Közelegnek az ünnepek, amelyek nélkülözhetetlen részei a karácsonyi vásárok. A rengeteg látogatót vonzó helyszínek pedig nemcsak a turisták számára jelentenek hangulatos kikapcsolódást – a városok és árusok szempontjából is kiemelkedő jelentőségük van.

Bár még majd' egy hónap van hátra karácsonyig, a kirakodó vásárok világszerte várják a látogatókat, hogy különleges termékekkel, ínycsiklandó finomságokkal és utánozhatatlan hangulattal segítsék a látogatókat ráhangolódni a szeretet ünnepére. Vannak, akik imádnak a bódék között bolyongva nézelődni, mások messze elkerülik a vásáros területeket. Az azonban biztos, hogy a karácsonyi kitelepülések óriási marketingerővel bírnak, a vásárlók pedig előszeretettel hódolnak is a költekezés oltárán.

A karácsonyi vásárok ereje

Vitathatatlan, hogy a vásárok különleges, ünnepi hangulata még a legnagyobb Grincsben is pozitív érzéseket kelt. A lehetőség, hogy a családdal vagy barátokkal közösen egy finom forró ital mellett készülődjünk az ünnepekre, óriási vonzerővel bír, ezt pedig a kitelepüléseket szervező városok és a jelen lévő árusok ki is használják.

Városmarketing szempontjából több okból is előnyös az éves karácsonyi vásár szervezése. Az egyik legnyomósabb érv a helyi turizmus fellendítése. Számos olyan, világszerte ismert és csodált vásár létezik, amelyet célirányosan látogatnak a vendégek: kizárólag azért utaznak az adott városba, hogy elveszhessenek az ünnepi kavalkádban. Ezen vásárok közé tartozik többek között a bécsi, a prágai vagy a koppenhágai, de minden évben rengetegen érkeznek a budapesti Vörösmarty térre is. A turisták pedig természetesen nemcsak az ünnepi helyszíneket látogatják meg; igénybe veszik a város szálláshelyeit, éttermeit, és egyéb szolgáltatásait is.

A fentiek mellett továbbá hosszú távú eredményei is lehetnek egy jól kivitelezett vásárnak. Az egyedi megoldások, mint például a különleges jégpályával vagy vidámparkkal ötvözött kitelepülések a média figyelmét is felkeltik, a hírverés pedig minden esetben erősíti a város brandjét. Ez a turisták mellett az árusokat is motiválhatja arra, hogy akár egymásra licitálva szerezzék meg a legjobb bódékat.

Az árusoknak is megéri

Köztudott tény, hogy a karácsonyi vásárok helyeiért borsos árat kell fizetnie annak, aki szeretné a termékeit eladni. Ám még így is megéri kitelepülni, hiszen a nagy számok törvénye alapján minél több a látogató, annál nagyobb az esélye annak, hogy még az igazán niche piacokat kiszolgálók is megtalálják a célközönségüket. Azok a vendorok pedig, akik webshoppal is rendelkeznek, egy-egy elégedett váráslót a későbbiekben is magukénak tudhatnak – még akkor is, ha az illető külföldi.

Kiemelkedő lehetőség az árusok számára a brandjük általános ismertségének növelése is. A látogatók döntő többsége úgy érkezik a vásárokba, hogy egyáltalán nincs konkrét terve arra vonatkozóan, hogy mit szeretne vásárolni. Azonban egy okosan kitalált szlogen, egy egyedi kialakítású szortiment és egy különlegesen megkomponált display vonzza az érdeklődőket, akiket az eladók a személyes interakciók révén hamar megnyerhetnek maguknak.

Csillagászati árak – akkor ki vásárol?

Évről évre találkozunk olyan riportokkal, amelyek a karácsonyi vásárok áraival foglalkoznak. A konklúzió pedig szinte mindig ugyanaz: óriási drágaság mind a portékák, mint az étel-ital választék esetében. Felmerülhet hát a kérdés, hogy ilyen árak mellett ki vásárol?

Az esetek döntő többségében a turisták – de ez akár a magyarokra is vonatkozhat, amennyiben egy külföldi vásárt látogatnak meg. A más országból érkezők ugyanis készek prémium árat fizetni az egyedi, kézműves vagy helyi termékekért, különösen akkor, ha várhatóan a jövőben nem térnek vissza az adott helyszínre. A karácsonyi vásárok exkluzivitása – a Black Friday akciókhoz hasonlóan – egyedi és megismételhetetlen vásárlásokkal kecsegtet, amelyek a látogatók többségét ösztönöz is arra, hogy a pénztárcájába nyúljon.

Címkék