Szeptember 26-án zárult a Deloitte Private 2024-es Best Managed Companies (Kiválóan Vezetett Vállalatok) mentorprogramja, amely a hazai magánvállalatok támogatására és elismerésére jött létre. A programról dr. Kóka Gábort, a Deloitte Private közép-európai régiójának vezető partnerét és dr. Bálint Gergelyt, a Deloitte Private menedzserét, a program operatív vezetőjét kérdeztük.

Idén 8 új cég csatlakozott a Best Managed közösséghez Magyarországról, összesen pedig 21 hazai magánvállalat érdemelte ki a minősítést.

A 2024-es program során az alábbi 21 cég kapta meg a Kiválóan Vezetett minősítést:

1. AlphaVet

2. CÉH zRt.

3. Dorko

4. Dorsum Zrt.

5. Goodwill Pharma Nyrt.

6. H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft.

7. HELL ENERGY Magyarország Kft.

8. Márka Üdítőgyártó Kft.

9. MOGYI Kft.

10. Petrányi Autó Kft.

11. Prime Rate Zrt.

12. Qualysoft Informatikai Zrt.

13. Schiller Autó Család

14. Simon Plastics Kft.

15. TOM-FERR Zrt.

16. Tutti Kft.

17. UBM Csoport

18. Újház Zrt.

19. Vajda-Papír Csoport

20. Vöröskő Kft. (Euronics)

21. Wagner Solar Hungária Kft.

A jó vezetés a vállalat életének minden területén érezteti a hatását, és jó employer brandinget eredményez, ami kiemelheti a céget a versenytársak közül, és még vonzóbbá teheti a vásárlók, fogyasztók szemében. Ezért is érdemes energiát fektetni abba, hogy egy cég megfeleljen a Kiválóan Vezetett Vállalatok követelményeinek, és elnyerje az elismerést.

Az üzleti mentorprogram 30 éve indult Kanadából, azóta közel 50 ország magántulajdonban lévő vállalatai csatlakozhatnak hozzá. Magyarországon 3 éve működik.

Így zajlik a mentorprogram

A program első lépéseként a résztvevő vállalatok kvalifikált mentorokat kapnak, akik a Deloitte vezető szakértői közül kerülnek ki. A mentorok workshopot tartanak a cégeknek, ahol általában azok top menedzsmentje, tulajdonosai vesznek részt.

„A workshop során bemutatjuk azokat a globális, iparágtól független vezetői gyakorlatokat, amelyeket a Best Managed vállalatok folytatnak világszerte. Ezek 4x4 területre összpontosulnak: stratégia, képességek és innováció, kultúra és elköteleződés, irányítás és pénzügyek. A vállalatok vezetői kérdezhetnek is, és a gyakorlatokkal részletesen megismerkedhetnek“ – mondta dr. Kóka Gábor.

A következő fázisban részletes pályázati anyagot nyújtanak be a cégek arról, hogy milyen gyakorlatokat folytatnak, és hol tartanak a Best Managed elvárásokhoz képest. A pályázat összeállítása során is konzultálhatnak mentoraikkal, majd az anyag véglegesítését követően egy független, szakmai zsűri tekinti át és értékeli azt egy előzetesen meghatározott, minden országban azonos értékelési szempontrendszert alapján.

„A program utolsó fázisaként a mentorok visszajelzést adnak a pályázati anyag alapján a vállalatoknak. Megerősítést adnak a jól bevált gyakorlatokról (azaz, ha a cégek a globális vezetői gyakorlatok szerint járnak el az egyes területek mentén), vagy rávilágítanak az esetlegesen fejlesztendő területekre.“

A legjobb vállalatok jellemzői

A programban azok a vállalatok vehetnek részt, amelyeknek az éves bevétele (csoportszinten) minimum 20 millió euró, legalább 5 éve működnek, több mint 50 teljes munkaidős alkalmazottat foglalkoztatnak, a többségi részesedésük (min. 51%) közvetlenül vagy közvetve magyar magánszemélyek tulajdonában van, és központi irányításuk Magyarországon történik.

„Természetesen a Best Managed minősítés elnyeréséhez számos egyéb szempontnak is szükséges megfelelni. A zsűritagok azt vizsgálják, hogy a vállalatok részéről alkalmazott gyakorlatok milyen érettségi fázisban vannak a Best Managed gyakorlatokhoz képest (például korlátozott, általánosan elfogadott, vezető vagy úttörő gyakorlatokat alkalmaznak-e)“ – mondta dr. Bálint Gergely.

Dr. Bálint Gergelytől azt is megtudtuk, hogy a legjobban vezetett vállalatok erősségei közé tartozik a stratégiai-fejlesztési folyamatok kiforrottsága. Ez azt jelenti, hogy a folyamatok formalizáltak, és számos belső, illetve külső tényező figyelembevételével születnek (például piackutatás, a beszállítók, a vevők és a munkavállalók visszajelzései alapján). A megvalósításnál fontos szempont a mérhetőség, azaz a különböző teljesítménymutatók figyelése a stratégiai előrehaladás során. Nem lehet megfeledkezni arról sem, hogy a vállalaton belül megfelelően kommunikálják a stratégiát és az elért eredményeket.

A képességek és az innováció területéről szólva a szakember az erőforrások és képességek egyedi, széles spektrumát emelte ki, amelyek értékesek, ritkák és nehezen másolhatóak.

A legjobban vezetett vállalatok a produktivitáshoz vezető lépéseket folyamatosan finomhangolják akár a munkavállalók erősségeinek összehangolásával, mérőszámok bevezetésével, illetve a kiemelkedően hatékony munkavállalók vagy csapatok felmérésével. Támogatják az innovációs kultúra kialakítását, és folyamatosan ösztönzik a munkavállalókat az új ötletek kipróbálására.

„A Best Managed vállalatok dinamikusan képesek felépíteni a szervezetüket, folyamataikat és rendszereiket az értékek maximalizálása és környezeti változásokhoz való alkalmazkodás érdekében.“

A legjobban vezetett cégek megfelelően kommunikálják céljaikat és küldetésüket, és egyedi identitás kialakítására törekszenek az erősségeik (például az alapító meggyőződésének vagy regionális kötődésének) felhasználásával. A belső és külső márka, és az erre vonatkozó márkastratégia megléte is a Best Managed vállalatok ismérve: lojalitást alakítanak ki a munkavállalókban, vonzzák a kiemelkedő tehetségeket és munkavállalói elkötelezettséget alakítanak ki.

Szintén jellemzőjük, hogy magasan képzett munkaerőt toboroznak, továbbá igyekszenek meg is tartani az értékes munkavállalókat. Ehhez jó eszközt nyújtanak az olyan teljesítményorientált rendszerek, mint a karrierút, az értékelések és visszajelzések, illetve a teljesítményhez igazodó javadalmazás. Ugyanakkor folyamatosan készítik fel a vezetők következő generációját, az utódlási terv biztosított.

„Az irányítás és pénzügyek terén kulcsfontosságú mérőszámokkal rendelkeznek ezek a cégek. A legtöbbjük az EBITDA egy részét arra fordítja, hogy elősegítse a vállalat, valamint a kockázatvállalási hajlandóság növelését, például beruházásokkal. A pénzügyi stabilitás érdekében szoros kapcsolatokat ápolnak valamennyi érdekelt csoporttal, a beszállítókkal és a finanszírozókkal egyaránt.“

Hiányok és erősségek a magyar vállalatoknál

A szakember szerint a folytonosság biztosítása (az öröklési és a generációváltás) és a jövőre való kitekintés kihívást jelent a legtöbb magyar vállalatnak. Számos magyar cégnél ugyanakkor versenyelőnyként jelenik meg a rugalmasság, a gyors döntéshozatali képesség.

„Ez alapvetően a magánvállalati jellegből adódik, ahol tipikusan a tulajdonos aktívan vesz rész az operatív, napi szintű működésben is. De a gyors döntéshozatal megjelenik azoknál a vállalatoknál is, ahol az alapító tulajdonos a napi szintű működéstől hátrébb lépett, és alapvetően stratégiai kérdésekre összpontosít. Ezeknél a cégeknél általában professzionális menedzsment működik, akik szabad kezet kapnak a döntések meghozatalára, tekintettel arra, hogy régóta dolgoznak az adott vállalatnál és jól ismerik működését, illetve a piaci környezetet.“

Címkék