Az Euromonitor International piackutató cég közzétette a 2025-ös globális fogyasztói trendeket bemutató jelentését. Ez öt fontos trend köré csoportosítva világítja meg a vásárlói szokások alakulását.

A kutatásból kiderül, hogyan alakítják a különböző generációk az üzleti dinamikát, és hogyan alkalmazkodnak a vállalatok a változó vásárlói szokásokhoz a megélhetési költségek emelkedése, a fenntarthatósági szempontok előtérbe kerülése és a jóllét iránti elvárások közepette.

Healthspan Plans (Egészségtervezés)

Az első számú trend az egészség, melynek előtérbe kerülését már a különböző viselhető okoseszközök térnyerésében is láthatjuk. Az emberek szeretnének egészségesek maradni, és egyre nagyobb figyelmet fordítanak a hosszú távú egészségmegőrzési megoldásokra. A felmérésben résztvevők több mint fele (52 százalékuk) hisz abban, hogy öt év múlva egészségesebb lesz, mint amilyen jelenleg. Egyre nagyobb az érdeklődés a preventív és személyre szabott egészségügyi megoldások iránt, ami magával hozza az egészségügyi eszközök, táplálékkiegészítők és a biometrikus adatelemzés térnyerését.

A márkák úgy csatlakozhatnak ehhez a trendhez,

  • ha célzott, akár életkor-specifikus megoldásokat kínálnak olyan problémákra, illetve helyzetekre, amelyekre mások nem vagy csak kevesen,
  • ha tudományos bizonyítékokkal, eredményekkel támasztják alá formulájuk, illetve eszközük, dizájnjuk működését,
  • ha tech- és diagnosztikai cégekkel lépnek partnerségre, hogy személyre szabott egészségügyi értékeléseket, illetve nyomon követési megoldásokat kínáljanak.

Wiser Wallets (Bölcs költekezés)

A fogyasztók egyre tudatosabban kezelik a pénzügyeiket, többet tesznek félre, és igyekeznek megfontoltan dönteni a vásárlásaik során. 2024-ben mindössze a megkérdezettek 18 százaléka vallotta, hogy gyakran vásárol impulzívan. A gazdasági bizonytalanság miatt a vásárlók a hosszú távú értékeket keresik a termékekben, ami gyakran még az olcsó árak iránti igényt is felülírja. A márkáknak érdemes minőségi, hozzáadott értéket kínáló megoldásokkal válaszolniuk.

Ehhez ajánlott

  • a célközönség bizonyos szegmenseinek szóló kampányokat indítani, hangsúlyozva a termék releváns, specifikus előnyeit,
  • összekapcsolni a célközönség prioritásait a márka értékeivel, hangsúlyozva a termékek és szolgáltatások megbízható hozzáadott értékét,
  • rövid- és hosszútávú kezdeményezésekkel építeni a márkahűséget.

Eco Logical (Öko-logikus)

Sok fogyasztó preferálja a fenntartható termékeket, de a fenntarthatósági szempontok mellett fontos, hogy azok hatékonyak és minőségiek legyenek, és praktikus előnyöket nyújtsanak. Szintén elengedhetetlen, hogy bizonyítékokkal is alá tudják támasztani a környezetbarát szlogeneket. Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy a fogyasztók árérzékenyek voltak az elmúlt években, és sokszor mondtak le a zöld alternatívákról egy olcsóbb termék kedvéért. De ez nem azt jelenti, hogy kevésbé értékelnék fontosnak a fenntarthatóságot.

Ha egy márka ezen a téren akar kitűnni, érdemes

  • a fenntarthatósági állításokkal felhívnia a figyelmet a termék által képviselt értékekre, és összekapcsolni ezeket a funkciókat a vásárlási döntésre ható tényezőkkel (mint például a hatékonyság, a minőség vagy a biztonság),
  • a termékfejlesztést azokra a tulajdonságokra koncentrálni, amelyek kiemelkedő növekedési potenciált hordoznak a termék kategóriájában és a piacon,
  • fenntarthatóvá tennie azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyeket a célközönség már ismer.

Filtered Focus (Szűrés és fókusz)

A vásárlókat túlterhelik a folyamatosan, netszerte érkező értesítések és elárasztja őket a választási lehetőségek végtelen tengere. Nem csoda, ha kevesebb időt szeretnének tölteni a termékek keresésével. Ez a személyesen történő vásárlás felfutását hozhatja el, mert ezáltal könnyebb megismerni a termékek és szolgáltatások jellemzőit. Az információbőség közepette a fogyasztók egyszerűbb, célzottabb vásárlási élményre vágynak, amiben a világos kommunikáció, a felhasználóbarát online platformok és az átlátható márkaüzenetek segítenek.

A hatékonyság kulcsa itt

  • a termék és szolgáltatás előnyeit érintő világos, őszinte üzenetek közvetítése, amelyekhez könnyű kapcsolódni,
  • a személyre szabott érintkezési pontok és interakciók biztosítása, melyek releváns információkat közvetítenek és építik az ügyfélkapcsolatokat,
  • a felhasználói élmény optimalizációja, a termékfelfedezés menetének a megfelelő technológiákkal történő egyszerűsítése, megszüntetve a lemorzsolódást a vásárlási útvonalon.

AI Ambivalent (AI-ambivalens)

Az AI-technológia szélesebb körű alkalmazása gyakran hibás eredményekhez vezet, ami szkepticizmust szül. A fogyasztók ugyanakkor nem fordulnak el teljesen az új eszköztől, hanem mérlegelik az előnyeit és hátrányait. A márkáknak érdemes az átlátható, etikus AI-használatra törekedniük, miközben továbbra is az emberi interakciót tartják a középpontban.

Ebben segít, ha

  • átlátható a generatív AI használata a különböző platformokon és tartalmakban,
  • a márka a fogyasztói érzület elemzése alapján hoz döntést a mesterséges intelligencia beépítéséről,
  • értékeli, hogy mely érintkezési pontokon lehet hasznos a technológiát az emberi tapasztalattal vegyíteni, és megtalálja a megfelelő egyensúlyt a kettő között.

Címkék