Az áruházak törekvései között egyre nagyobb szerepet kap a környezetvédelem, hiszen ezek az üzletek jócskán hozzájárulnak a hulladéktermeléshez. Az elmúlt időszakban a csomagolásmentes boltok növekvő népszerűségnek örvendenek, ami szintén azt mutatja, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbá válnak. Egyes áruházak ezt felismerve olyan új módszerekkel kísérleteznek, amelyekkel csökkenthetik az általuk kibocsátott hulladék mennyiségét – erre kiváló példa a Tesco legújabb kísérlete.
Tetovált vonalkód
Az áruház módszerének lényege, hogy a vonalkódos matrica helyett lézerrel tetoválnának címkét az avokádókra. Az Egyesült Királyság kiskereskedelmi lánca, a Tesco elmondta, hogy a Westphalia gyümölcsszállító céggel társulva végzik a kísérleteket. A nyomtatvány helyettesítésére szolgáló lézeres feliratokat jelenleg a nagyobb méretű avokádókon tesztelik.
A nagy teljesítményű lézer eltávolítja a gyümölcs héjának egy vékony részét, így égeti bele a számítógép az adatokat kevesebb, mint egy másodperc alatt.
A Tesco évente 70 millió avokádót ad el az Egyesült Királyságban: az új módszerrel közel egymillióval kevesebb műanyag matricát kéne használniuk a nagyobb méretű gyümölcs esetében. A termékre kerülő adatok egyelőre az avokádó méretéről vagy fajtájáról tájékoztatja a vásárlót.
Tesco makes major environmentally friendly change to fruit using high-powered lasershttps://t.co/dJYuUfamT7
— Northumberland Live (@NlandLive) May 31, 2024
Az áruházláncnál az avokádó eladások az előző évhez képest 15 százalékkal nőttek annak ellenére, hogy kérdések merültek fel a gyümölcs okozta szénlábnyommal és gazdasági etikai normáival kapcsolatban.
A program részeként az áruházlánc teszteli a műanyag tálcákról az újrahasznosítható kartonra történő átváltást is – ez évente 20 millió darab műanyagot helyettesíthetne.
Nem a Tesco az első, aki tetovált gyümölcsökkel próbálkozott: A Marks & Spencer 2017-ben egy hasonló ötlettel rukkolt elő, néhány évvel korábban pedig narancsokon végezték el a lézeres eljárást. A spanyol Laser Food vállalat pedig számos más gyümölcsön is tesztelte a technológiát, például kókuszon vagy almán.
Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.
(Forrás: The Guardian)
(Borítókép: d3sign / Getty Images)