak az év legnézettebb műsora lett, hanem olyan nézőket is elért, akik korábban nem követték a tehetségkutatót. Majka a jövőben is az X-Faktor egyik vezető arca marad, ez nem is kérdés.”
Ennek kapcsán szóba került Majka Csurran, cseppen című száma is, amelynek klipje kiugró nézettséget ért el és rendszerkritikus témája miatt gyorsan a figyelem középpontjába került. A vezérigazgató-helyettes felidézte, hogy Majka informális beszélgetések keretében említette tavaly, hogy készült egy klipje, de a tartalmáról nem beszéltek. Már csak azért sem, mert Majka pontosan tudja, hogy nem szólnak bele az előadói tevékenységébe, ahogy más műsorvezetőkébe sem.
A korcsoportváltás nem a nézettségről szól
Mint arról a MediaFuture is beszámolt, a RTL idén változtatott célcsoportján, ami a nézettségi adatokra is hatással van. A változás lényege, hogy a 18 és 49 év közöttiek célcsoportja 18 és 59 év közöttiekre módosult, illetve a korábbi 19 órához kezdéshez képest a csatorna 18 órától számolja a főműsoridőt.
„Arra vonatkozóan, hogy kinek milyen a nézettsége a 18–49-es és a 18–59-es korcsoportban, fontos kiemelni, hogy nincs szignifikáns különbség a kettő között. Bizonyos százalékban vannak eltérések, de ezek nem indokolnak eget rengető változtatásokat. Ha műfajokra bontjuk, a hír- és információs tartalmak, a vetélkedők vagy akár a telenovellák elsősorban mind 18–59-es műsorok, amelyekben az RTL korábban is jobb volt. A realityk esete persze már bonyolultabb, mert vannak közöttük olyanok, amelyek 18–49-ben erősebbek, és az RTL-en nagyon jól mentek az elmúlt években, de akkor még más volt a helyzet. Fontos leszögezni, hogy a 18–59-es korcsoportra váltás nem a két csatorna közötti versenyről szól”
– szögezte le Kolosi Péter.
Mint mondta, a célközönség váltásáról 10 évvel ezelőtt döntöttek – már akkor lehetett látni, melyik lesz az az év, amikor az utolsó igazán nagy létszámú generációk kilépnek a 18–49-es korosztályból.
„Az átállás tehát nem arról szól, hogy próbálunk egy olyan célcsoportot találni, amelyben jobban néznek ki a számaink, hanem hogy tudomásul vesszük a realitást: tisztában vagyunk vele, hogy mindez jelentős kihívásokat tartogat, de a kampányok nagy részét is már a 18–59-es célcsoportra vásárolják a hirdetők. Az átállás tehát semmi másból nem következik, csak a korfából”
– magyarázta a szakember, aki az idei évről egyelőre annyit árult el, hogy lesznek olyan műsoraik, amiket még nem jelentettek be.
„Természetesen a legnagyobb sikerprodukciók, mint az X-Faktor, Az Árulók, és a Sztárbox újra képernyőre kerülnek, de továbbra sem állunk le, várhatók még meglepetések.”
A teljes interjú, amelyben szóba került a Való Világban történt kizárás, a Sztárboxból kiesett Noszály Sándor, illetve a Torghelle–Tusup-csörte is – ahogy az is, hogy mi köze Geszti Péternek a hamarosan érkező Bróker Marcsi-sorozathoz –, az Indexen olvasható.