René Lacoste, a francia teniszező és feltaláló, a 20. század egyik legbefolyásosabb sportolója volt, akinek öröksége ma is él a világhírű Lacoste márka révén. Lacoste, akit a „Krokodil” becenevén ismertek, nemcsak pályafutása során nyújtott kiemelkedő teljesítményt, hanem a sport- és divatvilágban is maradandót alkotott. A Lacoste márka alapítása óta jelentős fejlődésen ment keresztül, amely ma is folytatódik a globális divat- és sportruházati piacon.
A Lacoste tudatos kommunikációjának és marketingstratégiájának köszönhetően egészen a mai napig előkelő helyet foglal el a sportot és az eleganciát ötvöző márkák versenyében. Száz évvel René Lacoste pályán elért sikerei után a január 28-án befejeződött Australian Open férfi egyesének mindkét elődöntőjében ott virított a krokodil:
az egyik Novak Djokovicson, a másik Danyiil Medvegyeven.
A márka továbbra is él és virul, a szponzori megállapodások ülnek, a stratégia működik.
René Lacoste, a teniszező és feltaláló
René Lacoste pályafutása az 1920-as években kezdődött, amikor is meghatározó alakja lett a nemzetközi tenisznek. Híres volt precíz játékstílusáról és stratégiai gondolkodásmódjáról, amelynek köszönhetően számos Grand Slam-tornát nyert meg. Lacoste nemcsak a pályán, hanem azon kívül is innovátor volt; ő tervezte meg az első fém teniszütőt, amely forradalmasította a sportot. Az ő nevéhez fűződik a ball machine (labdavető gép) feltalálása is, ami jelentős hatással volt a tenisz oktatására és gyakorlására. Lacoste szellemi hozzájárulása a sport világához vitathatatlan, és ez a kreativitás és innováció a Lacoste márka alapításában is megmutatkozott.
A Lacoste márka születése és kezdeti évei
A Lacoste márka története 1933-ban kezdődött, amikor René Lacoste és André Gillier, egy francia pólógyártó, együttműködésben létrehozták a céget. Az első termékük, a híres fehér póló, amelyet Lacoste a teniszpályán viselt, forradalmasította a sportruházatot azzal, hogy kényelmet és eleganciát kombinált. A pólóra hímzett krokodil logó – amely Lacoste becenevéből ered – hamarosan ikonikussá vált. A márka korai éveiben a fő hangsúly a teniszruházaton volt, de hamarosan kiterjesztették kínálatukat más sportokra és a mindennapi viseletre is.
Érdekesség, hogy 1933-ban az akkor még mindig csak 29 éves Lacoste, már túl volt pályafutása csúcsán, onnantól szinte csak és kizárólag üzleti céljaira fókuszált.
Innováció és divat: A Lacoste márkának a divatiparban betöltött szerepe
A Lacoste márka nemcsak a sportruházati iparban, hanem a divatvilágban is úttörő szerepet játszott. A hagyományos teniszruházattól kezdve a márka fokozatosan bővítette kínálatát, beleértve a casual és high-end divatot is. A Lacoste termékeket jellemző egyszerűség, kényelem és elegancia lehetővé tette, hogy a márka a mindennapi viselettől kezdve az üzleti öltözékig széles körben népszerű legyen. Különösen fontos volt a márka számára, hogy fenntartsa minőségi elkötelezettségét, miközben innovatív anyagokat és technológiákat vezetett be, mint például a könnyű, légáteresztő szöveteket. A Lacoste márkát a divatipar egyik legismertebb nevévé téve, a krokodil logó egyetemes szimbólummá vált a minőség és az elegancia terén.
Kommunikáció és marketing: A Lacoste márka megváltozó arculata
Ahhoz, hogy megfeleljenek a piaci és társadalmi trendeknek, a Lacoste márka kommunikációs és marketingstratégiái az évek során jelentősen változtak. A márka reklámjai és kampányai a kezdetekben a tenisz és más sportok világára összpontosítottak. Az idő előrehaladtával, a Lacoste újraértelmezte kommunikációs stratégiáját, hogy szélesebb közönséget szólítson meg. A 21. században a márka több hírességgel és sportolóval, köztük Novak Djokoviccsal és Danyiil Medvegyevvel is együttműködött. Djokovics tökéletes választás volt a Lacoste számára, hiszen ő maga is képviseli a márkához köthető értékeket: eleganciát, kitartást és magas színvonalú teljesítményt. A szerb világelső, aki (ha a GS-trófeákat számoljuk), ma minden idők legeredményesebb teniszezője, a Lacoste márka arca lett, és segített tovább erősíteni a márka hírnevét és globális jelenlétét.
A január hónap legfontosabb sporteseménye, a január 28-án véget ért Australian Open férfi egyesének elődöntőjében a négyből két versenyzőt is a Lacoste szponzorálja, Medvegyev ráadásul a döntőbe is bejutott, ám alulmaradt az olasz Jannik Sinnerrel szemben.
A Lacoste kreativitását jellemzi a folyamatos innováció és látványos megoldások a médiában is. Amikor egy évvel ezelőtt Djokovics Ausztráliában nyerte meg a 22. Grand Slam-tornáját, piacra dobtak 22 darab limitált kiadású tréningfelsőt, amit a díjátadó ceremónián viselt a szerb. A 22-es számot ráadásul krokodilokból rakták ki a ruhadarabra.
Lehet, hogy az emberek nem fognak hinni nekem, de hogy őszinte legyek, fogalmam sem volt erről a melegítőről. A ceremóniára egy másik dzsekivel készültem, aztán mondta a csapatom, hogy ezt vegyem fel
– mondta akkor Djokovics az Eurosport kamerái előtt.
Akkor mindenki a Lacoste megoldásáról beszélt, a 22 darabból csupán néhány volt elérhető online, a többit pedig Párizsban lehetett megvásárolni. Mondanunk sem kell, percek alatt elkapkodták a terméket.
A Lacoste a modern korban
A Lacoste márkának a modern divat- és sportruházati piacon betöltött szerepe jelentős. A fenntarthatóság, a technológiai innováció és a globális terjeszkedés a márkának a 21. században kiemelt fontosságú területei. A Lacoste elkötelezett a környezettudatos gyártási módszerek és anyagok felé, ami a fenntartható divat iránti növekvő igényre reagál. Ezenkívül folyamatosan kísérletezik új technológiákkal és anyagokkal, hogy javítsa termékei minőségét és funkcionális jellemzőit. Globális jelenléte is növekszik, új piacokon való megjelenéssel és a márka online platformjainak fejlesztésével, hogy elérje a digitális kor vásárlóit. Ez az adaptáció és innováció biztosítja a Lacoste számára, hogy továbbra is releváns maradjon a gyorsan változó divat- és sportruházati iparban.
A brand René Lacoste teniszező és innovátor örökségétől kezdve a modern divat- és sportruházati iparig terjedő utazása figyelemre méltó. A márka képes volt alkalmazkodni és fejlődni, miközben megőrizte az alapító által képviselt értékeket.
Thierry Guibert, a vállalat elnöke egy tavalyi interjúban elmondta, a Lacoste 2022-ben jelentős, 26%-os növekedésre tett szert, elérve a 2,5 milliárd eurós forgalmat, ami kétszerese a 2010-es évek közepén elértnek. Guibert az új női ruházati és lábbeli kínálatra, valamint parfümökre helyezi a hangsúlyt a növekedés érdekében, továbbá új üzletek nyitását tervezi Londonban és New Yorkban. Emellett a digitális stratégiát is kiemeli, ahol az e-kereskedelem már a forgalom 26%-át teszi ki. Az elnök célja, hogy 2026-ra elérjék a 4 milliárd eurós forgalmat.
René Lacoste 1996-ban, 92 évesen halt meg. A cégnek ma már több mint nyolcezer alkalmazottja van.
(Borítókép: Novak Djokovics. Fotó: Andy Cheung / Getty Images)