A Disqo tanácsadócég felmérést készített a 2024-es karácsonyi vásárlási és hirdetési trendekről az amerikai lakosság körében. Figyelembe véve Amerika trenddiktáló erejét, a kutatás számos észrevétele Magyarországon is hasznos lehet, akár a jövőre nézve is.

Ami biztosan elmondható, bármelyik piacról is legyen szó, hogy a márkáknak egyre nagyobb reklámzajon kell átvágniuk magukat, ha láthatóvá akarnak válni, ehhez pedig nem árt minél kreatívabbnak lenniük. Ugyanakkor az időzítés sem mindegy, ahogyan az sem, hogy milyen platformot és eszközöket választanak az üzenetük eljuttatásához.

Van, aki már októberben elkezdi a karácsonyi vásárlást

A Disqo 3115 18 évnél idősebb amerikait kérdezett meg idén július 25. és 31. között arról, hogyan és mikor terveznek ajándékokat vásárolni az ünnepekre. A reprezentatív felmérésből kiderül például, hogy a legtöbben az X- és az Y-generáció tagjai közül szeretnék meglepni a szeretteiket, ugyanakkor a legtöbben az alacsony és közepes keresetűek közül ruháznak be ajándékokra.

A hirdetőknek érdemes korán elkezdeniük az ünnepi marketinget, mert bár a vásárlók többsége (55%) decemberben kezdi megvenni az ajándékokat, az emberek szintén jelentős hányada (52%) már november előtt belevág a meglepetések felkutatásába. 18% már októberben elkezd ráhangolódni a projektre, míg 40% megvárja ezzel a novembert. A márkáknak előnyt jelenthet, hogy hosszabb idő áll a rendelkezésükre, hogy a termékeiket karácsonyi kedvencként pozicionálják.

Az amerikaiaknál már hagyománnyá vált, hogy bizonyos kiemelt napokon, a hálaadást követő fekete pénteken és kiberhétfőn vásárolnak be. Bár Magyarországon ezeknek a napoknak nincs akkora hagyományuk, nálunk is egyre többen számolnak ezekkel az akciókkal, és készülnek, keresnek rájuk már jó előre.

Az Egyesült Államokban a változó vásárlói szokások közepette is tartják magukat ezek a kiemelt vásárlási napok, amelyek még a fizikai boltoknál is nagy rohamokat eredményeznek. Érdekes módon ezekben a Z-generáció tagjai is előszeretettel vesznek részt, akiknek 52%-a mondta azt, hogy személyesen szeretne vásárolni a fekete pénteken.

Egyre többen vásárolnak mobilról

A legtöbben (44%) egyébként online és személyesen is terveznek ajándékot venni, de tavalyhoz képest 4%-kal 21%-ra nőtt azok száma, akik mobilról vagy tabletről intézik a meglepetések beszerzését, a csak személyesen vásárlók száma pedig 22-ről 19%-ra csökkent. Emellett szinte elenyésző azok száma, akik csak számítógépről shoppingolnak: 16%.

Az ünnepi akciókról és ajánlatokról a legtöbben online hirdetésekből tájékozódnak, de a tévé, az e-mail és a közösségi média is népszerű. A fiatalabb korosztályban a közösségi média nagyobb arányban hódít, míg a tévé és az e-mail kevésbé. Körükben ugyanakkor a számítógépes játékok közben felbukkanó hirdetések hatása is számottevő.

Ami a legnépszerűbb termékeket illeti: a ruhák és az ajándékkártyák toronymagasan vezetnek, a válaszadók 54 illetve 51%-a ezekkel lepi meg a szeretteit, majd az elektronikai termékek és kütyük következnek 38%-kal. A szépségápolás 24%-os népszerűségnek örvend, míg az étel-ital 22%-on áll, az egészség és wellness témájú ajándékoknak 17%-os részesedés jut, az alkoholoknak 15, az utazás pedig jelentős visszaesést könyvelhet el: 11%-a csak a 8. helyre volt elég.

Ami a hirdetési üzeneteket illeti, a vásárlók megközelítése gyakorlatias: az ingyenes szállítást és a “gazdaságos” jelzőt szeretnék leginkább látni, miközben például az olyan hangulati elemek, mint a humor vagy érzelmesség kisebb súllyal esnek a latba. A vásárlók tehát a legjobb ár-érték arányt keresik, a márkáknak pedig érdemes hangsúlyozniuk azt, hogy mit ajánlanak a vevőiknek.

Honnan szerzik az információt a vásárlók?

Az ünnepi vásárlók többsége (76%) vásárolt már terméket közösségi oldalon keresztül, miután karácsonyi hirdetést látott róla. Ezen a téren pedig a Facebook jár az élen, bár nem maradt le sokkal a Youtube és az Instagram sem. Ugyan a közösségi média iránti elköteleződés általában véve a korral csökken, és a Z-generáció elsősorban a TikTokon van jelen, a Facebookot uraló Y-generáció jelenléte még mindig számottevő.

A magasabb keresetű és idősebb vásárlók körében ezzel ellentétben a böngészők és a kereskedői oldalak a legnépszerűbbek. Emellett a család és a barátok tapasztalatai szintén fontos forrásnak számítanak. Ugyanakkor az influenszerek szavára is sokan hallgatnak ezen a téren is: a vásárlók mintegy fele, főleg a fiatalabbak és alacsonyabb keresetűek mondták azt, hogy valószínűbben vásárolnak meg olyan terméket, amelyet egy általuk követett influenszer ajánlott.

Címkék